„În ambele cazuri, problema abordată în nota de protest a Chișinăului nu poate fi soluționată, ca fiind inexistentă din punctul de vedere al Rusiei. Pe moment, unicul rezultat vizibil al acesteia este că o mare parte din oficialii moldoveni și-au sistat contactele cu omologii din Federația Rusă, lucru care, parțial, poate fi spus și despre cele două țări în ansamblu…”.
---
Săptămâna trecută conducerea politică a Republicii Moldova a transmis conducerii politice a Federației Ruse o notă prin care sunt semnalate „o serie de abuzuri comise împotriva oficialilor din Parlament, Guvern, serviciile speciale și partidele Coaliției de Guvernare din Republica Moldova”. Gestul respectiv are potențialul de a modifica esențial relațiile moldo-ruse, mai degrabă spre înrăutățire decât invers. Este de presupus că, înainte de a-l face, oficialităţile de la Chișinău au calculat minuțios efectele posibile şi totuşi l-au făcut. De ce şi la ce ne putem aştepta? Este un act corect sau greşit? Este un act de curaj sau este un act de disperare?
Motive declarate, semi-declarate şi nedeclarate
Motivele expuse în comunicatul de presă difuzat de autorităţile moldoveneşti sunt suficient de credibile: umilirea demnitarilor moldoveni, de o anumită coloratură politică, la intrarea în Federaţia Rusă, este vizibilă, de durată, sistemică. Par logice, convingătoare şi verificabile explicaţiile potrivit cărora această atitudine a serviciilor speciale ruseşti este legată de avansarea investigaţiilor privind spălarea prin băncile moldoveneşti a douăzeci şi două de miliarde de dolari proveniţi din Rusia şi trimiterea în judecată a unor persoane implicate. Este vorba şi despre imaginea ţării, care nu ar trebui lăsată fără supravegherea organelor statului, în orice condiţii. În acest sens, guvernarea de la Chişinău nu a avut prea mult de ales dacă este cazul sau nu să formuleze un anumit gen de atitudine.
De asemenea, sunt de luat în calcul şi argumentele privind „modul abuziv în care una dintre instituțiile de la Moscova a încercat de mai multe ori în ultimele luni să pună sub monitorizare internațională mai mulți politicieni din Republica Moldova, inclusiv deputați, folosindu-se în acest scop de informații false și date trunchiate”. Cu atât mai mult, că „solicitările abuzive au fost respinse din aceste motive, dar și din considerente ce țin de o încercare evidentă de hărțuire a oficialilor moldoveni”.
Însă toate aceste argumente mai degrabă că nu ar fi generat o luare de poziţie atât de categorică, dacă printre persoanele care au încercat a fi puse sub urmărire internaţională nu ar fi fost şi politicieni de primă mărime sau, probabil, de mărimea cea mai mare. Mai degrabă este adevărat că anume Vlad Plahotniuc, liderul Partidului Democrat, de guvernământ, şi coordonator al coaliţiei de guvernământ, este, aşa cum se vehiculează, persoana pentru care serviciile speciale ruseşti au solicitat de 15 ori să fie pusă sub urmărire internaţională. Şi aceasta chiar dacă, susţin autorităţile moldoveneşti, „de fiecare dată solicitările au fost respinse”. Iar aceasta modifică oarecum datele problemei: a meritat oare să se rişte atât de mult, de dragul unei persoane, relaţiile Republicii Moldova, şi aşa înnegurate, cu un actor internaţional cu potenţialul şi stilul Rusiei de comportament în politica externă, şi în special, în spaţiul ex-sovietic?
Ce vrea Rusia?
Lucrurile pe care le invocă nota guvernanţilor de la Chişinău sunt credibile inclusiv pentru faptul că ele corespund spiritului relaţiilor moldo-ruse nu doar din ultimii şapte ani, de când Moldova are o guvernare care se declară pro-europeană. Poate că numărătoarea porneşte din anul 2003, de la respingerea de către preşedintele de atunci Vladimir Voronin a aşa-zisului „Memorandum Kozak” şi întoarcerea de la aeroport a liderului rus Vladimir Putin, pornit la Chişinău pentru semnarea respectivului Memorandum.
De atunci, autorităţile ruseşti au demonstrat o bună cunoaştere şi fermitate în exploatarea locurilor vulnerabile ale conducerii şi societăţii moldoveneşti în ansamblu, care nu totdeauna şi nu întru totul dau ascultare doleanţelor Kremlinului. Embargourile cvasitotale şi de durată la produsele moldoveneşti formatoare de buget, de independenţă economică şi politică, sunt exemplul cel mai relevant în acest sens. În acelaşi sens, pentru Rusia se face atractivă persoana formatoare de guvernare care, smulsă din anumit loc, prin anumite metode, poate produce prăbuşirea guvernării care cel puţin se declară pro-europeană şi nu pro-euroasiatică sau pro-rusă. Poate că respectiva figură merită să fie scoasă din respectiva piramidă moldovenească pro-europeană, dar iată că autorităţile moldoveneşti spun că instanţele poliţieneşti internaţionale au respins această solicitare de toate 15 ori de câte ori au înaintat-o serviciile speciale ruseşti. Iar ţările europene, ai căror ambasadori au fost informaţi asupra cazului cu ocazia notei de protest, nu au confirmat, deşi nici nu au infirmat, informații privind punerea sub urmărire internaţională a persoanei de cea mai mare mărime din Moldova. Întrebarea este dacă serviciile speciale rusești au imaginație doar pentru 15 demersuri identice față de una și aceeași persoană sau au dreptate guvernanții de la Chișinău când vorbesc de hărțuire politică?
Poate că Rusia mai vrea să slăbească influenţa guvernării moldoveneşti asupra societăţii moldoveneşti, contrapunând-o într-un fel celor câteva sute de mii de moldoveni care cad sub incidenţa „amnistiei” ruseşti, anunţată săptămâna trecuta? Dar şi altor câteva sute de mii de gastrabaiteri moldoveni care continuă să muncească fără probleme în Rusia? Adică, „oamenii buni nu au nicio problemă cu intrarea în Rusia”, iar oficialii moldoveni, o parte din ei, nu ar intra în această categorie şi nu ar merita susţinerea „oamenilor buni”… Acum, dar în special în alegeri…
Nu este exclus ca, prin atitudinea selectivă faţă de politicienii moldoveni, Rusia să vrea să încline într-o anumită parte balanţa clasei politice bipolare, dar şi a autorităţilor Republicii Moldova, constituită după alegerile prezidenţiale din decembrie 2016.
Ce vrea Chişinăul?
Prin nota de protest din 9 martie, Chişinăul oficial ar putea dori să fixeze o poziţie mai fermă în relaţiile cu Moscova, poziţie care a adus Ţărilor Baltice ex-sovietice succes de cauză în disputa cu fosta metropolă, dar şi un loc de siguranţă la adăpostul NATO şi UE. Poate că s-a convins că la Bruxelles te mai poți duce cu niște lacrimi, rugăminți și slăbiciuni, iar la Moscova – ba?…
S-ar putea ca guvernarea de la Chișinău să se fi convins definitiv că Moscova nu va relua sau chiar nici nu va iniția un dialog constructiv și cu componenta pro-europeană a clasei politice moldovenești, în special după aceleași alegeri prezidențiale de la sfârșitul anului trecut. Iar aceasta înseamnă că, volens-nolens, guvernarea pro-europeană cedează acest segment de activitate politică președintelui Igor Dodon, care peste câteva zile va avea la activ două întrevederi cu președintele rus Vladimir Putin, în numai trei luni de mandat, în timp ce liderii pro-europeni nu au avut, practic, niciuna în tocmai 7 ani.
Este evident că guvernarea de la Chișinău nu va avea nimic de câștigat direct din consolidarea pozițiilor președintelui Dodon pe direcția euro-asiatică. Dar s-ar putea să mizeze pe un câștig mai indirect și pe un termen mai lung, dacă se vor potrivi calculele de acasă cu cele de la târg. Din eventuala răcire și mai mare a relațiilor moldo-ruse ar putea rezulta consolidarea pozițiilor guvernării pe direcția vestică, europeană, în special sub aspectul susținerii externe, inclusiv financiare. Cu o anumită doză de optimism, am putea aștepta și consolidarea orientării europene a țării în ansamblu. Un exemplu elocvent în acest sens îl constituie reorientarea forțată a exporturilor moldovenești, dar și a economiei în ansamblu, spre piața europeană, după ce s-au ciocnit de restricțiile de pe piața rusească.
De asemenea, guvernarea ar avea de câștigat din deteriorarea relațiilor cu Rusia în sens electoral, mizând pe confruntarea de vectori geopolitici în viitoarea campanie electorală care nu este tocmai departe. De aceea, s-ar putea să nu fie întâmplător faptul că nota respectivă a apărut la suprafață practic concomitent cu inițiativa PDM de modificare a sistemului electoral. Ar putea fi un element al unei a şi aceleiași strategii, dar nu este obligatoriu.
Interese divergente cu rezultat previzibil și inevitabil?
În situația creată, aproape nimic din ceea ce vrea Rusia, nu-i convine Chișinăului și aproape nimic din ceea ce vrea Chișinăul, înaintând nota, nu-i convine Rusiei. În sensul că Rusia nu va putea în niciun caz recunoaște că îi hărțuiește pe oficialii moldoveni pe criterii politice și nici că serviciile speciale rusești își fac de cap fără știrea conducerii de vârf. A doua variantă ar fi chiar mai ofensatoare pentru Kremlin. Viceministrul rus de externe, Grigori Karasin, sosit ieri la Chișinău, a și calificat nota ca fiind din domeniul „disputelor diplomatice”. Aceasta chiar dacă oficialii moldoveni, care constituie „conducerea politică” a țării, au adresat nota „conducerii politice” a Federației Ruse. Este de așteptat că o reacție de altă natură de la Moscova nu va veni, deși nu este exclusă și una dură. În ambele cazuri, problema abordată în nota de protest a Chișinăului nu poate fi soluționată, ca fiind inexistentă, din punctul de vedere al Rusiei. Pe moment, unicul rezultat vizibil al acesteia este că o mare parte din oficialii moldoveni și-au sistat contactele cu omologii din Federația Rusă, lucru care, parțial, poate fi spus și despre cele două țări în ansamblu.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I