După 15 ani de stagnare, va fi reluat traficul feroviar pe podul Fălciu-Cantemir

După mai bine de 15 ani de inactivitate, autoritățile din Republica Moldova și România anunță că podul feroviar de la Fălciu (Vaslui) – Cantemir (Republica Moldova) ar putea fi redat circulației până în luna mai 2025. Viceprim-ministrul Republicii Moldova, Vladimir Bolea, care deține și portofoliul de ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a declarat că lucrările de reabilitare a tronsonului de cale ferată de 1,8 kilometri sunt prioritare, transmite IPN.

„Noi astăzi am vorbit pe segmentul de reconstrucție a căilor ferate și inter-conectării căilor ferate pe segmentul Fălciu. Sperăm până în luna mai, având și suportul din partea română, ca el să fie funcțional, să se circule pe el în interesul agenților economici din Republica Moldova și din România. Avem de lucru în interiorul țării, dar ceea ce se întâmplă astăzi este în interesul național și în interesul dezvoltării economice a statului”, a declar Vladimir Bolea, în cadrul unei conferințe de presă la Chișinău.

Tronsonul feroviar a fost închis în 1992 din cauza alunecărilor de teren, iar podul care traversează Prutul, construit în 1951, a degradat constant de-a lungul anilor. În trecut, s-au vehiculat planuri de conversie a podului în infrastructură rutieră, dar acestea nu s-au concretizat.

Declarația vicepremierului Bolea a fost făcută la finalul reuniunii ministeriale QUINT Meeting, organizată sub egida Direcției Generale pentru Mobilitate și Transporturi (MOVE) a Comisiei Europene. La eveniment au participat oficiali din România, Ucraina, UE și SUA, printre care ministrul transporturilor din România, Sorin Grindeanu, și James O’Brien, asistentul secretarului de stat american pentru afaceri europene și eurasiatice.

Pe agenda discuțiilor au fost incluse probleme ce țin de „electrificarea unei porțiuni a căii ferate Iași–Chișinău, implementarea controlului vamal coordonat la Ungheni, redeschiderea trenului de pasageri Cahul–Galați și dezvoltarea unui hub cargo la portul Giurgiulești”, se anunță într-un comunicat al MIDR.

„Aceste poduri vor contribui la sporirea conectivității Republicii Moldova cu rețelele europene de transport TEN-T și eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei. Astfel, vom asigura creșterea capacității de transport dintre cele două țări, fluidizarea și optimizarea fluxului de mărfuri cu camioanele”, a adăugat Vladimir Bolea.

Investiții anterioare și context economic

Potrivit portalului Clubul Feroviar.ro, în 2011, România a investit aproape 7,9 milioane de lei în modernizarea stației CFR Fălciu, pentru a îndeplini cerințele Schengen. Totuși, din 2012, ruta nu a mai fost utilizată de niciun operator feroviar, iar punctul de trecere a frontierei a rămas inactiv. În 2020, autoritățile au convenit să transforme podul în unul rutier, ceea ce ar fi scurtat cu 150 km drumul între București și Chișinău, scrie Clubul Feroviar.ro.

Perspective pentru transportul regional

Planurile actuale pun accent pe reabilitarea infrastructurii feroviare ca o alternativă mai ieftină și sigură pentru transportul de mărfuri. În paralel, România și Republica Moldova discută construcția unui pod rutier la Ungheni, care va conecta autostrada Târgu Mureș–Iași–Ungheni cu drumul național R1 Chișinău–Ungheni.

Aceste proiecte comune sunt considerate esențiale pentru dezvoltarea economică a ambelor state și pentru integrarea Republicii Moldova în rețelele de transport europene.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.