Nivelul de implementare a recomandărilor Curții de Conturi de către autoritățile publice locale în urma auditurilor la primăriile din Nisporeni, Ungheni, Bălți și Comrat este foarte jos. Au fost implementate circa 16% din recomandări. 24% au fost implementate parţial şi 60% sunt recomandări neimplementate. Unele APL nu respectă periodicitatea informării Curţii (trimestrială) despre măsurile întreprinse pentru înlăturarea abaterilor.
Într-o conferință de presă la IPN, Iana Spinei, expertă la Transparency International-Moldova, organizație care a făcut un studiu privind implementarea recomandărilor Curții de Conturi, a menționat că printre cauzele implementării anevoioase a recomandărilor Curții sunt lipsa controlului intern managerial în APL, responsabilitatea insuficientă a factorilor de decizie, deficitul de cadre și calificarea joasă a acestora. Lacunele din legislația fiscală, lipsa cadrului normativ/metodologic în domeniul financiar-contabil, imperfecțiunea sistemelor informaționale administrate de SFS și ASP, de asemenea, sunt printre cauzele menționate.
APL auditate au remarcat că unele recomandări ale Curții poartă caracter general, ambiguu sau sunt destul de complexe, ceea ce creează incertitudini la realizarea lor. Totodată, APL au atras atenția asupra unor probleme rezolvarea cărora depinde de autoritățile centrale, nesoluționarea lor amplificând riscurile pierderii veniturilor la bugetele locale. Au fost remarcate, în speță, imperfecțiunile SIA Cadastrul fiscal 2.0, din cauza cărora obiectele imobile reevaluate sunt introduse în sistem cu o întârziere de până la 22 de ani, plățile achitate la impozitul pe bunurile imobiliare – cu o întârziere de până la 15 zile, ceea ce duce la crearea restanțelor artificiale şi calcularea nemotivată a penalităților. Unele APL semnalează că procedura de evaluare/reevaluare a bunurilor imobile pusă în sarcina ASP n-a fost efectuată de mulți ani, în cazul construcțiilor locative – 8 ani, garajelor – 16 ani, terenurilor – 12-15 ani.
O constatare a Transparency Internațional-Moldova este că riscurile de fraudă și corupție generate de neraportarea și nesoluționarea conflictelor de interese de către aleșii locali sunt destul de înalte. Practic fiecare al doilea act de constatare al inspectorilor de integritate privind încălcarea regimului conflictului de interese fiind emis în privința aleșilor locali. În context, Transparency International-Moldova recomandă îmbunătățirea comunicării dintre Curtea de Conturi și APL auditate, organizarea de către Curte a unor ateliere de lucru cu reprezentanții APL pentru a-i familiariza cu SIA „Audit CCRM” și crearea abilităților de utilizare a acestui sistem, antrenarea mai activă a Cancelariei de Stat în supravegherea implementării recomandărilor CCRM, în special, a celor, implementarea cărora trenează de mult timp. De asemenea, se recomandă îmbunătățirea calității recomandărilor CCRM, evitarea formulărilor vagi și complexe, specificarea unor măsuri concrete care urmează a fi realizate, precum și plasarea pe paginile web ale APL, la o rubrică distinctă, a rezultatelor auditurilor CCRM, deciziilor consiliilor locale, planurilor de acțiuni și a măsurilor concrete întreprinse în vederea remedierii abaterilor.
Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.