Pentru o educaţie de calitate, banii publici oferiţi instituţiilor educaţionale din R. Moldova vor fi gestionaţi de către directorii instituţiilor respective şi părinţi. Formula „Banii urmează elevul” a fost elaborată în cadrul proiectului-pilot „Educaţie de calitate în mediul rural din Moldova” şi a fost implementată de la 1 ianuarie 2010 în raioanele Căuşeni şi Râşcani, transmite Info-Prim Neo. Proiectul este implementat de către Ministerul Educaţiei al R. Moldova şi susţinut de către Banca Mondială. Pentru fiecare elev din cele două raioane anual vor fi alocaţi 5 mii lei, iar instituţiile de învăţământ primar şi secundar general vor primi câte 413 mii lei. Activităţile aferente finanţării insituţiilor de învăţământ primar şi secundar din raioanele Râşcani şi Căuşeni sunt studiate de către un grup de experţi ai Băncii Mondiale, aflaţi într-o vizită în R. Moldova în perioada 1-7 februarie. „Banca Mondială apreciază pozitiv eforturile R. Moldova în vederea consolidării calităţii în educaţie, eforturi susţinute chiar în pofida crizei economice, a schimbărilor politice”, a spus în cadrul unei conferinţe de presă Lars Sondergaard, economisit superior din regiunea Europa şi Asia Centrală din cadrul Băncii Mondiale. „Formula „Banii urmează elevul” va permite îmbunătăţirea considerabilă a calităţii instruirii în instituţiile educaţionale din cele două raioane pilot, prin repartizarea echitabilă a banilor publici şi alocarea lor în funcţie de nevoile fiecărui elev”, a subliniat ministrul Educaţiei Leonid Bujor. „Cum vor fi cheltuiţi aceşti bani pentru fiecare elev, vor decide managerii instituţiilor educaţionale, de rând cu părinţii”, a mai subliniat ministrul. Mai mult, ministrul a mai subliniat că experienţa internaţională arată altfel de practici de angajare a personalului auxiliar din şcoli. În prezent, spune Leonid Bujor, în R. Moldova numărul acestuia este exagerat de mare pe fundalul declinului numărului de copii în şcoli. Lars Sandergaard a menţionat că R. Moldova are nevoie de o forţă de muncă ale cărei abilităţi să corespundă realităţilor secolului XXI, iar pentru aceasta trebuie fortificat sistemul educaţional. „Reformele iniţiate de ministerul Educaţiei arată că R. Moldova merge pe o cale corectă. De la 1 ianuarie 2010, directorii instituţiilor şcolare din cele două raioane pot lua decizii în favoarea elevilor lor, pentru că ei nu mai sunt constrânşi de normele învechite care au existat până în prezent. Ei acum singuri îşi vor putea gestiona bugetele”, a spus reprezentantul Băncii Mondiale. Ana Maria Sandi, consultant internaţional în cadrul Băncii Mondiale, a subliniat că şi curricula instituţiilor de învăţământ din R. Moldova se schimbă de la un învăţământ centrat spre profesor la unul centrat spre elev. „Pentru o educaţie calitativă nu ajunge doar manualul, elevul mai are nevoie de calculator, internet”, a spus expertul. „Dacă vom fi parteneri credibili, vom obţine finanţare şi pentru alte raioane. Schimbarea mentalităţii la nivel naţional trebuie să înceapă de la educaţie. Dacă nu vom produce această schimbare în 3-4 ani, situaţia va fi mult mai gravă”, a opinat ministrul Leonid Bujor. Proiectul-pilot în cele două raioane mai prevede şi procurarea a 10 autobuze, câte 5 pentru fiecare raion, pentru deplasarea elevilor dintr-o localitate în alta. Valoarea proiectului este de 10,17 mln dolari, dintre care 5 mln dolari constituie creditul acordat de Asociaţia Internaţională de Dezvoltare (AID) şi 5 mln dolari grantul AID. Durata proiectului este de patru ani.
Educaţie mai calitativă în mediul rural
-
leonid bujor despre proiect.mp3
- 0