Curtea de Conturi a supus auditului Agenția Turismului

Agenția Turismului a înregistrat dinamici pozitive în calitate de autoritate publică în domeniul promovării imaginei Moldovei ca destinație turistică atractivă. Sunt constatările Curții de Conturi într-un raport de audit prezentat joi, 17 mai, în ședință publică. În anul 2017, agențiile de turism și turoperatorii au acordat servicii turistice pentru 285 de mii de turiști și excursioniști, înregistrând o creștere cu 21,7% față de anul precedent. Astfel, Republica Moldova a fost clasată de către Organizația Mondială a Turismului pe locul cinci în lume ca țară care înregistrează cea mai rapidă creștere a numărului de turiști, transmite IPN.

O altă realizare menționată ține de desfășurarea în premieră la Chișinău a Reuniunii Comisiei Europene pentru Turism, a Organizației Mondiale a Turismului. La reuniune au participat peste 40 de miniștri și conducători ai autorităților turistice din Europa și întreg stafful Organizației Mondiale a Turismului. Republicii Moldova i-a fost conferit titlul de Capitală Mondială a Turismului Vinicol – 2018.

De asemenea, fost creat un portofoliu de branduri turistice, care a contribuit la consolidarea imaginii Republicii Moldova pe plan internațional. Pentru a menține aceste dinamici pozitive, în opinia Curții de Conturi, este necesară asigurarea unui management strategic al brandurilor, care nu se va limita doar la crearea portofoliului de branduri, dar și la gestionarea ulterioară, prin consolidarea acestora, monitorizarea utilizării brandurilor de către terți, revizuirea permanentă a tuturor politicilor de branding.

Curtea de Conturi a evidențiat și o serie de riscuri care planează asupra dezvoltării domeniului. Printre acestea, neelaborarea până în prezent a registrului patrimoniului turistic, ceea ce creează premise de ratare a oportunităților economice   și dezavantajează dezvoltarea ramurii. Curtea menționează și neasigurarea gestionării corespunzătoare a portofoliului de branduri naționale, acesta nefiind înregistrat în evidența contabilă și nefiind desfășurate activitățile de rigoare pentru monitorizarea și controlul asupra legalității utilizării brandurilor de către terți, ceea ce se generează riscuri sporite privind utilizarea imprudentă a mărcilor turistice și posibila afectare a imaginii țării.

Patrimoniul gestionat de către Agenției Turismului a constituit 1,2 mln lei la finele anului 2017 . Potrivit auditorilor, controlul intern instituit în cadrul Agenției a fost unul redus și fragmentat, ceea ce a condiționat unele carențe ale managementului financiar-contabil, precum și unele neconformități în gestionarea resurselor publice. Agenția a efectuat clasificarea inadecvată a mijloacelor fixe în număr de 179 de unități. Acestea nu au fost înregistrate în conturi distincte, în suma totală de 110 mii de lei (9% din totalul activelor). Nu au fost trecute în evidența contabilă și două spoturi de promovare a imaginii țării ca destinație turistică, cu valoarea de 109 mii lei etc.

Pe lângă neregulile în evidența contabilă, auditul a relevat aplicarea neconformă a unor prevederi ale cadrului regulator și suportarea cheltuielilor nejustificate. De exemplu, aplicarea necorespunzătoare a cadrului legal aferent remunerării personalului angajat cu dreptul de acces la secretul de stat a generat suportarea cheltuielilor neregulamentare în suma totală de circa 22 de mii de lei.

Directorul general al Agenție Turismului, Stanislav Rusu, a spus că Agenția activează de un an și jumătate și în această perioadă atenția a fost concentrată pe promovarea Republicii Moldova ca destinație turistică, pe atragerea unui număr mai mare de turiști și stabilirea rutelor turistice, dezvoltarea turismului rural. Directorul și-a exprimat ferma convingere că Moldova poate deveni o țară care să atragă un număr mare de turiști, chiar dacă nu are muzeele altor țări. Naturalețea, ospitalitatea oamenilor, tradițiile – pot constitui un element de atracție completiv. În ceea ce privește carențele depistate în evidența contabilă, în înregistrarea patrimoniului, Stanislav Rusu le-a recunoscut, spunând că o parte au fost deja remediate cu ajutorul echipei de audit, la altele se lucrează. Agenția Turismului fuzionează cu MIEPO și va forma în noua structură a Guvernului: Agenția Investițiilor. Astfel că, obiectivele vor fi mai mari, dar și posibilitățile de realizare a acestora.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.