De ce unele porțiuni de trotuar din capitală au devenit impracticabile?

Odată cu reparația mai multor străzi din capitală, au fost reparate și amenajate și trotuarele. Însă, în capitală mai rămân suprafețe considerabile de trotuar, pe care pietonii practic nu pot să se deplaseze, pentru că acestea sunt deteriorate. Autoritățile municipale recunosc problema și spun că nu pot da o apreciere a stării trotuarelor, întrucât nu există o evaluare complexă în acest sens. Mai mult, acestea invocă şi faptul că pe o bună parte a infrastructurii nu pot interveni, pe motiv că iniţial trebuie reabilitate rețelele, pentru a nu dubla munca și cheltuielile.

Solicitat de IPN, șeful întreprinderii municipale „Exdrupo”, Ștefan Racu, a declarat că anul acesta pentru reabilitarea trotuarelor din Chișinău sunt alocate cinci milioane de lei. Din această sumă se reabilitează și aleea pietonală de pe bulevardul Mircea cel Bătrân. Funcționarul menționează că dacă s-ar aloca bani pentru fiecare metru pătrat de trotuar, atunci ar fi nevoie de bugete esențiale.

Ștefan Racu a spus că de cinci ani, timp în care activează în sistem, nu-și amintește să fi fost realizat un studiu complex care ar evalua starea trotuarelor, dar și în general a infrastructurii în ansamblu. Cu mai mulți ani în urmă a fost făcut un studiu de prefezabilitate, care în opinia sa a fost superficial, dar şi acela doar pentru străzile principale. Atunci s-a constatat că prioritare sunt 30 de străzi care erau într-o stare avariată și această apreciere s-a referit mai mult la carosabil. În acea perioadă, au fost pornite lucrările de proiectare, însă nici în prezent nu există un rezultat final.

Șeful întreprinderii a explicat că a propus de nenumărate ori realizarea unei evaluări complexe a infrastructurii din oraș, conform parametrilor tehnici, așa cum a fost făcută de către Administrația de Stat a Drumurilor pentru suprafeţe din afara Chişinăului. Însă de fiecare dată s-a invocat faptul că efectuarea unui asemenea studiu necesită bani și nu puțini.

Potrivit funcționarului, dacă ar exista o asemenea evaluare, atunci ar exista și un tablou real al situației și ar fi și mai ușor de calculat sumele necesare pentru a aduce infrastructura într-o stare cât de cât satisfăcătoare. Totodată, mai există o problemă legată de rețelele amplasate sub carosabil și trotuare. Deseori, în momentul în care întreprinderea decide să intervină cu lucrări de reabilitare, structurile care au în gestiune rețele, solicită ca mai întâi să fie reabilitate acestea, iar apoi să se intervină la suprafață. „Aici este cea mai mare reținere. Pentru că dacă vii să așterni un strat de asfalt, iar apoi se intervine la rețele, suprafața reabilitată se deteriorează și urmează lucrări şi cheltuieli noi. În cazul în care cârpești doar, oamenii sunt nemulțumiți de felul în care se intervine”, a declarat funcționarul.

Potrivit lui, în oraș există trotuare pur și simplu lăsate în paragină, pe motiv că pe acele porțiuni practic nu există flux de pietoni. Oamenii pot sesiza problemele legate de starea infrastructurii și de porțiunile deteriorate la preturile de sector sau la Direcția transport și căi de comunicație, menționând adresele. Ca urmare, se examinează situația, iar întreprinderea Exdrupo este solicitată să intervină.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.