În Republica Moldova, doar 20% din protagoniștii materialelor jurnalistice sunt femei. E o prezență scăzută, ținând cont de faptul că femeile constituie mai bine de jumătate din populația țării. Declarația a fost făcută marți, 12 septembrie, de către Asya Varbanova, reprezentantă de ţară UN Women în Moldova, la atelierul internațional „Mesajul care face diferența. Experiența Suediei în promovarea egalității de gen în media și fotografie”, transmite IPN.
Asya Varbanova a amintit că recent a fost efectuată monitorizarea a 30 de instituții media moldovenești prin prisma respectării egalității de gen, iar rezultatele vor fi publicate în viitorul apropiat. O concluzie generală e că egalitatea de gen nu este încă o realitate în Republica Moldova. „Dacă analizăm numărul femeilor și bărbaților în Parlament, consiliile locale sau din punct de vedere al abilitării în sferele de activitate, există o inegalitate între bărbați şi femei. Și această inegalitate se reflectă și în mass media, din păcate”, a menționat Asya Varbanova.
Potrivit reprezentantei UN Women, problema constă nu doar în numărul femeilor, dar și în modul în care este reflectată prezența acestora. „De cele mai multe ori femeile nu sunt prezentate în calitate de lider, experți sau specialiști în anumite domenii, dar mai mult în paginile de divertisment. Din 30 de instituții media care și-au asumat să respecte echilibrul de gen, din păcate multe au rămas doar cu angajamentele asumate doar pe hârtie”, a spus Asya Varbanova.
Șeful departamentului advocacy, publicaţii şi dezvoltare organizațională în cadrul Asociației Presei Independente (API), Ion Mazur, a remarcat că jurnaliștii au obligaţia morală și deontologică de a promova egalitatea de gen. „Pe de o parte, avem și rezultate bune, dar, cu părere de rău, avem și indicatori scăzuți pe care nu am reușit să îi îmbunătățim. Monitorizarea o să continue”, a spus Ion Mazur.
Nina Orlova, ofiţer de programe la Ambasada Suediei în Moldova, a precizat că drepturile femeii sunt drepturile omului, iar mass-media joacă un rol foarte important în formarea valorilor în societate, atitudinilor și percepțiilor faţă de anumite probleme. „Mass media poate influenta societatea şi poate produce schimbări. E nevoie împreună să facem o societate mai echitabilă din punct de vedere al genurilor”, a declarat Nina Orlova.
Atelierul internațional „Mesajul care face diferența. Experiența Suediei în promovarea egalității de gen în media și fotografie” este realizat de către API în parteneriat cu programul ONU „Femeile în Politică”, cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei.