Cum au reuşit socialiştii să câştige 25 de mandate. Interviu IPN cu Ion Ceban

Rezultatul foarte bun obţinut de PSRM la alegerile parlamentare din 30 noiembrie a fost probabil surpriza cea mare a scrutinului. Dacă unele sondaje plasau socialiştii la limita pragului electoral, ei au reuşit să acumuleze peste 20% din voturile alegătorilor şi să obţină 25 de mandate în noul Parlament. IPN şi-a propus să afle cum a reuşit PSRM să depăşească majoritatea aşteptărilor într-un interviu realizat de Eugen Muravschi cu Ion Ceban, numărul 4 pe lista PSRM.
---


- Igor Dodon, preşedintele partidului, a spus anterior într-o conferinţă de presă că PSRM va lua cel puţin 15 mandate, cifră care astăzi pare o subestimare: a luat 25, cu 10 mai multe. Cum îşi evalua PSRM pe intern scorul pe care-l va obţine?

- Nu este un secret că toată lumea, toate partidele, îşi fac sondajele proprii şi acest lucru l-am făcut şi noi. Respectiv, în dinamică putem evalua cum creşte sau nu creşte partidul. De aceea, când s-a referit la minim 15, a vorbit, probabil, nu doar de o eventuală estimare sociologică pe care o avea la dispoziţie, dar şi ţinând cont de multiplele riscuri care existau în această campanie. Aceste riscuri erau legate de incapacitatea de a vota pentru foarte multă lume, care şi-ar fi putut da votul pentru PSRM inclusiv. Şi aici vorbim despre cetăţenii care lucrează în Federaţia Rusă şi cărora le-a fost limitat ilegal, în opinia noastră, dreptul la vot pentru că avem peste 700 de mii de cetăţeni, iar pentru ei au fost deschise 5 secţii de votare, ceea ce ar fi maximum 15 mii care şi-ar putea exercita dreptul la vot. Şi am văzut aceste cozi imense la Ambasada Moldovei în Federaţia Rusă, la Sankt Petersburg sau la Ramenskoe, în Moscova. Doi – este vorba de incapacitatea de a vota pentru cei care sunt deţinători ai paşapoartelor sovietice. Deşi una este statistica pe care ne-o oferă astăzi guvernul, care zice că mai sunt câteva mii care au rămas, noi avem statistica paralelă, pentru că PSRM a ajutat peste 50 de mii de pensionari să-şi reperfecteze actele. A fost o procedură birocratică enormă pentru multă lume: sunt cetăţeni care au depus actele în luna iunie şi pe final de campanie nu-şi puteau ridica buletinul. Mai mult ca atât, această categorie este una foarte specifică: sunt oameni în vârstă şi foarte mulţi au probleme locomotorii, de a se deplasa undeva, dar şi probleme financiare, care nu le permit să facă un drum mai îndepărtat. Sunt cel puţin câteva din riscurile pe care le-a luat şi domnul Dodon în calcul atunci când vorbea de minimum 15 mandate

- Scorul obţinut de PSRM a fost pentru mulţi din afara partidului o surpriză. Comparativ cu estimările făcute în cadrul partidului, a fost o surpriză şi pentru socialişti sau vă aşteptaţi la acest scor?

- Noi ne-am aşteptat la un rezultat bun. Dacă era acesta, pe care l-am luat în instanţă finală, contează mai puţin. Este important că s-a muncit foarte mult şi, pe parcursul a doi ani de zile, PSRM a fost practic singurul partid care a fost mai în fiecare zi aproape de oameni şi problemele lor, adică un partid cu adevărat pentru cetăţeni. Foarte des se spunea că socialiştii sunt un fel de „urgenţă politică”, „skoraia pomoşi politiceskaia”, pentru că oriunde apărea o problemă, nu contează era legată de o ilegalitate faţă de un pensionar sau, dacă e vorba de Chişinău, o construcţie ilegală, un teren sau orice, o lege care nu era bună pentru un segment sau un grup de cetăţeni, socialiştii reacţionau.

- Mai mulţi politicieni s-au referit la nişte sondaje care nu au fost făcute publice, făcute mai profesionist decât cele pe care le-am văzut cu toţii. A existat un astfel de sondaj închis care a circulat în cercurile politice?

- Haideţi să o luăm de la un capăt. Cel mai grav lucru care s-a întâmplat şi se întâmplă în continuare este că instrumentariul folosit de sociologi propriu-zis, cel care este prezentat public, cel care este tirajat la televizoare, a fost totalmente discreditat de actuala guvernare fiindcă ei şi-au fixat cifrele aşa cum le plac lor, au compromis în totalitate toate absolut organizaţiile care fac studii sociologice şi asta este un lucru cu adevărat tragic, fiindcă niciunde nu mai găsiţi o eroare cum a fost admisă de instituţiile sociologice din Republica Moldova. Ori asta, pe viitor, discreditează în totalitate acest mecanism şi această abordare. Pe viitor, faţă de toate aceste instituţii nu va mai fi nicio credibilitate, oricât vor dori să arate, oricât vor dori să interpreteze şi chiar dacă vor fi deja reale, nimeni nu le va mai crede.

- Acum o să trecem direct la cum au lucrat socialiştii în campania electorală. Care a fost conceptul general sau strategia privind lucrul în campanie?

- Pentru noi, campania electorală nu început pe data de 28 sau 29 septembrie, cu două luni de zile înainte, aşa cum prevede legislaţia. Noi am lucrat în permanenţă. Noi am muncit aşa cum trebuie să muncească un partid politic în realitate. Deci, nu în cadrul alegerilor, ca imediat după alegeri să uite ce-a făcut, dar am muncit pe întreaga durată, hai să spunem, a existenţei în această formulă, în acest format, a Partidului Socialiştilor. Noi am fost în permanenţă alături de cetăţeni şi am încercat să reacţionăm la fiecare din necesităţile lor. Undeva ne-a reuşit, undeva mai puţin. Aceasta-i unu la mană.

Doi, noi ştiam că această campanie va fi foarte manipulatorie, foarte murdară, de aceea ne-am propus să încercăm să lucrăm cu fiecare om în particular cu mult timp înainte să înceapă campania, să-i informăm despre priorităţile pe care noi le avem stipulate şi ele erau foarte clare: ţineau nemijlocit de apropierea Moldovei de Federaţia Rusă şi de integrarea în Uniunea Vamală, cu tot spectrul şi cu tot arsenalul de avantaje din punct de vedere economic, social şi politic ale acestei opţiuni. Nu am stat ca alţii pe două scaune. Le-am zis oamenilor clar că asta ar fi opţiunea pentru a rezolva în primul şi-n primul rând problemele de ordin economic şi social.

Trei, noi am venit cu un program şi suntem singurul partid care a venit cu un program nu la nivel de declaraţii sau lozinci, deci, noi am muncit foarte mult pentru un program de dezvoltare a ţării pe termen mediu, dar şi pe termen lung. Prezentarea a fost făcută la începutul lunii septembrie, dar până atunci au avut loc foarte multe mese rotunde, discuţii cu mediul de experţi, cu oamenii de afaceri, cu oamenii din interiorul Republicii Moldova, cu oamenii din afară. Noi suntem singurul partid care a prezentat o viziune foarte clară la nivel de calcule economice, financiare, cum ar trebui să se dezvolte Republica Moldova, ce putem face ca să crească economia şi ce putem face ca domeniul social să fie unul echitabil. Noi suntem singurii care am arătat că dacă vrem să indexăm pensia cu 20 la sută, dacă vrem să dăm tinerilor capacitatea de a primi din partea statului suport pentru tratarea infertilităţii sau pentru a procura un apartament fără dobândă, noi am arătat cum aceste lucruri se pot realiza. Şi am încercat să aducem la maximum, cât ne-au ajuns resurse, picioare, oameni versaţi care să vorbească nemijlocit cu cetăţenii despre aceasta.

- Aţi spus că aţi lucrat foarte mult direct cu alegătorii. Aţi putea intra un pic în detalii: cum s-a lucrat în acest sens?

- Cel mai mult noi am încercat să lucrăm printr-o metodă simplă şi ieftină, care nu ţine anume de campania electorală. Cel puţin de un an de zile, colegii noştri, membrii de partid, încercau să meargă la oameni, din casă în casă, din uşă în uşă, să le spună care ar fi avantajele, dezavantajele, inclusiv pe factorul acesta geopolitic, inclusiv cum putem să acţionăm pe social şi economic. Deci, legătura strânsă dintre membrii de partid şi nemijlocit cetăţenii, dar şi feedback-ul din partea cetăţenilor. Foarte des anume în acest proces apăreau o grămadă de subiecte care îl vizau nemijlocit pe cetăţeanul de rând şi care urmau să fie soluţionate pentru el şi aici mă refer la consultaţii gratuite din punct de vedere juridic, pentru că foarte multe lucruri ţin astăzi de sistemul judecătoresc, probleme cu injustiţia, în special pentru persoanele vulnerabile, care nu au bani pentru un avocat sau chiar dacă au bani, nu au suficienţi ca să meargă într-un proces şi eventual să-l câştige, pentru că ştim care este nivelul de corupţie.

Din punct de vedere social, noi am încercat să ajutăm şi chiar am ajutat zeci de mii de persoane cu ceva, un suport. Acest lucru a fost făcut deopotrivă cu agenţii economici, în sensul că putem să-i orientăm: cineva avea nevoie de detergent pentru o familie cu mulţi copii sau o maşină de spălat pentru o grădiniţă şi încercam să interacţionăm, să fim intermediari, pentru că resurse partidul nu avea suficient în acest sens. Dar încercam să fim intermediari şi să ne adresăm, în primul rând, agenţilor economici pentru care, la rândul lor, tot era un fel de campanie socială şi un beneficiu din punct de vedere social ca şi structură, ca şi entitate economică.

- Care a fost strategia din punct de vedere al comunicării prin spoturi publicitare? Dacă nu greşesc, aţi avut cele mai multe spoturi în această campanie.

- Noi am avut diferite spoturi. În total, noi am avut 6-7 spoturi care au fost difuzate la TV. Aici, nu este un secret, am punctat anume priorităţile noastre de bază: integrarea în Uniunea Vamală şi apropierea de Federaţia Rusă, doi – echipa, trei – programul, unde am încercat să explicăm câteva lucruri, evident, cele mai importante din programul social şi economic. Am avut alte spoturi, 24, funcţionale din punct de vedere a prezentării grafice a platformei noastre electorale şi acest lucru a fost utilizat în Internet, oamenii care s-au obişnuit mai mult să poată avea acces la detalii, asupra platformei electorale şi era, într-un fel sau altul, vizualizarea grafică a ceea ce ne propunem să facem.

De asemenea, nu am avut foarte multe produse de tipar în această campanie. A fost ceea ce am utilizat şi până la campania electorală. Este vorba de ziarul nostru „Socialiştii”, care noi considerăm că a devenit un ziar al cetăţenilor, nu doar un ziar de partid pur şi simplu: în ziar noi reflectăm problemele cu care se confruntă oamenii şi încercăm să găsim soluţii. Şi două sau trei pliante în toată campania electorală. Plus programul nostru ca un singur produs de tipar practic în toată această campanie, mai mult n-am avut booklete, leaflete etc.

- Toate partidele au avut astfel de produse. Care a fost elementul atractiv la broşurile socialiştilor care a făcut omul chiar să le deschidă şi să le citească?

- Noi am încercat să le facem accesibile pentru fiecare cetăţean. Nu am utilizat un limbaj sofisticat şi dacă avem, de exemplu, un program amplu din punct de vedere economic şi social, acolo este multă terminologie teoretică, noţiuni care sunt probabil complicate pentru nespecialişti în domeniu să le perceapă, dar în sinteza pe care am făcut-o ca şi ofertă electorală am încercat să fie foarte accesibil, să nu fie prea mult text, să poţi în jumătate de oră să citeşti şi să înţelegi care este esenţa.

- Niciun partid nu poate vâna voturile chiar ale tuturor. De obicei, abordează un set de probleme care sunt specifice unei categorii sociale. Care a fost publicul ţintă al socialiştilor?

- Partidul Socialiştilor este, în primul rând, un partid socialist. Pentru noi foarte mult contează şi în centrul atenţiei se află omul, personalitatea. Noi nu pompăm petrol, nu extragem gaze naturale, nu avem nimic altceva decât capitalul uman şi noi considerăm că orice abordare trebuie să ţină cont de perspectiva investiţiei faţă de om şi să nu fie considerată cheltuială de la bugetul de stat. Pentru noi sunt prioritare aşa domenii ca învăţământul, protecţia socială, sistemul medical. Noi considerăm că economia trebuie să funcţioneze pentru cetăţean şi bunăstarea lui. Cred că asta, într-un fel sau altul, ne diferenţiază de alte partide. Acesta a fost şi grupul ţintă: oamenii care se află într-o situaţie mai dificilă, pentru care trebuie să rezolvăm o sumedenie de probleme cu care se confruntă zilnic.

Dar, să vă spun, după impresiile pe care le primim ca şi răspuns de la mulţi agenţi economici, am avut şi una dintre cele mai tari oferte în ceea ce ţine nemijlocit de dezvoltarea mediului de afaceri, lucruri pe care le-au făcut anterior şi doamna Greceanîi şi domnul Dodon, fiind la conducerea guvernului. Aici mă refer la impozitul 0 pe profitul reinvestit, la un control fiscal o dată la 3 ani, la diminuarea impozitelor de la 25% la 11%, la diminuarea cotei TVA pentru gazul natural la 5%, şi la reducerea impozitului în proporţie de 60% pentru crearea unor plăţi suplimentare la capitolul salarial. O sumedenie de lucruri: ele sunt teoretice, dar ele sunt înţelese de mediul de afaceri.

- Mulţi explică scorul înalt al PSRM prin ruperea electoratului de la PCRM şi prin scoaterea din concurs a Partidului „Patria”. Au urmărit socialiştii acest obiectiv: să atragă electoratul PCRM?

- Noi am făcut o campanie foarte corectă în raport cu eventualii noştri parteneri şi aici vorbesc despre parteneri pe stânga care, mai mult sau mai puţin, împărtăşesc aceleaşi viziuni în ceea ce priveşte politica externă, în ceea ce priveşte dezvoltarea social-economică. Vreau să menţionez că suntem singurul partid care nu a atacat deloc partidele de pe eşichierul de stânga. Au fost câteva cazuri şi ele s-au referit poate la Partidul Comuniştilor. Au fost un fel de răspuns la acuzaţiile acestui partid şi tonele de minciună aruncate în direcţia noastră. În rest, noi am considerat că lucrurile ar trebui să meargă într-o singură direcţie şi n-am să ascund, acest lucru l-am spus şi în cadrul unei emisiuni: noi considerăm că pentru Moldova nu există decât o singură problemă şi asta sunt partidele de dreapta, care sub lozinca integrării europene n-au făcut nimic altceva decât să fure statul şi să-şi bată joc de cetăţeni.

Dacă am luat de la PCRM, probabil că am luat, am luat un pic şi din altă parte. Dar asta este, se întâmplă în bazinele electorale ale tuturor partidelor: unii de la PD migrează la PLDM, unii de la PLDM migrează la PL, unii de la PL migrează la PD. Problema este de altă natură: în pofida oricăror migraţii în bazinele electorale, partidele de stânga sau cele care optează, dacă PCRM îl mai putem numi partid care optează pentru Uniunea Vamală, dar l-am inclus aici, ar acumula mai multe voturi decât cei care pledează pentru integrare europeană. Trebuie să vedem că dacă ar fi fost concomitent un referendum, cu certitudine ar fi învins în mod detaşat opţiunea estică.

Poporul dacă a decis, nu neapărat s-a reflectat aceasta şi în formatul de mandate distribuit în Parlament, pentru că au fost foarte multe şmecherii, începând cu partide-clonă şi partide-spoilere, cum ar fi partidul lui Şelin sau partidul lui Ruslan Popa, care n-au avut nici mesaj, nimic, au fost aşa pregătite pentru a lua într-un fel sau altul din electorat. Cei de la guvernare sunt şmecheri, i-au finanţat, le-au dat bani, i-au orientat, şi acesta a fost singurul scop: ca aceste voturi să nu ajungă la partidele care au şanse, dar să fie distribuite inclusiv celor de dreapta.

- Socialiştii au reuşit un fel de premieră acum: după mulţi ani de zile în care PCRM-ul a avut monopol pe stânga, acum sunt două partide mari pe acest eşichier. Cum vor convieţui PCRM cu PSRM? Vor putea ambele partide să-şi menţină un bazin electoral puternic sau, după a spus Igor Dodon, PSRM va înghiţi PCRM?

- În general, orice concurenţă este binevenită, dar ea să fie bazată pe idei, programe, nu pe murdării sau ce culoare au pantofii tăi. Orice proiect de lege bun venit din partea PCRM-ului noi îl vom susţine. Sperăm că acest lucru se va întâmpla şi dacă va veni din partea noastră. Noi nu avem această gelozie faţă de ceea ce am propus. Noi am propus anterior foarte multe lucruri şi guvernarea unele le-a preluat şi le-a pus în aplicare, semnând ca şi cum ar fi iniţiativele lor. Cum va fi? Vom vedea. Noi suntem orientaţi să muncim. Deja am anunţat că în fiecare raion vor fi deschise oficii publice în care vor fi plasaţi jurişti buni care vor oferi în continuare consultanţe gratis pentru cetăţeni. Ne vom deplasa toţi deputaţii în teren, nu avem de gând să fim un partid de şezut în Parlament, în oficii. Aşa cum am acţionat anterior, aşa vom acţiona şi pe viitor.

- Referitor la teritorii, unde a lucrat mai mult PSRM-ul? S-a concentrat mai mult pe o zonă unde credea că are mai multe şanse să ia un scor bun sau a avut resurse să lucreze peste tot?

- În 15 raioane, PSRM a luat locul întâi şi aceste raioane sunt şi din nord, şi din sud, şi din centru. PSRM a obţinut întâietatea în 19 oraşe mari, începând cu Comratul, Chişinăul, Bălţi şi multe altele, nu că doar la sud sau la nord. Noi am încercat să lucrăm peste tot, dar evident că resursele noastre au fost limitate. Pe viitor, o să încercăm să mobilizăm şi mai multă lume, să răspundem la mai multă lume în sensul de necesităţi sau soluţionare a anumitor probleme.

- A avut, aparent, un impact destul de mare panoul cu Vladimir Putin. Mulţi au considerat aceasta un fel de trişare: folosirea capitalului de imagine al un politician străin pentru obţinerea unui scor în alegerile de aici.

- Eu cred că acei mulţi, care, de fapt, sunt partidele de dreapta, ar trebui să comenteze mai puţin acest subiect, ori cu două zile înainte de desfăşurarea scrutinului, aici a fost preşedintele României, cu care unii s-au fotografiat, filmat, şi au dat pe toate posturile de televiziune şi au susţinut conferinţă de presă. Cu 3 sau 4 zile înainte, au fost preşedintele Poloniei şi preşedintele Ucrainei, Poroşenko, faţă de care există foarte multe întrebări aici, în Republica Moldova.

Nu mai spun de tot felul de comisari-emisari europeni şi americani care au vizitat Republica Moldova şi care au fost utilizaţi inclusiv în mijloacele electorale ale concurenţilor electorali. Ia vedeţi ziarele domnului Filat cu tot felul de salutări şi sărutări din partea unor membri ai Partidului Popular European, comentarii, care nu suntem siguri că au fost în realitate, ale Angelei Merkel şi-aşa mai departe, sau a Partidului Democrat cu Partidul Socialiştilor Europeni. Dacă ne întrebaţi, întrebaţi-i şi pe ceilalţi. Noi vă spunem cu certitudine: noi suntem mândri că putem fi consideraţi parteneri de încrederi ai Federaţiei Ruse în Republica Moldova, atât timp cât pledăm pentru o integrare mai aprofundată cu Federaţia Rusă şi Uniunea Vamală.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.