Electorala vinovată de nepregătirea reformei instituţiilor de învăţământ
Campaniile electorale sunt de vină pentru faptul că reformarea instituţiilor de învăţământ nu a fost atât de bine planificată. De această părere este ministrul educaţiei, Mihail Sleahtiţchi. El a declarat în cadrul unei discuţii cu jurnaliştii că responsabilii de reforma în sistemul învăţământului sunt, pe de o parte, Ministerul Educaţiei, dar şi administraţia publică locală, transmite Info-Prim Neo.
„În mod evident, orice reformă presupune schimbări care generează de foarte multe ori nemulţumiri. A fost şi este nevoie de mai multă comunicare şi dialog cu părinţii, cu copii în localităţile unde şcolile urmau să fie optimizate, dar şi în acele localităţi unde au fost create şcoli de circumscripţie. Nimeni din reprezentanţii autorităţilor publice locale care au candidat în cadrul campaniei electorale trecute nu a spus că aceste instituţii urmau să fie optimizate, dimpotrivă asigurau cetăţenii că vor avea instituţii de învăţământ în localităţile lor”, a spus Mihail Sleahtiţchi.
Ministrul educaţiei susţine că electoralele care s-au perindat în Republica Moldova în ultimul timp, în special campania electorală locală, este responsabilă şi de faptul că nu au fost găsite locuri de muncă pentru toţi profesorii care munceau în şcolile optimizate. „După campania electorală locală se întâmplă că mulţi şefi ai direcţiilor locale de învăţământ sunt înlocuiţi şi aceştia trebui să revadă toate actele, să ia multe lucruri de la bun început, fapt ce necesită iar timp. Noi am pierdut, practic, jumătate de an cu campaniile electorale”, a adăugat Mihail Şleahtiţchi.
Ministrul educaţiei afirmă că optimizarea şcolilor şi crearea şcolilor de circumscripţie ar fi trebuit să înceapă acum 10 ani, moment în care a fost resimţită o scădere a creşterii demografice. „Este enorm de costisitor să menţii o instituţie de învăţământ unde învaţă doar câteva zeci de copii”, a spus acesta. Mihail Sleahtiţchi menţionează că o instituţie de învăţământ trebuie să aibă cel puţin câte două clase a câte 20 de copii de fiece promoţie pentru ca să fie una funcţională şi viabilă. El a dat asigurări că toate cadrele didactice din instituţiile de învăţământ care au fost supuse optimizări urmează să fie angajate în câmpul muncii.
„Cadrele didactice fie că urmează să fie antrenate în cadrul şcolilor de circumscripţie, fie antrenaţi în activităţi extra-curriculare cu elevii în localităţile unde au fost optimizate şcolile, fie supuşi unei reorientări profesionale, inclusiv trecuţi în funcţia de psihologi, asistenţi sociali etc”, a menţionat ministrul educaţiei.
Din cele aproape 1.500 de şcoli din ţară, 370 vor fi optimizate până în 2013. Copiii vor merge în instituţiile de învăţământ de circumscripţie, care se află la o distanţă de cel mult 15 kilometri de localitatea lor. În 2011, vor fi optimizate 221 de şcoli din 9 raioane.
Dialogul a avut loc în cadrul primei şedinţe a reţelei „Jurnaliştii – Prieteni ai Copiilor, organizată de Centrul de Investigaţii Jurnalistice şi Reprezentanţa UNICEF în Moldova.