Susţinătorii schimbării sistemului electoral afirmă că deja a fost atins „consensul larg” şi aduc argumente în favoarea afirmaţiilor, oponenţii, din contra, spun că nu poate fi vorba de consens şi aduc, de asemenea, argumente. Astfel, trebuie să constatăm că, până a discuta despre consens, cele două părţi nu au găsit capacităţi şi voinţă politică de a comunica, elementar, între ele, sau folosesc limbaje diferite atunci când sunt puse în situaţia să comunice. De asemenea, deficitară sau chiar defectuoasă este şi comunicarea partizanilor şi oponenţilor schimbării cu societatea, dar şi cu partenerii externi.
---
Chiar dacă Uniunea Europeană a înaintat guvernării de la Chişinău şi alte condiţii serioase pentru reluarea discuţiilor privind acordarea asistenţei financiare în sumă de 100 de milioane de euro, termenul fixat pentru această reluare este legat de avizul Comisiei de la Veneţia privind schimbarea sistemului electoral. Astfel, problema sistemului electoral pare să fie cea mai importantă pentru relaţiile modo-comunitare de acum şi din viitor, chiar dacă nimeni de la Bruxelles nu a formulat lucrurile atât de tranşant. Respectiv: avizul Comisiei, cu preţul de cel puţin 100 de milioane de euro, este ceea ce contează acum cel mai mult. Pentru UE, acesta este un fel de „memorandum cu FMI”, doar că de data această e vorba de expertiza relaţiilor juridice şi politice din Republica Moldova şi nu din domeniile economic şi financiar-bancar.
Datele problemei
Ce date ale problemei cunoaştem la această etapă despre cum poate arăta varianta finală a eventualului aviz de la Veneţia? Nu foarte multe şi nu foarte clare. Înşişi experţii Comisiei care au fost la Chişinău pentru a se informa nu au spus nimic relevant în acest sens şi nici nu au avut cum sa spună până la decizia finală a instituţiei. Ceea ce au spus partenerii de dialog de la Chişinău, după fiecare întrevedere cu experţii, de asemenea, nu este foarte relevant, pentru că au existat aprecieri variate, chiar diametral opuse, dar previzibile, în funcţie de cum se poziţionează aceştia în raport cu ideea schimbării sistemului electoral. Şi totuşi, există un criteriu important după care putem anticipa unul din elementele cheie ale avizului, de care se va conduce atât Veneţia, cât şi, apoi, Bruxelles-ul. Acesta este „consensul larg” pe care urmează să îl atingă discuţiile din interiorul clasei politice şi al societăţii în ansamblu privind necesitatea şi modalitatea modificării sistemului electoral.
Susţinătorii schimbării afirmă că deja a fost atins „consensul larg” şi aduc argumente în favoarea afirmaţiilor, oponenţii, din contra, spun că nu poate fi vorba de consens şi aduc, de asemenea, argumente. Astfel, trebuie să constatăm că, până a discuta despre consens, cele două părţi nu au găsit capacităţi şi voinţă politică de a comunica, elementar, între ele, sau folosesc limbaje diferite atunci când sunt puse în situaţia să comunice. De asemenea, deficitară sau chiar defectuoasă este şi comunicarea partizanilor şi oponenţilor schimbării cu societatea, dar şi cu partenerii externi.
Deci, consensul este ştirbit pentru că este ştirbită comunicarea pe mai multe planuri şi, dacă lucrurile în această privinţă nu se schimbă, „consensul larg” este puţin probabil, iar soarta schimbării sistemului electoral rămâne incertă până în cel de-al doisprezecelea ceas. Prin extrapolare, aceeaşi concluzie se poate trage şi referitor la relaţiile cu partenerii externi, dar şi la gradul de stabilitate a societăţii, suficient să asigure modernizarea ţării şi sporirea nivelului de trai al oamenilor de aici.
Partizanii schimbării: comunicarea internă, cu societatea şi cu oponenţii
În calitate de promotori ai schimbării sistemului electoral apar acum, cu diferite roluri şi grad de implicare, PDM şi PSRM. Mai mult; PSRM, în calitate de principala forţă de opoziţie parlamentară, s-a transformat recent din oponent în partizan, după ce Legislativul a votat, cu o majoritate largă, anume proiectul său de lege care prevede înlocuirea sistemului electoral actual, proporţional, cu sistemul mixt. Anume acest fapt principalul promotor, PDM, în calitate de principal partid de guvernământ, îl tratează drept „consens larg”, ca şi asigurat.
Din punct de vedere politic, totul este corect şi legal, chiar dacă oponenţii ar avea dreptate că între PDM şi PSRM ar fi existat o înţelegere politică mai veche, despre care se vorbeşte foarte demult, să se ajungă anume acolo unde s-a ajuns, de exemplu, pentru că anume această schimbare le-ar asigura perpetuarea la putere anume lor, în detrimentul altor partide, în special mai mici. Doar că acest „consens larg parlamentar” s-a făcut în afara oricărei comunicări, oficiale şi transparente, dintre promotorii schimbării şi a acestora cu oponenţii şi cu societatea moldovenească. Şi atunci consensul este mult mai îngust la nivelul întregii clase politice, dar şi al societăţii.
Aceasta pentru că sistemul mixt a fost votat, practic, pe neaşteptate, fără anunţuri şi dezbateri preliminare. Ceea ce a fost discutat sau promovat până atunci a fost altceva şi s-a numit sistemul uninominal. Or, elementele cheie ale uninominalului despre care s-a informat şi s-a discutat – posibilitatea revocării deputatului în circumscripţii uninominale în calitate de mecanism de responsabilizare a alesului – a rămas în afara proiectului de lege adoptat. Şi atunci putem admite că discuția anterioară a fost, eventual, o perdea de fum după care să fie aranjate interesele adevărate. În orice caz, comunicarea în interiorul clasei politice şi cu societatea privind sistemul uninominal nu poate înlocui comunicarea, încă necesară, pentru sistemul mixt. Afirmaţia este valabilă şi pentru cele 800 de mii de semnături pe care PDM susţine că le-a adunat în teritoriu în favoarea uninominalului. În caz contrar, ar trebui să admitem că un anumit gen de consens a fost obţinut luându-se la bază datele din altă problemă, obținând drept rezultat un fel de ”uninominal-mixt” drept bază a consensului. Sau că acest consens declarat are un anumit grad de legalitate, dar legitimitatea încă trebuie serios dovedită.
Promotorii schimbării sistemului electoral nu au reuşit să atragă în discuţii, eventual, pentru obţinerea unui consens, forţele politice, dar şi reprezentanţii acelei părţi a societăţii civile care nu acceptă schimbarea. Nu a rezolvat această problemă nici măcar seria de dezbateri pe platforma parlamentară care s-a vrut să fie largă, reprezentativă, dar nu a fost şi pentru că dezbaterile au avut loc la altă temă, dar şi pentru că au fost, boicotate, practic, de oponenţii cu anumită pondere. La partea de responsabilitate a opoziţiei ne vom referi mai jos, aici trebuie să constatăm deficitul de capacitate, de voinţă politică în ale comunicării veritabile cu toate părţile interesate într-o chestiune pe care ei înşişi o consideră de maximă urgenţă şi importanţă. Iar fără comunicare veritabilă este greu, dacă este posibil în general, consensul veritabil şi larg.
Agenţia IPN şi-a oferit în două rânduri platforma de discuţii pentru dezbateri corecte şi echilibrate privind schimbarea sistemului electoral, cu participarea largă a trei reprezentanţi ai promotorilor şi tot atâţia din partea oponenţilor, dar de fiecare dată s-a ciocnit de refuzul elementului cheie al uneia dintre părţi - PDM. De fiecare dată, IPN s-a văzut nevoită să retragă şi invitaţiile acceptate de către ceilalţi participanţi, cu riscurile indispensabile pentru imaginea sa. Mă întreb, dacă am putea trata refuzul şi ca un test picat la capitolul voinţei şi sincerităţii politice privind consensul larg? Dacă este vorba în acest caz de un accident în relaţia cu mass-media sau de o legitate, când forţele politice „cu pâinea şi cuţitul” preferă să comunice cu oponenţii şi cu societatea doar de pe propriile platforme mediatice şi aşa-zise mediatice, pe care tot ele şi le trag? Să înţelegem că după acelaşi calapod principalele forţe politice preferă să comunice şi cu societatea civilă?
Oponenţii schimbării: comunicarea internă, cu societatea şi cu promotorii
Oponenţii schimbării sistemului electoral afirmă că proiectul propus reduce potenţialul reprezentativ democratic al societăţii moldoveneşti, care este mult mai diversă decât sistemul unipartit sau bipartit spre care ar ţinti partizanii schimbării. Însă au refuzat din start să participe la dezbaterea temei alături de iniţiatorii ei. Ulterior, s-a dovedit că această tactică a avantajat mai mult tabăra promotorilor, care a fost lăsată să influenţeze, practic, de una singură şi chiar să manipuleze minţile cetăţenilor moldoveni. Este adevărat că oponenţii nici pe departe nu pot concura cu potenţialul administrativ, financiar şi organizatoric al promotorilor ideii, ceea ce ar fi provocat, poate acelaşi rezultat în privinţa „informării” şi manipulării, însă este una să pierzi în luptă şi alta e să eviţi lupta directă.
La modul practic, principalele partide care se opun schimbării au coalizat prin semnarea unei declaraţii comune, însă, practic, mai departe nu au mers. În condiţiile create, au ieşit în prim-planul acţiunilor un grup de organizaţii ale societăţii civile, care au un potenţial bogat de analiză şi expertiză la care apelează, de regulă, partenerii internaţionali de dezvoltare, dar nu au şi nu pot avea un potenţial administrativ, financiar, mediatic şi organizatoric care să se compare cel al promotorilor schimbării. În principal, ong-urile respective se adresează unui cerc restrâns de simpatizanţi, fără a avea posibilitatea să ajungă prea mult în interiorul societăţii. Aceasta situaţie face, pe de o parte, lupta inegală, şi, pe de altă parte, menţine o stare de durată de non-consens în interiorul societăţii.
Forţele sunt cu atât mai inegale, cu cât promotorii schimbării sistemului electoral, în loc de a accepta sau chiar a provoca comunicarea sinceră cu acea parte a societăţii civile, recurg la tot felul de tertipuri, de regulă, mediatice, cu scopul de a o discredita prin insinuări de afiliere la interesele unor partide politice. Se întâmplă ca insinuările respective să prindă şi pentru aceasta există cel puţin două motive. Unu: Partidele de opoziţie au capacităţi mai slabe de confruntare cu cele care dispun de resurse administrative şi de alt gen mai mari şi în sensul acesta nu pot fi de mare folos societăţii civile. Doi: Ideea unei societăţii civile puternice a fost diminuată după ce Platforma Demnitate şi Adevăr, care în calitate de platformă civică aduna la acţiunile de protest sute de mii de oameni, a fost transformată în partid politic. Drept rezultat, în Moldova a mai apărut încă un partid politic, poate unul necesar şi cu pondere, dar a dispărut o largă platformă civică, ce nu poate fi refăcută uşor, dacă se poate în general. Doar timpul va arăta ce a avut de câştigat şi de pierdut societatea moldovenească, în special în sensul platformelor largi de comunicare şi de realizare a consensurilor largi.
Promotorii şi oponenţii: comunicarea cu partenerii internaţionali
Dacă promotorii schimbării sistemului electoral au câştigat mai mult teren în comunicarea din interiorul societăţii moldoveneşti, oponenţii s-au dovedit mai credibili în comunicarea cu partenerii exteriori. Iar aceasta însemna că deficitul de consens s-a extins şi în afara hotarelor Republicii Moldova. Pare să aibă dreptate unul din analiştii de la noi care spunea recent că „Moldova, o ţară mică şi săracă, a reuşit să provoace disensiuni tocmai în sânul Parlamentului European”. Iar noţiunea „disensiune” este antonimul noţiunii „consens”.
Este de aşteptat că promotorii vor dori să-şi ia revanşa şi în comunicarea din exterior, fiecare în felul său. De exemplu, preşedintele Igor Dodon a spus că în lipsa susţinerii financiare din partea Uniunii Europene, condiţionată de „consensul larg”, ar putea asigura o susţinerea din altă parte, fără a preciza de unde, în valoare de până la un miliard de dolari pe an. Respectiv, se poate deduce, că lipsa consensului larg nu ar fi o problemă gravă pentru Moldova.
Pe de altă parte, este de aşteptat că liderul PDM, Vlad Plahotniuc, să încerce să influenţeze deciziile europenilor de după ocean, pentru că altfel de ce să-şi fi programat o vizită tocmai în SUA, cu care se pare că nu avem pe moment niciun fel de probleme vizibile, atunci când este suficient de fierbinte pe „frontul european”? Sau cel puțin va vrea să folosească această oportunitate de a înclina în favoarea partidului său balanţa confruntărilor cu partenerii/oponenţii europeni. Poate crede că aşa ar fi mai ieftin şi mai sigur decât să obţină „consensul larg” aici, acasă, prin comunicare suficientă?
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Semne de raționament în politica moldovenească? Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I