Credibilitatea în sursele media este în scădere, studiu

Mijloacele de informare în masă au un rol important în societate, dar există totuși percepția că acestea manipulează, promovând interesele finanțatorilor. Credibilitatea în sursele media este în scădere. Concluziile se conțin într-un studiu realizat de IMAS, la comanda Fundației Friedrich Ebert Moldova (FES). Cercetarea a vizat persoane cu vârsta cuprinsă între 25 și 55 de ani și reflectă situația din 2017, transmite IPN.

Respondenții menționează că mass-media trebuie să lupte cu politicienii, nu să muncească pentru ei. În acest sens, ei cred că mass-media de peste hotare ar fi un exemplu de prezentare obiectivă a informației. Sursele trebuie să fie obiective, iar jurnaliștii să prezinte adevărul și să expună mai multe puncte de vedere. Participanții nu sunt mulțumiți de goana după senzații, deoarece în acest proces jurnaliștii pot omite lucruri importante.

Potrivit respondenților, o investigație jurnalistică bună trebuie să fie neutră din punct de vedere politic și să prezinte informația echidistant. Deși sunt de părere că investigațiile jurnalistice în Republica Moldova nu sunt dau rezultate, cred totuși că acestea nu trebuie încetate.

Marea majoritate a respondenților cred că o parte din jurnaliști scriu la comandă, alții cred că există și jurnaliști cu coloană vertebrală, doar că nu de fiecare dată intră foarte mult în detaliu și exclud anumite probe. Pentru a avea mai mare încredere în investigații, respondenții au nevoie ca informația să fie neutră din punct de vedere politic, să prezinte lucrurile echidistant și că au nevoie de o bază argumentativă bună, cu dovezi palpabile.

Referindu-se la bloguri, majoritatea cunosc ce este un blog, cu toate că poate nu-l urmăresc. Ei cred că este mai mult o metodă alternativă de transmitere a informației și că blogger poate deveni oricine, nu neapărat cineva are cunoștințe în domeniul jurnalistic. Blogger-ul își prezintă opinia subiectiv și o asociază cu o agendă sau cu jurnalul personal.

Prezentă la evenimentul de lansare a studiului, ambasadoarea Germaniei în Republica Moldova, Julia Monar, a spus că a cunoscut foarte mulți jurnaliști buni în perioada sa de mandat. Pe de altă parte, a fost speriată de faptul cât de repede s-au răspândit unele știri care nu aveau o bază reală.  

Președintele Asociației Presei Independente, Petru Macovei, a spus că sondajul reflectă pe alocuri o situație depășită, iar jurnalismul de investigație nu poate fi comparat cu blogging-ul.  „Nu este corect să se compare jurnalismul de investigație cu blogging-ul, ori IMAS prin acest studiu arată că influență politică este nu doar asupra mass mediei, dar și asupra companiilor sociologice”, a spus Petru Macovei.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.