Analiză IPN: Multă lume care nu este de acord cu multe din ceea ce face guvernarea pro-europeană în Republica Moldova, se întreabă de ce partenerii de dezvoltare continuă să ofere sprijin actualei guvernării, inclusiv prin vizite frecvente şi de nivel înalt la Chişinău? La mijloc este o contradicţie vizibilă dintre percepţia internă şi externă a guvernării moldoveneşti. De ce, totuşi, liderii europeni vin şi ce ar fi, dacă nu ar veni…?
---
Europenii, cu sau fără vină?
După percepţia unei părţi din societatea noastră, în ultimii ani, Republica Moldova merge „din rău în mai rău”. De regulă, se face trimitere la corupţia tot mai mare, la injustiţia tot mai pronunţată, mai nou, la „furtul miliardului de dolari”, supranumit şi „jaful secolului” ş.a.m.d. Volens-nolens, această percepţie se asociază cu actuala guvernare, pro-europeană. Pe de altă parte, structurile europene şi liderii acestora continuă să facă declaraţii şi vizite de susţinere pentru Republica Moldova, ca şi mai înainte, până a deveni „mai rău”. În aprecierea acelei părţi din societatea noastră, europenii preiau, volens-nolens, o parte din imaginea şi responsabilităţile „guvernanţilor noştri pro-europeni”. Nu se cunoaşte dacă această asociere ar fi pe placul europenilor, la sigur însă este că respectiva percepţie nu face bine direcţiei europene de dezvoltare a Republicii Moldova. Poate şi prin aceasta se explică trendul descendent al opţiunilor pro-europene, fixat de ultimele sondaje sociologice, pe de o parte, şi trendul ascendent al opţiunilor orientate spre Est…
Cine sunt judecătorii?
La nivel de societate, se pare că o asemenea percepţie este caracteristică în mod special categoriilor orientate spre Europa care au avut aşteptări foarte mari, dar nerealizate, atât de la cursul de dezvoltare, cât şi de la guvernarea care s-a obligat să-l promoveze. Categoriile care nu au agreat din start ideea europeană, din acelaşi start au apreciat situaţia drept „din rău în mai rău” şi aşa o ţin, chiar dacă europenii au venit în anii de la urmă cu suport sesizabil. Poate, aceste categorii şi-au modificat cumva poziţia, însă doar în sensul „cu cât mai rău, cu atât mai bine”, inclusiv pentru că aceasta ar compromite definitiv ideea europeană în favoarea alternativei pro-estice.
Lucrurile sunt mai mult sau mai puţin clare şi la nivel de guvernare, pentru care, dacă percep aşa lucrurile mulţi oameni şi aceştia devin tot mai mulţi, ar fi valabilă altă vorbă cunoscută: „cum îţi aşterni, aşa vei dormi”.
Motivele unui comportament cu anumite doze de risc din partea europenilor merită, însă, să fie examinate în mod special. Fără pretenţia de a le enumera pe toate, oferim atenţiei dvs. o parte dintre ele, cu titlu de variante în căutarea răspunsului.
De ce a mers Merkel la Putin?
Europenii vin pentru că sunt obişnuiţi să lucreze cu guvernarea legală, aşa declară şi aşa fac de decenii, nu doar în raport cu Moldova. Ei preferă să conlucreze, să comunice cu respectiva guvernare, decât să se duşmănească. Iar cine este la guvernare, este mai degrabă responsabilitatea noastră, a celor nemulţumiţi. Chiar dacă nu este vorba de o analogie deplină, din aceleaşi considerente Angela Merkel a mers la Vladimir Putin, chiar dacă nu pe 9, ci pe 10 mai, chiar dacă tot cancelarul german este forţa centrală pe care se ţin sancţiunile europene împotriva Rusiei pentru comportamentul ei în raport cu Ucraina. Ani în şir, Europa a menţinut atât sancţiunile economice împotriva Iranului, cât şi formatul de negocieri cu această ţară. De altfel, iată că negocierile lungi au dat recent şi anumite roade. Cazul Moldovei este unul exact invers, europenii vin cu dialog şi cu sprijin, inclusiv financiar, pe care nimeni în lume nu l-a oferit Moldovei vreo dată. Întreruperea vizitelor legate de guvernare ar însemna întreruperea suportului legat de ţară.
70 de ani comuni şi două lumi paralele
Pentru că suntem plasaţi în coasta lor şi s-ar putea să-i deranjăm atât de dezbinaţi şi intoleranţi cum suntem, europenii vin să ne împace şi să ne înveţe a ne împăca, cu noi înşine şi cu lumea din jur. Aceasta pentru că, datorită unor condiţii, care fac o temă aparte, ei au trecut această şcoală cu decenii sau chiar secole în urmă. „Toţi diferiţi, toţi egali” este nu doar o lozincă de a lor, ci şi un mod de a fi, pe intern şi extern. Cea mai mare lecţie în acest sens, pe care au trecut-o europenii, unicii pe de glob, este că, după cel de-al doilea război mondial, nu doar că nu luptă între ei, ci se şi sprijină şi se protejează reciproc. Formatul pe care l-au descoperit cam 65 de ani în urmă se numeşte „Uniunea Europeană”, care poate fi considerată o găselniţă a civilizaţiei umane de când există ea. Nenorocul nostru, al tuturor celor care constituim Republica Moldova de astăzi, constă în faptul că am trăit până nu demult în condiţii total diferite, iar modul fastuos în care „sărbătorim” şi astăzi, peste 70 de ani, Ziua Victoriei este un indiciu foarte clar că încă nu am depăşit mentalitatea „beligerantă”, bazată pe divizarea oamenilor în „ai noştri” şi „străini/duşmani”.
Modele de toleranţă importate
Apropo, şi în acest sens europenii ne oferă exemple de toleranţă, pentru că de mai mulţi ani ne îndeamnă, la noi acasă, să fim înţelegători atât cu cei care marchează Ziua Victoriei, cât şi cu cei care pun preţ pe Ziua Europei. De mai mulţi ani nu au pretins, deşi au avut influenţa să o facă, să-i înghesuim din Piaţa Marii Adunări Naţionale pe adepţii „Victoriei” în favoarea „Europei”, pe data de 9 mai. Totdeauna s-au mulţumit cu ziua de 10 mai sau chiar cu întârzieri de o săptămână şi mai mult, în anumite localităţi. Ei s-au copt demult şi ne ajută să „ne coacem” şi noi, cu încetul, la vatra toleranţei şi bunei înţelegeri, ca să dăm un exemplu la nivel de societate. La nivelul clasei politice, din aceleaşi considerente şi îndemnuri, se pare, preşedintele Consiliului European, Donald Tusk s-a întâlnit recent la Chişinău atât cu liderul PLDM, Vlad Filat, cât şi cu liderul unui nou proiect politic, Iurie Leancă, după ce aceştia nu se prea agreează între ei, se pare, şi acesta este doar alt exemplu. De multe ori, liderii unor partide de la noi au fost cei care au refuzat făţiş să se întâlnească cu demnitarii occidentali, veniţi în Moldova.
„Miliardul de dolari” ca un caz aparte şi ca proces
Posibil că europenii mai vin şi pentru că s-ar putea să cunoască ceva din ceea ce nu cunoaştem sau nu suntem pregătiţi să vedem noi, nemulţumiţii. Nu ştiu dacă este tocmai cazul vehiculatului „miliard furat”, dar este şi el relevant într-un anumit fel, la o analiză mai aprofundată. În percepţia „nemulţumiţilor”, guvernarea pro-europeană se face vinovată, şi pe bună dreptate, de acţiunile şi/sau inacţiunile legate de acest caz. Dar logica „noastră” îi responsabilizează pentru aceasta şi pe europeni care, posibil, au cunoscut mai multe despre respectiva „afacere”, „dar nu au intervenit, ba chiar continuă să susţină astfel de guvernare”. Diferenţa dintre „noi” şi „ei” este că noi vedem în această situaţie un caz, o finalitate, iar ei văd un proces. Un proces pe care noi nu avem pregătirea să-l vedem în ansamblu, iar pentru ei este unul cunoscut, din propria experienţă istorică, dar şi din analiza istoriei moderne a tuturor statelor din fosta Uniune Sovietică şi chiar din fostul lagăr socialist. Ei, europeni, înţeleg că tinerele democraţii, din cauza tristei experienţe politice şi sociale anterioare, se ciocnesc de aproximativ aceleaşi probleme, apărute la anumite etape de dezvoltare.
„Vin ai noştri, pleac-ai noştri”
Posibil, au dreptate experţii care afirmă că una dintre aceste probleme, comună, spuneam, tuturor ex-sovieticilor şi ex-socialiştilor, se cheamă „oligarhizarea statului”. Cel puţin existenţa acestui fenomen şi în Moldova ar explica multe din problemele cu care se confruntă ţara în ultima perioadă. Respectiv, demontarea sistemului oligarhic ar fi soluţia pentru rezolvarea acestor probleme. Noi cunoaştem anumite căi pentru atingerea acestui scop nobil, dar toate încap în scurta lozincă „Jos!”, cu forma protestului, mitingului, revoluţiei sau, mai nou, a „maidanului”. Doar că după fiecare nouă revoluţie „vin ai noştri, pleac-ai noştri, noi rămânem tot ca proştii”, vorba cântecului, pentru că sistemul rămâne intact. Europenii cunosc şi preferă alte forme şi metode de demontare a sistemului, cu altă finalitate a acestui proces. Cel mai relevant exemplu se desfăşoară chiar sub ochii noştri, în România vecină, şi chiar zilele acestea i-a formulat esenţa unul dintre cei mai buni experţi români, Iulian Chifu, inclusiv prin IPN: „Moldova ar putea repeta calea României. Cele mai bune reforme, care au dat roade, au fost făcute de către guvernul Năstase, care a fost desemnat ca cel mai corupt guvern. Acum lupta cu corupţia în România este atât de puternică, încât a ajuns să fie încarceraţi cei care au creat structurile de combatere a corupţiei”.
Instituţii funcţionale şi „inspecţii” de nivel înalt
Esenţa în toate aceste ecuaţii sunt instituţiile statului funcţionale, capabile să-i oblige pe toţi să respecte legile, indiferent de rang, de culoare politică, capital acumulat etc. Şi doar atunci şi doar aşa se pot rezolva problemele corupţiei şi „oligarhizării statului”, dacă ele există cu adevărat în Moldova. La ce bun să fii sau să tinzi să te faci „oligarh” (om super-bogat, învestit cu multă putere de stat), dacă te poţi pomeni în orice moment cu cătuşele la mâini, ca orice hoţ de buzunare banal?.
Poate că europenii le dau dreptate experţilor care afirmă că „sistemul oligarhic din Republica Moldova” a ajuns în faza sa finală, s-a răscopt şi este aproape gata să cadă în mâinile „justiţiei juste”, doar că această justiţie trebuie creată încă sau, poate, crearea ei dusă până la capăt. Ce ar trebui să facă în acest caz „sistemul oligarhic”? Să lanseze lozinca „Jos!”, să creeze mare învălmăşeală, cu sau fără „maidane”, să organizeze schimbul de decoraţii, pentru că în aceste condiţii sistemul supravieţuieşte şi noi rămânem, ca de fiecare dată, cu mahmureala de a doua zi după fiecare „7 aprilie” (20109) sau „7 noiembrie” (1917). Poate îi lăsăm pe europeni să-şi ducă opera la capăt, pentru că ei vin şi dau bani pentru justiţie, pentru combaterea corupţiei, demontarea sistemului oligarhic, anume prin crearea instituţiilor funcţionale ale statului. De altfel, dacă cineva încă nu a înţeles, europenii nu vin doar „la plimbare”, doar pentru sprijin, ei vin, prioritar, în inspecţii . Aceeaşi formă de inspecţie o au întrevederile regulate ale Guvernului cu partenerii de dezvoltare, în cadrul cărora este examinată implementarea „recomandărilor de politici din notele informative înaintate autorităţilor anterior de către partenerii de dezvoltare, precum şi planurile de acţiune ale Guvernului”.
Presiune internă şi externă în tandem
A fost un fel de a spune: „să-i lăsăm pe europeni să-şi facă treaba”. Desigur că ei nu vor vrea şi nu vor putea să facă nimic, dacă nu-i ajutăm, în primul rând, noi, „nemulţumiţii”. La presiunea lor asupra clasei politice moldoveneşti trebuie s-o adăugăm în mod obligatoriu pe a noastră. Cei circa 40-50 de mii de participanţi la mitingul de protest din 3 mai au influenţat în mod evident comportamentul guvernării, inclusiv publicarea raportului Kroll, invitarea în Moldova a experţilor anticorupţie georgieni şi ucraineni, săptămâna trecută, dar şi a temutei şefe a temutei DNA din România, Laura Codruţa Kovesi, săptămâna curentă, dar şi recentele consultări cu societatea civilă privind iniţiativele anti-corupţie ale Executivului. Reactivarea spiritului de activism, protestatar, în societatea moldovenească este poate cel mai încurajator fenomen din ultimii ani, pe fundalul multelor şi marilor probleme şi dezamăgiri, obiective şi subiective. Sporirea, lărgirea acestui fenomen este una din puţinele forţe motrice interne, pe lângă sprijinul extern, care poate activiza real reformarea veritabilă a instituţiilor statului, ceea ce înseamnă, practic, procesul real de integrare reală a Republicii Moldova în Uniunea Europeană.
Următorii un pas-doi?
Însă doar „Jos!” nu este de ajuns. De la început de aprilie, prin manifestaţia de la 3 mai şi până astăzi procesul protestatar nu a dat semne că ştie ce va urma, care va fi pasul doi, trei. Corturi în jurul guvernului-parlamentului-preşedenţiei? Şi apoi? Dar dacă guvernarea se „lunecă cu mintea” şi demisionează, ce facem? Instalăm guverne provizorii? Cine va intra în acele guverne? Matrozul Jelezneak şi/sau elitele de la tribunele din Piaţa Marii Adunări Naţionale? Sau facem alegeri? Când le facem? Cum le facem? Cine le câştigă, cel mai probabil? Dar dacă guvernarea nu cedează, suntem gata de „maidan”? Ne putem proteja de lunetişti, „omuleţi verzi” şi alte genuri de provocări? Cum vor reacţiona alte categorii de populaţie, care nu agreează nici Piaţa, nici Europa? S-a asigurat cineva că, de data aceasta, nu ne duce nimeni, „de căpăstru”, în „staulul” următorilor guvernanţi-oligarhi sau neoligarhi, cum s-a întâmplat de atâtea ori?
Cum va rămâne cu aşteptările şi speranţele noastre, a celor nemulţumiţi de calitatea modernizării şi euro-integrării? Cu instituţiile statului rămase pe vechi, cu vizitele şi banii europenilor, investiţi deja în Moldova? Primii care s-ar bucura de o astfel de perspectivă ar fi… oligarhii pe care îi bănuim că există şi că ne fură, care ar rămâne şi liberi, şi cu averile întregi.
Şi acum haideţi să vedem ce se întâmplă, dacă liderii europeni decid să nu mai vină în Moldova, ca răspuns la bănuielile şi învinuirile directe ale moldovenilor?
Fără vizite şi fără bani europeni
Mai întâi se va opri finanţarea - granturi, proiecte şi credite europene - în condiţiile când chiar prim-ministrul Chiril Gaburici recunoştea zilele trecute că nesemnarea unui nou memorandum cu FMI, ar fi o catastrofă pentru Moldova. Iar memorandumuri cu FMI nu avem cam demult. Când spunea aceasta, premierul conta că banii europenilor vor continua să vină. Îşi închipuie cineva cum arată o „catastrofă la pătrat” în Republica Moldova, care şi aşa o duce greu? Pentru că europenii nu au de ce da bani, dacă sunt lipsiţi de posibilitatea de a inspecta folosirea lor. Vor simţi lipsa finanţărilor europene nu doar moldovenii pro-europeni, ci şi cei de altă orientare geopolitică. De exemplu, primarul comunist şi alegătorii săi, mai puţin europeni, din Bălţi, unde s-au realizat şi se realizează mai multe proiecte finanţate de europeni.
Buchete de corupţie şi „oligarhi”
În lipsa instituţiilor care să lupte eficient cu ele, corupţia şi „oligarhia” ar înflori şi mai mult, după modelul care funcţionează în toate, dar absolut în toate, fostele republici sovietice, care nu au ajut norocul să ajungă, prin reforme şi democratizare, sub umbrelă europeană.
De la punct sau de la virgulă?
Moldovenii, în special, cei cărora le pasă, care sunt deranjaţi de derapajele actualei guvernări, nu vor putea şi nu vor vrea să trăiască în alte condiţii, decât cele cu care s-au obişnuit astăzi, inclusiv libera circulaţie prin lume, libertatea, fie şi relativă de exprimare, de întrunire, a presei, cu toate deficienţele acestora etc. Oricum, cândva aceştia vor dori s-o ia de la început, iar altă cale decât prin Europa, în această perioadă istorică, nu există. Poate, totuşi, e mai bine să ne asigurăm că putem continua drumul, acum, de la virgulă, chiar de la punct şi virgulă, în loc de a apela la semne de exclamare sau la „punct şi de la capăt”?…
„Locul sfânt nu rămâne gol”
Dacă nu ar mai veni europenii cu modelul lor de viaţă, cine ar veni în schimb şi cu ce model ar veni? Pe moment, există doar două modele: European şi Estic. În cel Estic, în toate ţările post-sovietice, puterea politică şi clanurile economice este reprezentată de unele şi aceleaşi persoane, am convenit că anume aceasta înseamnă „oligarhie”. Acolo corupţia şi oligarhia nu sunt mai mici, iar justiţia nu este mai bună, ba chiar din contra, care se mai sprijină şi pe regimuri autocratice, prin definiţie, nedemocratice sau puţin democratice. Şi dacă, în condiţiile Moldovei, avem posibilitatea din când în când să schimbăm clanurile oligarhice, în toate celelalte ţări, în afara, poate, de Ucraina şi Georgia, acestea sunt instalate, practic, pe viaţă. E treaba internă a popoarelor acestor ţări, dacă acceptă asemenea stări de lucruri, noi, însă, avem posibilitatea să conchidem, pentru noi, că îmbinarea de circumstanţe de model Estic, nicăieri nu generează un nivel de viaţă şi de libertăţi egale cu cele pe care le asigură modelul Vestic. Poate şi aceasta aveau în vedere experţii care spuneau că sistemul „nostru” oligarhic este mai aproape faza finală de coacere şi mai uşor de demontat, însă doar cu ajutorul „vizitelor” europenilor.
Ultima redută
Astfel, liderii europeni şi „vizitele” lor par să fie ultimii noştri aliaţi, ultima noastră speranţă şi redută, inclusiv în soluţionare problemelor pe care le avem noi între noi şi noi împreună în raport cu guvernările noastre. Sunt ultimul şi unicul instrument de demontare a sistemului oligarhic şi de înlocuire a lui cu ceva previzibil, verificat de alte ţări şi „comestibil” pentru toţi oamenii care trăiesc în această ţară. De aceea, în speranţa, dar şi în îngrijorarea că valul protestatar din Moldova va creşte, îndemnul este să ne îngrijim că nu se aruncă şi copilul din scăldătoare, odată cu apa uzată. Aici „copilul” este viaţa noastră, iar „apa uzată” sunt guvernările care de aceea şi există în democraţie ca să vină şi să plece. Poate că prezenţa europenilor în Moldova ar trebui comparată cu „fierturile de ierburi medicinale” care se pun în scăldătoare, pentru a întări imunitatea nou-născutului venit pe lume. De altfel, am putea spune că e vorba nu doar de liderii europeni în Moldova, ci de popoarele europene şi spiritul european, resimţit la noi: la sfârşitul săptămânii trecute aflam că deja 23 din 28 de parlamente ale statelor membre UE au ratificat Acordul de asociere cu Republica Moldova, în doar un an neîmplinit…
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I