Discursul rostit de către Victoria Furtună, procuror în Procuratura anticorupție, în cadrul conferinței de presă din 15 martie 2024



         Buna ziua! Mă numesc Victoria Furtună. La moment încă îmi exercit funcția de procuror în Procuratura Anticorupție, iar din 10.03.2024 am depus cerere de demisie.

La 10.03.2024, am postat pe contul personal al rețelei de socializare Facebook, o înregistrare video, în care mi-am anunțat demisia din funcția de procuror, dar și motivele generale care au stat la baza acestei decizii, unul dintre care fiind dezacordul cu îngenuncherea sistemului justiției în fața partidului de guvernare.

Exclam, că la moment, ceea ce se întâmplă în sistemul justiției, este un haos total, care nu este provocat din interiorul sistemului după cum se încearcă să se vehiculeze, dar din exteriorul acestuia și anume finalizarea intenției partidului de guvernământ de a prelua monopolul asupra tuturor celor trei puteri în stat, mai exact de a instala o dictatură, sub egida valorilor europene și democratice

Voi încerca să vă explic, modalitatea în care factorii și ex-factorii de decizie a partidului PAS, utilizând asemenea noțiuni deghizate ca ,,reforma justiției”, ,,lupta cu corupția”, ,,curățarea sistemului de oameni corupți”, „vetting” și ,,prevetting”, distrug de facto întregul sistem de justiție. Mă voi axa preponderent pe sistemul procuraturii, deoarece am activat timp de 18 ani în acest domeniu și mi-au fost devenit cunoscute toate detaliile acestuia.

Întâi de toate, vreau să amintesc că Procuratura în sine, este o instituție publică autonomă, care contribuie la respectarea ordinii de drept, efectuarea justiției și apărarea drepturilor și intereselor legitime ale persoanei și ale societății, iar ca principiu de bază îl are principiul independenței.

Însăși legislatorul a menționat că Procuratura este independentă de puterea legislativă, executivă și judecătorească, de orice partid politic sau organizație social-politică, precum și de oricare alte instituții, organizații sau persoane.

Cu părere de rău pentru sistemul procuraturii, acest principiu al independenței a rămas doar consemnat în Lege, iar în practică a fost retras în favoarea guvernanților și mentorilor acestora. Atenționez atât societatea civilă, cât și partenerii externi că, la moment, în Republica Moldova, Procuratura a fost capturată, iar toate deciziile și strategiile de dezvoltare, sunt adoptate în birourile instituțiilor cum sunt Președinție, Guvern, Parlament, și desigur cu suportul permanent al ambasadelor.

De aici și apare întrebarea în societate, de ce Procuratura nu livrează rezultatele așteptate. Deoarece această instituție livrează rezultate doar în favoarea actualii guvernări și protejează interesele acestora, cât și a sponsorilor acestora. Procuratura, nu mai activează în interesul cetățenilor și intereselor statului. De aceia autorii schemelor de achiziții publice sunt imuni de a fi urmăriți penal, iar conducătorii auto, care transmit mită de 400 lei, sunt condamnați penal.

Câte cauze penale ați auzit că au fost inițiate împotriva membrilor actualii conduceri????? Câte persoane au fost vizate în anumite scheme de corupție și cât prejudiciu a fost cauzat statului în acești ani de guvernare??? Cu siguranță nu veți avea răspuns, deoarece asemenea informații este interzis de divulgat, sau cu atât mai mult de anchetat asemenea cazuri.

De ce spun de anchetat, deoarece personal am simțit consecințele încercării de a investiga o schemă de abuz și a afla un adevăr, care contravine intereselor Președintelui RM, a SIS-lui și CNA-lui, iar în final am ajuns să fiu recunoscută oficial ca un pericol în adresa securității naționale. Pentru mine, această acuzație este una din cele mai grave care pot fi înaintate unui cetățean, mai ales aflat în funcție de demnitate publică.

La mine personal, s-a trecut de limita răbdării, atunci când îți oferi un vot de încredere unei formațiuni politice, care la scrutine promovează vocal numai interesele cetățenilor și valorile statului, iar odată cu obținerea puterii, încep a lucra numai în interese personale și interesele sponsorilor externi care i-au promovat.

Dvs.,  nu vă imaginați, ce înseamnă la moment  să găsești un specialist într-o instituție. În sistemul procuraturii sunt oameni onești care lucrează de zeci de ani, atât din rândul procurorilor, cât și din rândul ofițerilor, specialiștilor, personalului tehnic, pentru care fiecare schimbare politică devenea o șansă de a se manifesta și a crește  profesional. Acum ce avem? Practic fiecare este gata să-și depună cererile de demisie din funcție, deoarece au șanse mari să nu treacă procedura de vetting și ATENȚIE, nu din cauza lipsei integrității etice sau financiare, dar din cauza condițiilor de selecție impuse de persoane politice dinafara sistemului procuraturii, din cauza competențelor abuzive ale membrilor acestor comisii, a imunității de a fi atrași la răspundere pentru deciziile emise sau a dreptului de a submina o hotărâre judecătorească irevocabilă sau a unei decizii a unu organ de drept, nemaivorbind de imixiunea în viața privată a tuturor membrilor de familii.

Noi nu avem suficienți ofițeri de urmărire penală și ofițeri de investigații. Acei profesioniști, sunt în număr limitat și sunt exploatați în așa măsură că ei renunță la funcție, deoarece nu reușesc fizic nimic. Iar ofițerii care vin noi, nu au experiență și nici nu are cine să le fie mentori, pentru a cunoaște modalitatea efectuării unei anchete calitative. Sunt inspectorate raionale, cu câte 1-2 ofițeri de urmărire penală. Cine se gândeste la ei? Cine se gândește la calitatea actului justiției în lipsa acestora?

Mie îmi este foarte interesant...Cine va lucra pentru ei dacă tot optează pentru varianta excluderii tuturor specialiștilor din sistem pe criterii politice.....?

Dvs., cunoașteți cât timp, este necesar pentru a înlocui un specialist, un procuror spre exemplu? Este necesar aproximativ 10 ani într-o formă ideală și anume 4 ani de studii în universitate, ulterior pentru a accede la INJ, este nevoie de masterat, aceasta necesită încă 2 ani de studii, ulterior la INJ, încă 2 ani de studii. După care  să admitem că persoana este numită în funcție odată cu absolvirea INJ. Această persoană are nevoie de cel puțin 2 ani pentru a pătrunde în esența activității și în final obținem un rezultat de 10 ani, pentru a crește un specialist.

Și atrag atenția! Persoana timp de 8 ani practic este student, respectiv fără sursă de venit, doar cu o bursă, mărimea căreia îți ajunge să achiți abonamentul telefonului mobil. Totodată în acești ani urmează să excludem posibilitatea de a întemeia o familie sau de a procura o locuință sau automobil. Câți din ei vor rezista? Mai puțin de 50 %, iar ceilalți vor conta pe suportul părinților de peste hotare, ca într-o bună zi să vină așa numiții experți desemnați de puterea de la guvernare și să-ți solicite confirmări a banilor munciți de părinți peste hotare transferați în timpul când erai student.

În așa condiții, cine va înlocui specialiștii eliminați din sistem pe criterii politice?

Doar cei loiali guvernării, rudele acestora și ONG-știi care sunt autorii acestor așa numite reforme. Și în așa garnitură, cu-i va livra rezultate sistemul de justiție creat??? Desigur doar unui beneficiar final, exponenților puterii acaparate în stat, prescurtat PAS.

*******
DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.