Dezvoltarea diplomaţiei economice – premisă de atragere a investiţiilor, expert

Republica Moldova nu dispune nici de cadrul instituţional potrivit, nici de capacităţi pentru a-şi reprezenta şi proteja interesele sale economice în plan extern. De această părere este expertul Valentin Lozovanu, care a declarat în cadrul unei dezbateri, organizate de IDIS „Viitorul” şi Radio Europa Liberă, că dezvoltarea diplomaţiei economice reprezintă o premisă de atragere a investiţiilor, transmite IPN.

Valentin Lozovanu a menţionat că în ultimul s-au întreprins unele acţiuni în sensul consolidării diplomaţiei economice. Au fost convocaţi consilierii economici, care activează în cadrul unor ambasade ale Republicii Moldova peste hotarele ţării şi   pentru care au fost organizate cursuri de instruire. Potrivit expertului, mai activă este Republica Moldova şi în dialogul său cu diaspora. A fost înfiinţat şi un oficiu pe lângă premier cu scopul de a atrage investiţii.

„Dar, totuşi, aceste acţiuni schimbă puţin situaţia, în afară de ţările CSI, România, Polonia şi Belgia. Noi nu avem în cadrul ambasadelor consilieri economici. Adică, persoane cu pregătirea şi experienţa necesară pentru a culege informaţia a stabili relaţii între sectorul privat din ţara noastră şi cel din alte ţări”, a notat expertul.

Potrivit lui, Organizaţia de Atragere a Investiţiilor şi Promovare a Exporturilor (MIEPO), subordonată Ministerului Economiei, nu răspunde acestor sarcini şi între aceasta şi ambasade nu există o legătură organică. În opinia sa, nu există o politică de stat bine conturată privind rolul diplomaţiei economice.

Expert Ion Tornea a menţionat că referitor la diplomaţia economică şi rolul acesteia se fac referinţe în mai multe documente oficiale, inclusiv în noua Strategie de atragere a investiţiilor şi promovare a exporturilor, aprobată în luna martie de Guvern. „Noi avem doleanţe în ceea ce priveşte diplomaţia economică, dar nu  prea şi realizări. În Republica Moldova, nu există o politică de stat bine structurată  privind rolul diplomaţiei economic”, a notat Ion Tornea.

Experţii au relevat că diplomaţia economică ar trebui să promoveze activ imaginea  Moldovei ca o destinaţie atractivă pentru afaceri şi investiţii, dar şi ca producător de bunuri şi servicii competitive pe plan internaţional. Cu atât mai mult că mai mulţi oficiali au anunţat că Moldova vrea să schimbe modelul de dezvoltare economică, din unul bazat pe consum pe altul bazat pe atragerea investiţiilor şi creşterea volumului exporturilor. Potrivit experţilor, actualmente realizările în acest sens sunt modeste.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.