|
|
|
Trio-ul Asociat reprezintă, pe de o parte, produsul implementării Acordului de Asociere, iar, pe de alta, rezultatul diferențierii geopolitice tot mai aprofundate în interiorul Parteneriatului Estic...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european, Analiză de Dionis Cenușa
“Trio-ul Asociat reprezintă, pe o de parte, produsul implementării Acordului de Asociere, iar pe de alta, rezultatul diferențierii geopolitice tot aprofundate în interiorul Parteneriatului Estic...”
Statele est-europene care prioritizează integrarea europeană lansează o platformă geopolitică în interiorul Parteneriatului Estic (PaE). Mai exact, Georgia, Moldova și Ucraina s-au decis să pună bazele unui “Trio Asociat” (17 iunie 2021). Noua inițiativă vine să diferențieze suplimentar statele implementatoare ale Acordurilor de Asociere cu Uniunea Europeană (UE) de celelalte trei state PaE – Armenia, Azerbaijan și Belarus. Înființarea Trio-ului denotă că aprofundarea diferențierii în interiorul PaE este inevitabilă. Această diferențiere semnalează o diviziune pe criteriu geopolitic a PaE-ului, care iese în evidență și mai mult pentru că celelalte trei țări PaE se distanțează de modelul european spre autoritarism sau integrare în spațiul politico-economic eurosiatic.
În opinia șefului diplomației ucrainene Dmytro Kuleba, Trio-ul vine să declare că “nu există o alternativă” pentru integrarea europeană nici pentru Georgia, Moldova și Ucraina, dar nici pentru UE. Cu alte cuvinte, cele trei țări își asumă o diplomație proactivă în direcția integrării europene și a aderării la UE. Urmează de văzut dacă UE recunoaște și acceptă spre adopție Trio-ul Asociat. Prima ocazie pentru a vedea o reacție politică colectivă a decidenților europeni la noua inițiativă este summitul PaE, preconizat pentru toamna lui 2021.
Cele 8 aspecte fundamentale ale Trio-ului
Textul memorandumului de lansare a Trio-ului Asociat (la UE) face referință la aspirațiile și indentitatea europeană a statelor participante, care le permite să facă uz de Art. 49 al Tratatului UE privind eligibilitatea pentru aderare (MAEIE, mai 2021). Documentul semnat de către miniștrii de externe ai Georgiei, Moldovei și Ucrainei, scoate în evidență o serie de aspecte esențiale, deși deja cunoscute, legate de demersul lor pan-european:
Primo, aceste țări își sprijină reciproc dezideratul de a adera la UE și reiterează aderența la valorile europene, însă fără a le concretiza. Segundo, documentul accentuează dreptul suveran al țărilor de a-și decide propriul viitor, contestat cu asiduitate de Rusia. Cele trei țări solicită sprijinul UE în domeniile care vizează suveranitatea, securitatea teritorială și reziliența lor. În acest sens, Trio-ul își exprimă dorința de a iniția sau intensifica cooperarea privind securitatea și apărarea cu UE. Sunt menționate în mod explicit amenințarea hibridă, securitatea cibernetică și contribuirea la misiunile de pacificare ale EU. În unele cazuri, cooperarea în aceste domenii se materializează.
Tertio, participanții la Trio și-au reiterat angajamentul de a implementa Acordurile de Asociere cu UE. Cu toate acestea, aceste documente sunt tratate doar ca etapă intermediară nu una finală. Quarto, înțelegând rolul PaE în structura politicii de vecinătate a UE, statele Trio-ului au asigurat că nu vor să se desprindă de PaE. Din contra, aceste țări își declară intenția de a-și coordona pașii în interiorul PaE, urmărind dezideratul european și nevoile sale comune și individuale. Trio-ul este perfect integrabil, în format separat, în procesul de planificare europeană vizavi de vecinătate. Totuși, cele trei state realizează că acestea pot câștiga mai mult dacă combină Trio-ul cu PaE. În orice caz, cele trei țări exprimă în memorandum ideea că cooperarea în PaE nu trebuie să limiteze relațiile bilaterale cu UE.
Quinto, inițiativa vizează crearea unui format nou de coordonare inter-instituțională, pe de o parte, între ministerele de externe ale celor trei țări, iar, pe de altă parte, între Trio-ul Asociat și instituțiile UE. Sexto, Trio-ul urmărește scopul de a indentifica oportunități, instrumente și domenii de cooperare noi care să servească interesului de integrare economică și asociere politică cu UE, oferind rezultate tangibile pentru cetățeni. Au subliniat șapte domenii de interes major pentru coordonarea trilaterală și cea trans-regională cu UE: transportul, energia, transformarea digitală, economia verde, justiție, comunicarea strategică și sănătatea. Pe lângă aceasta, este propusă implicarea continuă a Trio-ului în programele și agențiile UE în funcție de disponibilitate.
Septimo, se subliniază impactul pozitiv al asistenței europene, cu aplicarea principiului de „mai mult pentru mai mult” și condiționalitatea. Totodată, este solicitat accesul la fonduri alternative disponibile în UE, inclusiv pentru implementarea unor proiecte de interes comun. Octo, memorandumul stabilește un mecanism de coordonare regulată și ad-hoc între statele participante la nivel de funcționari ai ministerelor de externe, funcționari publici și experți (societatea civilă). Centrele coordonării Trio-ului se vor situa în interiorul ministerelor de externe, ceea ce va permite evitarea unor costuri financiare, dar nu exclude necesitatea unor resurse umane suplimentare. De asemenea, cele trei țări au convenit să unifice eforturile diplomatice pentru a face lobby pe lângă UE pe subiecte de interes comun legate de cauza europeană. În aceeași măsură, Trio-ul planifică să stabilească dialog cu platformele regionale, din care fac parte statele membre.
Memorandumul nu face nicio aluzie în privința coordonării aderării la sancțiunile aplicate de UE, unde doar Moldova are poziții manifestă mai multă reticență decât Ucraina și Georgia când sancțiunile vizează Rusia sau Belarus. Părăsirea inițiativei se face printr-o notificare în scris. În fine, statele Trio-ului nu au prevăzut în memorandum posibilitatea aderării altor state din PaE (Armenia) sau a celor din Balcanii de Vest, ceea ce denotă caracterul exclusiv al noului club pan-european de state.
Eventualele obstacole interne și provocări externe
Înființarea Trio-ului corespunde deplin interesului de a avansa integrarea europeană în țările asociate – Georgia, Moldova și Ucraina. Totuși, noua inițiativă riscă să întâmpine unele dificultăți interne și provocări externe. Pe de o parte, deficiențele din politica internă se pot răsfrânge asupra eficienței coordonării acțiunilor Trio-ului în raport cu UE. În același timp, coalizarea acestor state le poate transforma într-o țintă comună a acțiunilor rusești (dezinformare etc.). Adițional, dacă acesta este înțeles greșit, Trio-ul poate genera nedumeriri în rândul celorlalți membri ai PaE, soldat cu descreșterea interesului față de PaE, în general.
Așadar, obstacolele de ordin intern ce pot interveni în buna funcționare a Trio-ului țin de instabilitatea politică și implementarea anevoioasă a reformelor tangențiale cu integrarea europeană. De regulă, crizele din aceste țări se soldează cu căderea frecventă a guvernelor și paralizarea reformelor. Astfel, după alegerile din 2019 și anticipatele din 2021, Moldova a avut două guverne cu mandat scurt și unul interimar - conduse de Maia Sandu, Ion Chicu și respectiv Aurel Ciocoi. În cazul Ucrainei, după alegerile din 2019, a funcționat un guvern scurt, urmat de al doilea începând cu martie 2020, în frunte cu Oleksey Honcharuk și respectiv Denys Shmyhal. Mai mult ca atât, crizele politice interne pot încetini reformele legate de integrarea europeană, generând dezechilibre între progresul de implementare a Acordurilor de Asociere de către statele Trio-ului. Crizele mută de asemenea accentele spre reforme ce nu țin exact de apropierea de UE, cel puțin în termeni practici. Un exemplu concludent reprezintă instabilitatea politică din Georgia, din perioada 2019-2021, care a dus la discreditarea partidului de la guvernare și la izolarea opoziției de procesul decizional (NEE, Aprilie 2021). Din aceste considerente, statele Trio-ului trebuie să se asigure că centrele de coordonare din interiorul ministerelor de externe sunt ocupate de funcționari publici neafiliați politici. Doar așa poate fi asigurată o anumită continuitate la nivelul ministerial național, dar și în comunicarea inter-ministerială transnațională. Totodată, acest lucru oferă Trio-ului protecție de efectele colaterale ale turbulențelor interne.
Provocările externe ce ar putea complica promovarea Trio-ului țin în principal de acțiunile Rusiei, pe de o parte, dar și reacția celorlalte state ale PaE. Elementul slab al Trio-ului este Moldova, unde forțele politice pro-ruse (Partidul Socialiștilor) au sugerat deja că inițiativa trebuie abandonată, din cauză vectorului geopolitic al Georgiei și Ucrainei, care de asemenea include aderarea la NATO. Susținătorii influenței ruse văd pericol în mecanismele ce urmăresc instituirea modelului occidental de guvernare. Acesta aduce la putere forțe pro-europene care vor să reducă dependența de Rusia. Degradarea situației politice din Belarus, desconcentrarea Armeniei din cauza efectelor Războiului din Karabakh din 2020, dar și explozia de încredere în sine a regimului autoritar din Azerbaijan au redus și mai mult similitudinile în interiorul PaE. Prin urmare, Trio-ul poate deveni un punct de referință și mai robust, care poate atrage după sine un sprijin sporit din partea UE în favoarea extinderii reformelor, inclusiv în domenii critice de funcționare a statului. Pe termen lung, în cazul eșuării, ineficienței sau stagnării Parteneriatului Estic, Trio-ul ar putea deveni o platformă alternativă de integrare europeană.
În loc de concluzii...
Trio-ul Asociat reprezintă, pe de o parte, produsul implementării Acordului de Asociere, iar pe de alta, rezultatul diferențierii geopolitice tot aprofundate în interiorul Parteneriatului Estic. Pentru ca Trio-ul să funcționeze în conformitate cu obiectivele indicate în memorandum, acesta trebuie să prevină riscurile legate instabilitatea politică frecventă ce lasă amprentă pe reformele dedicate integrării europene.
Concomitent, statele Trio-ului sunt nevoite să comunice eficient și persuasiv cu UE pentru a instituționaliza inițiativa dată în continuare. E important ca acest efort să nu prejudicieze situația, deja complicată, din interiorul PaE, unde Belarusul avansează în direcția opusă integrării europene, iar Armenia și Azerbaijanul necesită asistență pentru a reconcilia pozițiile în jurul Karabakhului. În fine, provocările de ordin intern și extern par rezolvabile, dar primul pas în direcția corectă cere o sincronizare maximală a vitezei și calității procesului de integrarea europeană în Georgia, Moldova și Ucraina.
Această analiză este realizată pentru Fundația germană Hanns Seidel și Agenția de Știri IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016