Cele peste 1400 de instituţii de învăţământ din republică vor trecere, de la 1 ianuarie 2013, la o nouă metodologie de finanţare, care se bazează pe principiul: „banii urmează elevul”. Această formulă va permite, potrivit autorităţilor, îmbunătăţirea calităţii instruirii în instituţiile educaţionale, prin repartizarea echitabilă a banilor publici şi alocarea lor în funcţie de nevoile fiecărui elev. Metodologia în cauză a fost anterior aplicată în cadrul unui proiect pilot în raioanele Râşcani şi Căuşeni, transmite Info-Prim Neo. Victoria Catanoi, coordonator în proiectul „Educaţie de calitate în mediul rural”, a declarat, în cadrul unui seminar, că noua metodologie de finanţare va oferi managerilor instituţiilor posibilitatea să-şi gestioneze propriul buget, să ia decizii privind utilizarea banilor pentru asigurarea unei educaţii de calitate. „Noua metodă de alocare a banilor va include două componente. Este vorba despre finanţarea „per elev”, adică fiecărui şcolar îi va reveni în anul de învăţământ 2013 câte 6282 de lei. De asemenea, şcolile şi liceele în care învaţă mai mult de 91 de copii vor primi suplimentar 386 755 de lei, aşa-numita componentă „per instituţie”, calculată de către consiliile raionale”, a declarat Victoria Catanoi. Formula de finanţare se aplică pentru instituţii de învăţământ primar şi secundar general: şcoli primare-grădiniţe, şcoli primare, gimnazii şi licee. Formula cuprinde cheltuielile curente, cu excepţia cheltuielilor pentru alimentaţie şi celor ce ţin de activitatea grupelor de pregătire obligatorie a copiilor pentru şcoală, precum şi cheltuielile capitale, cu excepţia investiţiilor capitale. „În primul an se alocă 100% din necesităţile instituţiei, al doilea an 50%, iar în al treilea an instituţiile trebuie să funcţioneze din bugetul alocat de administraţia publică locală. În 2015 va lua sfârşit perioada de tranziţie pe teritoriul întregii republici şi nu se vor mai efectua transferuri, toţi vor activa în baza formulei de finanţare elaborate preventiv”, a mai menţionat Victoria Catanoi. Totodată, specialistul a menţionat că şcolile mici vor avea cheltuieli mai mari, iar directorii instituţiilor au la dispoziţie 2 ani ca să elaboreze un plan de reducere a cheltuielilor instituţiei. În caz contrar, instituţia va fi ajutată doar în primii 2 ani să-şi achite datoriile, pe viitor aceasta va trebui să se descurce singură. Victoria Catanoi a precizat că şcolile mici sunt considerate şcolile de cultură generală cu 41 de elevi şi gimnaziile cu 91 de elevi. Chiar dacă numărul elevilor este mic, aceste instituţii nu vor putea fi închise în cazul în care la o distanţă de de 10-15 km nu există o altă şcoală similară, cu clase la aceleaşi trepte, cu locuri disponibile, cu aceiaşi limbă de predare. Metodologia dată a fost aplicată în calitate de experiment în anul 2010, apoi 2012, în 9 raioane din republică, în 518 şcoli.