În alegerea activităților extra curriculare pentru copil părinții trebuie să ia în calcul beneficiile acestora pentru dezvoltarea fizică, intelectuală și artistică, talentul și priceperea copilului. Dar, în primul rând, trebuie văzut cât de tare îi place copilului respectiva activitate. Activitățile se aleg nu pentru părinți, ci pentru copil. Psihologii susțin că fiecare copil are cel puțin un talent, care se află în formă latentă. Acesta ar putea rămâne nevalorificat dacă părinții nu-l vor identifica la timp și nu vor contribui la dezvoltarea acestuia.
Solicitat de IPN, psihologul Maria Vârlan a declarat că, de fapt, copilăria timpurie reprezintă cea mai importantă perioadă din viața unui om datorită consecințelor pe care le are asupra dezvoltării ulterioare a acestuia. Fiecare copil este unic, iar unicitatea lui reprezintă punctul de plecare în toate deciziile luate în privința lui, cu scopul primordial de a-l ajuta să se dezvolte deplin.
Copiii pot fi încadrați în activități extra curriculare de la vârsta preșcolară, școlară mică, deoarece în această vârstă, copilul este deschis ca un burete spre noi experiențe, subliniază Maria Vârlan. Se recomandă încercarea unei diversități de activități, pentru a putea identifica care din ele sunt cele mai potrivite pentru copil.
Psihologul susține că aptitudinile copilului pot fi evaluate prin observarea preferințelor și a comportamentului micuțului, modul în care el relaționează, își construiește cercul de prieteni, comunică, dar și în funcție de rezultatele pe care le obține la diferite activități. „Părinții trebuie să-l ajute pe micuț să cunoască și să exploreze ceea ce este în jurul lui – acasă, în parc, pe stradă, alături de alții copii sau de adulți. Astfel părintele va observa că unele activități îi vor face plăcere, le va prefera față de altele: să picteze, să cânte, să demonteze, să facă puzzle etc. Asta îi va ajuta pe părinți să se orienteze în alegerea activităților potrivite”, a notat psihologul.
Maria Vârlan a menționat că pentru ceea ce face copilul trebuie lăudat. Un rol important în identificarea talentelor copilului îl are educatoarea de la grădiniță și învățătoarea de la școală. Dacă interesul pentru aceste activități în care este implicat copilul se menține pe măsură ce el crește, atunci e bine să continuăm să dezvoltăm potențialul lui.
În primul rând, trebuie văzut faptul cât de tare îi place copilului respectiva activitate. „Alegem activitățile nu pentru părinți, ci pentru copil. Deseori părinții sunt tentați să aleagă activitățile pentru copil prin prisma frustrărilor lor din copilărie: mama a vrut să danseze, tata și-a dorit să fie sportiv, dar nu a fost”, mai spune psihologul.
În opinia specialistei, cuvântul de bază în determinarea programului extracurricular al copilului trebuie să fie echilibrul. Potrivit ei, este bine să-i oferim copilului o varietate de acțiuni care să nu-l obosească, dar care să-i satisfacă, în același timp, și nevoia de relaxare, și de instruire și de dezvoltare în plan fizic, intelectual și artistic.