Expertul în vinificație și membrul Asociației Micilor Producători de Vin din Moldova, Ion Luca, susține că 2018 a fost un an, per total, bun pentru vinificatorii moldoveni. Recolta de struguri a fost bună, doar că ploile din luna iulie au afectat în special soiurile albe. Pe de altă parte, a fost o toamnă foarte lungă, fără ploi și cu temperaturi foarte bune, ceea ce a permis prelungirea un pic a perioadei de recoltare. Expertul a declarat, într-un interviu pentru Radio Europa Liberă, citat de IPN, că fiecare recoltă, fiecare an are anumite provocări, dar depinde deja de iscusința și de înzestrarea vinificatorilor cât de bine pot să facă față la aceste provocări.
„Ceea ce cu siguranță pot spune ca rezultat al vânzărilor pe 2018 este că pe sector suntem în creștere, în special desigur că exportul, unde se duce cea mai mare parte din vinul produs în Moldova, atât vinul vrac, cât și vinul îmbuteliat în sticle este în creștere și acea recoltă pe care noi am avut-o în 2017 parțial s-a vândut, dar parțial ea este încă la maturare. De aceea, veniturile din recolta record 2017 urmează încă să vină, dar trendul este pozitiv, avem creșteri de vânzări atât pe componenta de vinuri în vrac, cât și pe componenta de vinuri îmbuteliate în sticle”, susține expertul.
O problemă menționată este lipsa forței de muncă. „Aici, din păcate, nu ne deosebim de celelalte sectoare din Republica Moldova, se resimte serios efectul migrației și faptul că la sate nu avem oameni cu care să lucrăm în vie și aceeași situație este și în cramă”, spune Ion Luca.
Cu referire la exporturi, expertul menționează că an de an se fac progrese mari și „vinurile noastre ajung pe tot mai multe piețe și în cantități tot mai mari, dar este un proces de foarte lungă durată”. Potrivit lui, până în anul 2006 era cu totul altă situație în ceea ce ține de exporturile vinurilor din Republica Moldova, era o piață mare, se lucra destul de confortabil pe piața din Rusia, care absorbea în mare parte tot ce se producea în Moldova și această piață peste noapte a dispărut. Accederea pe alte piețe nu este un proces care se face de pe o zi pe alta și nici măcar de pe un an pe altul. Pe multe piețe mai întâi trebuie creată o imagine a Republicii Moldova ca țară vinicolă, ca țară producătoare de vin și acest proces durează zeci de ani.