Directorul executiv al Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”, Igor Munteanu, explică într-un interviu pentru Asociaţia pentru Politică Externă de unde vine interesul sporit pentru reglementarea conflictului transnistrean într-un an electoral pe ambele maluri ale Nistrului, transmite IPN.
Igor Munteanu a menţionat că contextul regional s-a schimbat mult, iar odată cu el au apărut anumiţi factori de transformare a conflictului: războiul din Ucraina şi semnarea Acordului de Asociere cu UE. „Se vede clar că businessul transnistrean este atras de piaţa europeană, iar voinţa lor de integrare este blocată de regimul militarist şi clientelar al Rusiei, care ar dori să îngheţe status-quoul acestui separatism fie prin intimidări, fie prin promisiuni fanteziste, dar care încă atrag publicul dezinformat”, a spus directorul IDIS.
Potrivit lui Igor Munteanu, pe de o parte, nimeni nu ar trebui să ne recomande să nu ne respectăm propriile legi. Constituţia stipulează clar că „Republica Moldova este un stat suveran şi independent, unitar şi indivizibil”. Iar pe de altă parte, discret, se insistă pe faptul că Chişinăul ar trebui să-şi revadă cadrul legal, inclusiv Constituţia, să-şi abroge Legea din 2005 cu privire la statutul special al regiunii din partea estică a ţării. Acesta crede că formatul 5+2 este folosit pentru a forţa Chişinău să renunţe la atribuţii constituţionale de suveranitate, şi asta o practică anumiţi oficiali ruşi, în stilul lor clasic, dar o fac şi alţii, mai discret, mai voalat, în schimbul unor promisiuni vagi şi irelevante.
Directorul IDIS „Viitorul” a mai opinat că unii oficiali străini se fac a nu înţelege esenţa procesului de reglementare, care ar însemna eliminarea surselor de conflict şi reintegrarea regiunii transnistrene în cadrul statului suveran şi indivizibil Republica Moldova. Din această perspectivă, interesele statului Republica Moldova sunt opuse scopului promovat de oficialii ruşi şi distincte de sfaturile unor diplomaţi europeni. Rusia nu ascunde că miza sa strategică este decuplarea Republicii Moldova de UE, abolirea Acordului de Asociere, folosindu-se de regimul de la Tiraspol ca de-un „berbec” pentru a obţine un regim politic clientelar propriilor sale interese, confederativ ori federativ de tip dual. Cu alte cuvinte, coada ar învârti din câine, iar aceste fantezii politico-genetice s-ar răsfrânge şi asupra autonomiei găgăuze.