De ce nu a fost votat bugetul municipiului Chişinău şi care ar putea fi efectele - sondaj Info-Prim Neo

Consiliul municipal Chişinău a eşuat în două încercări de a vota bugetul capitalei în primă lectură. La 22 noiembrie proiectul a fost susţinut de 23 de consilieri, fiind necesar votul al cel puţin 26. La 4 decembrie, nu a ajuns un singur vot pentru a promova bugetul. Legislaţia în vigoare prevede că termenul limită a de adoptare a documentelor de acest gen este 10 decembrie. În aceste condiţii, Agenţia Info-Prim Neo a încercat să abordeze motivele situaţiei create, precum şi posibilele efecte ale acesteia pentru chişinăuieni. Au răspuns solicitărilor mai mulţi reprezentanţi ai Consiliului municipal Chişinău şi Primării capitalei. [Fracţiunea Partidului Comunist] nu a susţinut promovarea bugetului, pentru că, în varianta propusă, documentul nu reflectă posibilităţile financiare ale municipiului, a declarat [consilierul Valerii Pavlov]. Potrivit sursei citate, funcţionarii Primării şi aleşii municipali din coaliţia majoritară şi-au propus să adopte un buget sub nivelul posibilităţilor reale, pentru ca ulterior, pe parcursul anului, să-şi atribuie meritul acumulării veniturilor suplimentare. „În 10 luni ale anului curent acumulările în buget au însumat circa 1,5 mlrd lei. Până la sfârşitul anului vor mai fi alte circa 300 mln. Ceea ce înseamnă că bugetul pentru anul viitor nu ar trebui să fie mai mic de 1,8 mlrd şi nu 1,3 mlrd lei cum se propune”, a menţionat Valerii Pavlov. Întrebat ce se poate întâmpla, dacă bugetul nu va fi aprobat până la 10 decembrie, cum prevede legislaţia în vigoare, Pavlov a subliniat că nu se va întâmpla nimic grav şi că situaţii similare au mai existat şi altă dată. Acum doi ani, bugetul a fost votat abia în luna martie. „Instituţiile finanţate de la bugetul local nu vor avea de suferit. De regulă, în aceste cazuri Consiliul municipal Chişinău aprobă o decizie de finanţare la nivelul 1/12 părţi din bugetul anului trecut”, a precizat alesul local. [Liderul fracţiunii Partidului Liberal, Corina Fusu] spune că bugetul nu a fost aprobat în primă lectură pentru că fracţiunile PCRM şi PPCD votează întotdeauna împotrivă, când sunt chestiuni importante. „Riscăm dificultăţi mari în gestionarea finanţelor din Chişinău. Cei care au votat împotriva bugetului, au votat împotriva intereselor cetăţeanului, împotriva profesorilor şi a altor categorii de bugetari”, a menţionat sursa citată. Consilierul [fracţiunii Alianţa „Moldova Noastră”, Victor Savin] crede că la mijloc sunt ambiţii ale unor aleşi care încearcă să se promoveze pe arena politică în calitate de „mari apărători”. „De 10 ani asist la aprobarea bugetului. Regulile de joc sunt clare şi sunt stipulate în Legea bugetului de stat. Este lucru ştiut că autorii proiectului vin, către lectura a doua, cu propuneri de majorare a veniturilor. Astfel că, nu este justificată poziţia celor care se împotrivesc adoptării bugetului în primă lectură”, a menţionat Victor Savin. [Liderul fracţiunii liberal-democrată, Alexandru Tănase] crede că bugetul nu s-a votat pentru că o parte dintre aleşii locali, care nu fac parte din coaliţia majoritară, au decis să blocheze situaţia, din considerente politice. „Se blochează întreg sistemul bugetar, lucru care va paraliza activitatea întreprinderilor municipale şi a unor agenţii cu finanţare de la bugetul local. Cred că face parte din scenariul PCRM de a torpila şi de submina autorităţile locale”, a declarat Tănase. Potrivit [liderului fracţiunii social-democrată, Eduard Muşuc], primul motiv pentru care nu s-a reuşit promovarea bugetului este că în nici una din cele două şedinţe nu au fost prezenţi toţi consilierii din coaliţie. Plus că unii consilieri s-au opus aprobării fără argumente, pornind doar de la considerente politice. Or, aprobarea bugetului în primă lectură nu presupune că va rămâne în varianta iniţială, ci că se va lucra în direcţia identificării surselor suplimentare de venit. Eduard Muşuc s-a arătat nedumerit de ce alţi consilieri necomunişti, care au votat administraţia locală în consens cu alianţa majoritară, nu au susţinut bugetul. El l-a numit, în acest context, pe consilierul neafiliat Mihai Severovan şi pe Oazu Nantoi, ales pe listele Partidului Democrat. [Preşedintele fracţiunii umanist-democrată, Oazu Nantoi] optează pentru eliminarea „scenariilor apocaliptice” privind posibilele consecinţe ale neadoptării bugetului până la 10 decembrie. „Bugetul pentru 2008 urmează să fie aprobat în condiţii specifice. Este primul buget aprobat în noua componenţă a CMC. Există povara deciziilor Consiliului municipal precedent. Plus, mai sunt şi noile iniţiative de liberalizare ale preşedintelui Vladimir Voronin, care vor micşora veniturile pentru anul viitor cu circa 400 mln lei. Ţinând cont de suprapunerea acestor factori, avem nevoie să cugetăm mai mult pentru a atinge un consens în ce priveşte structura şi cifrele absolute din proiect”, a comunicat Oazu Nantoi. Potrivit sursei citate, procesul democratic nu este un exerciţiu simplu şi faptul că în CMC unele decizii nu se adoptă atât de uşor ca în Parlament, unde există o maşinărie pentru vot, acest lucru nu vorbeşte despre faptul că municipiul Chişinău este guvernat de forţe incompetente sau rău intenţionate, a mai spus Nantoi. [Viceprimarul Mihai Furtună] s-a aratat încrezător că bugetul municipiului Chişinău pentru 2008 va fi votat până la sfârşitul acestui an, excluzând consecinţe financiare pentru salariaţii din sistemul bugetar. Potrivit proiectului, bugetul municipiului Chişinău pentru anul viitor prevede venituri în sumă de 1,344 mlrd lei şi cheltuieli 1,37 mlrd lei. Deficitul urmează a fi acoperit, potrivit Direcţiei generale finanţe din contul obiectelor supuse privatizării. Deocamdată lista acestora nu a fost definitivată.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.