Interviu Info-Prim Neo cu Doamna Zhen Shuqin, însărcinat cu afaceri al Chinei în Republica Moldova
- La 30 ianuarie 2012 se împlinesc 20 de ani de la instituirea relaţiilor bilaterale între Republica Moldova şi Republica Populară Chineză. Care a fost tendinţa şi cum caracterizaţi starea generală a relaţiilor la momentul actual?
- Mă bucur foarte mult să acord interviu pentru Info-Prim Neo. Pot să spun că sunt martor ocular al dezvoltării relaţiilor de prietenie chino-moldave. Sunt printre primii diplomaţi chinezi care au venit în Moldova pentru deschiderea Ambasadei Chinei. După ce, la 30 ianuarie 1992, s-au stabilit relaţiile diplomatice dintre China şi Moldova, în luna iunie a aceluiaşi an, Ambasada Republicii Populare Chineze şi-a început activitatea sa la Chişinău. Primul ambasador al Chinei în Moldova a fost domnul Li Fenglin, care era, în acelaşi timp, ambasador al Chinei la Bucureşti. În acel moment, erau trei diplomaţi chinezi care lucrau la ambasada Chinei în Moldova, era un consilier, domnul Jiang, eu şi soţul meu. Îmi amintesc că, atunci, noi am împrumutat o maşină de la ambasada noastră de la Bucureşti, am luat nişte rechizite, am venit la Chişinău şi ne-am cazat la hotelul Codru. A doua zi, am anunţat Ministerul Afacerilor Externe al Moldovei şi celelalte ambasade că Ambasada Republicii Populare Chineze în Moldova şi-a început activitatea. Timpul zboară repede, la sfârşitul acestei luni, se împlinesc 20 de ani de când China şi Moldova au stabilit relaţii diplomatice. Guvernul Chinez acordă permanent o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor cu Moldova. China consideră că Moldova este un partener de colaborare important al Chinei din Europa de Est şi Centrală şi din cadrul regiunii CSI. De 20 de ani, după stabilirea relaţiilor diplomatice chino-moldave, relaţiile bilaterale s-au dezvoltat într-o manieră sănătoasă şi stabilă. Încrederea politică dintre cele două ţări este întărită în permanenţă, colaborările noastre de pe arena internaţională şi în domeniul problemelor regionale sunt destul de îmbucurătoare. Cooperarea economico-comercială se desfăşoară cu succes, contactele şi vizitele reciproce din domeniul umanistic s-au extins mai departe. Faptele sus-menţionate sunt în favoarea intereselor celor două ţări şi popoare. Sunt convinsă că cele două ţări vor păstra tendinţa aceasta de colaborare prietenească, vor întări cooperarea într-un spirit realist, vor promova dezvoltarea relaţiilor bilaterale la un nou nivel.
- O precizare pentru întrebarea precedentă. China este una dintre cele câteva supraputeri în lumea contemporană, dar la Chişinău are o prezenţă destul de modestă. Mă refer, în special, la misiunea diplomatică acreditată aici, la statele ei de personal, la proporţiile sediului pe care îl ocupă etc. Care este motivul acestui fenomen, de exemplu, pe fundalul sediilor amplasate pe cartiere întregi pe care le ocupă ambasadele Statelor Unite ale Americii, Federaţiei Ruse, dar şi ale Marii Britanii, Franţei, care sunt şi ele destul de impunătoare? Moldova este amplasată pe o direcţie nu tocmai strategică, nu tocmai prioritară pentru China? Nu cred că putem vorbi despre economisire sau lipsă de resurse într-o ţară care, se pare, că le depăşeşte, după ritmul de creştere economică, pe toate cele enumerate mai sus.
- Deseori am auzit de la jurnaliştii moldoveni că China este „o supraputere”. După părerea mea şi părerea chinezilor, China este cea mai mare ţară în curs de dezvoltare. După reforma şi deschiderea către exterior din 1978, PIB-ul Chinei a crescut cu un ritm de peste 9% timp de 33 ani consecutiv. În 2010, China a devenit cea de-a doua comunitate economică mare din lume, puterea comprehensivă naţională şi nivelul de trai al populaţiei a crescut în mare măsură, dar, totuşi, China rămâne în prezent o ţară în curs de dezvoltare. În comparaţie cu ţările dezvoltate, mai există un decalaj mare. În 2010, PIB-ul pe cap de locuitor al Chinei era mai puţin de 4000$, aflându-se pe locul al 94-lea din lume, mult mai scăzut decât nivelul PIB-ului pe cap de locuitor din ţările europene, fiind cam o zecime din cel al SUA sau al Marii Britanii. Populaţia Chinei este de 1,3 miliarde, dintre care 120 milioane de chinezi care locuiesc sub linia de sărăcie, stabilită de ONU. În faţa Chinei mai sunt încă multe probleme şi provocări. China acordă o atenţie mare dezvoltării relaţiilor de colaborare prietenească cu Moldova. Imediat după înfiinţarea Republicii Moldova, China a recunoscut independenţa sa şi cele două ţări au stabilit relaţiile diplomatice. În ambasada noastră, deşi nu sunt mulţi diplomaţi, însă toţi diplomaţii au depus eforturi mari pentru dezvoltarea relaţiilor chino-moldave din domeniul politic, economic, comercial, cultural, educaţional etc. Ambasada noastră are relaţii bune de colaborare cu Guvernul, Parlamentul, partidele diferite şi persoanele din diferite cercuri din Moldova. Domnul ambasador Fang Li, care abia a plecat din Moldova, a fost bine apreciat de către conducerea Moldovei şi de oamenii din diferite cercuri din Moldova. În relaţiile bilaterale, China şi Moldova se respectă reciproc, se tratează în egalitate, se sprijină una pe alta, fără a interveni în treburile interne, în colaborare persistă avantajul reciproc. Eu cred că faptele sus-menţionate sunt cele mai importante şi cele mai preţioase lucruri în relaţiile bilaterale.
- Vă rog să numiţi două lucruri mari pe care le-a câştigat Republica Moldova şi măcar un lucru cu adevărat important pe care l-a câştigat China în aceşti 20 de ani de relaţii diplomatice bilaterale.
- Eu cred că relaţiile dintre ţări sunt ca şi relaţiile dintre oameni. Dacă doriţi să aveţi prieteni buni, când prietenul dumneavoastră are greutăţi, trebuie să îi acordaţi o mână de ajutor. În China există o vorbă: „o picătură de ajutor primit, trebuie să fie răsplătit cu multă recunoştinţă, ca şi un izvor”. Şi în Moldova există o zicală: „prietenul adevărat la nevoie se cunoaşte”. China şi Moldova sunt prietene adevărate. Cele două ţări se înţeleg şi se sprijină reciproc în problema de a persista în independenţa, suveranitatea, integritatea teritorială a ţării. În problema Taiwan-ului, cea cu privire la Tibet, la Xinjiang, problema drepturilor omului, Moldova a acordat Chinei un sprijin ferm şi permanent. China îşi exprimă mulţumirea pentru Moldova. China a înţeles şi respectă calea de dezvoltare aleasă de către Moldova în conformitate cu condiţiile proprii din ţară, susţine eforturile depuse de către Moldova pentru rezolvarea conflictului din Transnistria. China şi Moldova au colaborat foarte bine în organizaţiile internaţionale şi se sprijină reciproc dintotdeauna. De exemplu, în anul 2008, atunci când China a fost lovită de un cutremur puternic şi în Moldova au fost inundaţii, cele două ţări s-au ajutat reciproc. În anul 2010, Guvernul Moldovei a oferit de două ori ajutor umanitar poporului chinez după inundaţii şi cutremur, dar Crucea Roşie din China şi Guvernul chinez au acordat ajutor umanitar şi cel nerambursabil de o sumă foarte mare Guvernului moldovean pentru reconstruirea caselor în urma inundaţiilor. Această prietenie şi sinceritate dintre cele două guverne şi popoare sunt bunurile noastre comune care sunt foarte preţioase şi noi trebuie să preţuim această prietenie acumulată pe parcursul a multor ani.
- În aceeaşi ordine de idei: câteva lucruri importante care urmau sau urmează să fie făcute pentru propulsarea relaţiilor moldo-chineze?
- În ziua de 30 ianuarie anul curent, va fi cea de-a 20-a aniversare a stabilirii relaţiilor diplomatice chino-moldave. Cu acest prilej, cele două ţări vor organiza nişte activităţi pentru sărbătorire. La sfârşitul lunii februarie şi începutul lunii martie, va sosi în Moldova un ansamblu de muzică populară chineză, alcătuit din 30 de persoane, care va participa la Festivalul Internaţional muzical „Mărţişor”. Atunci, vor avea loc două concerte oferite de către acest ansamblu, unul va fi la Chişinău, iar altul la Bălţi. Cele două părţi vor organiza vizite reciproce ale jurnaliştilor şi tinerilor celor două ţări; partea chineză va emite plicul memorativ cu această ocazie; întreprinzătorii celor două ţări vor avea contacte mai frecvente, colaborarea economico-comerciala a celor două ţări va fi mai strânsă; volumul exportului vinului moldovenesc pe piaţa chineză va creşte considerabil; colaborările chino-moldave din diferite domenii se vor extinde în continuare. Sunt convinsă că colaborarea noastră în acest an va fi deosebit de fructuoasă. Vom depune eforturi mai mari ca popoarele celor două ţări să se înţeleagă şi să se sprijine reciproc pentru realizarea unor proiect sociale şi economice în favoarea celor două ţări.
- Pe cât de mult caracterizează starea relaţiilor bilaterale ultimul document semnat la Chişinău între guvernele celor două ţări la sfârşitul anului trecut - Acordul de Cooperare Economică şi Tehnică?
- La sfârşitul anului trecut, cele două ţări au semnat Acordul privind cooperarea economică ş tehnică între cele două guverne prin care Guvernul chinez va oferi 60 milioane RMB, aproximativ 9,5 milioane dolari de ajutor nerambursabil. Aceasta este cea mai mare sumă de ajutor nerambursabil oferit de către partea chineză după stabilirea relaţiilor diplomatice. Acest fapt a exprimat sentimente de prietenie ale poporului chinez faţă de poporul moldovean. China persistă în ajutarea, după posibilitatea proprie, a ţărilor în curs de dezvoltare care au dificultăţi în dezvoltarea economică şi care se dezvoltă în acelaşi timp cu ea. China doreşte ca ţările care au relaţii bune cu ea să e se dezvolte împreună cu ea şi acordă ajutorul necesar în acest sens. Guvernul chinez acordă o atenţie deosebită stabilirii relaţiilor de colaborare prietenească cu Moldova într-o perioadă îndelungată. China respectă independenţa, suveranitatea, integritatea teritorială a Moldovei, iar Moldova persistă permanent în poziţia de o singură China. În organizaţiile internaţionale, China şi Moldova se sprijină reciproc. Cu ocazia stabilirii relaţiilor diplomatice de 20 de ani, luând în considerare situaţia economico-socială a Moldovei, cerinţele financiare şi dezvoltarea relaţiilor bilaterale, guvernul chinez a luat hotărârea sus-menţionată, care va fi un ajutor solid pentru Moldova.
- Acest ajutor nerambursabil stipulat prin Acordul nominalizat seamănă mai mult cu un bilet bancar „în alb” semnat de Guvernul Chinei în beneficiul Guvernului Moldovei sau cu o promisiune la realizarea căreia mai este mult de muncit timp de o perioadă destul de îndelungată?
- Începând cu anii 50, China a acordat aproape tuturor ţărilor în curs de dezvoltare cam câteva sute de miliarde RMB de ajutor nerambursabil. Procedura este ca cele două guverne să semneze mai întâi un acord de ajutor nerambursabil şi să stabilească suma de ajutor, după aceea cele două părţi vor stabili proiecte concrete de ajutor în conformitate cu condiţiile fiecărei ţări. După stabilirea relaţiilor diplomatice chino-moldave, de câteva zeci de ori ajutorul oferit a fost realizat în aşa fel şi a dat rezultate bune. În momentul de faţă, există o serie de proiecte care au nevoie urgentă de ajutor, partea chineză va colabora strâns cu Guvernul Moldovei pentru a stabili proiecte concrete mai devreme, ca să folosească bine aceşti bani oferiţi de China, în folosul poporului Moldovei.
- Cît ajutor nerambursabil şi câte credite a oferit China Republicii Moldova în aceşti 20 de ani de relaţii bilaterale şi cum credeţi că au fost utilizate aceste resurse de autorităţile moldoveneşti, ce efecte reale au produs banii alocaţi asupra societăţii moldoveneşti?
- După proclamarea independenţei Moldovei, Guvernul Chinez a acordat în total Moldovei câteva zeci de milioane dolari SUA de ajutor nerambursabil, cu care s-au înfiinţat Centrul de Medicină Tradiţională Chineză şi Centrul de Protezare etc. China a acordat Moldovei cereale, ajutor sinistraţilor, aparate respiratorii, calculatoare etc. La momentul actual, cele două părţi au stabilit că în anul 2012 mai sunt proiecte de realizat, cum ar fi sistemul de supraveghere a circulaţiei rutiere cu camere video. Pentru învingerea calamităţilor naturale, China a oferit ajutor financiar pentru construirea caselor şi a sistemului de aprovizionare cu apă. Proiectele şi mărfurile susmenţionate au jucat un rol important pentru dezvoltarea economico-socială şi îmbunătăţirea vieţii poporului. Privind acordul semnat de compania chineză Sinohydro şi partea Moldovei în legătură cu două secţiuni de şosea care au o lungime totală de 48 km şi valorează 62,4 milioane dolari, în momentul de faţă cele două guverne şi băncile celor două ţări discută şi negociază asupra folosirii creditului concesional care va fi acordat de partea chineză. Când cele două părţi vor ajunge la o înţelegere comună, acest proiect va fi pus în realizare. Dacă acest prim proiect de colaborare în domeniul creditării concesionale va reuşi, nu numai că va fi un bun cadou pentru cea de-a 20-a aniversare de la stabilirea relaţiilor diplomatice, dar va da startul pentru extinderea considerabilă a colaborării din domeniul economic şi investiţional, deschizând o nouă pagină de colaborare cu avantaj reciproc în multe domenii în viitor.
- Care sunt domeniile de interes prioritar pentru China în Republica Moldova sub aspectul colaborării economice şi care credeţi că pot fi domeniile de interes prioritar pentru Republica Moldova în China?
- Când Moldova se află în proces de integrare europeană, ea poate să extindă colaborarea cu partea chineză, perfecţionând infrastructura de comunicaţie, optimizând structura economiei, consolidând propriile avantaje, sporind competitivitatea sa economică. După câteva zeci de ani de dezvoltare rapidă, China are capacitatea tehnică şi administrativă, are experienţe de realizare a diferitelor proiecte. În condiţiile în care SUA şi Europa se află în criză financiară, China are resurse financiare necesare pentru a ajuta Moldova să realizeze dezvoltarea economică, să îmbunătăţească infrastructura şi alte proiecte economice. Agricultura are o pondere importantă în economia Moldovei. Şi China este o ţară mare cu o pondere mare în agricultură. Cele două ţări pot colabora în acest domeniu. China este o piaţă mare de vinuri şi are un mare potenţial de extindere. Moldova a început să acorde atenţie pieţei Chinei, în acest domeniu cele două părţi au colaborat foarte bine şi deja sunt rezultate în favoarea celor două părţi. În anul 2010, importul Chinei a vinurilor moldoveneşti a crescut de 7 ori comparativ cu anul precedent. În prima jumătate a anului 2011, importul Chinei a crescut cu până la 134%. Sunt convinsă că comerţul vinurilor se va dezvolta mai departe sub eforturile comune depuse de cele două părţi.
- Câtă birocraţie şi corupţie înfruntă investitorii chinezi în Republica Moldova şi în ce categorie de ţări ar include ei Moldova din acest punct de vedere: birocratică şi coruptă la nivel mediu, scăzut sau înalt? Birocraţia şi corupţia moldovenească poate fi comparată cu cea chineză, aveţi asemenea fenomene în ţara Dvs?
- Toţi investitorii, indiferent dacă sunt străini sau chinezi, toată lumea speră ca situaţia politică din Moldova să fie stabilă şi astfel întreaga societate se va concentra la dezvoltarea economică. Investitorii chinezi speră să se bucure de facilităţi cu privire la obţinerea vizei, a permisului de lucru, la intrare şi ieşire din ţară, şi ca formalităţile să fie realizate într-o perioadă mai scurtă, cu un preţ mai redus şi procedura formalităţilor să fie simplificată. Dacă Moldova va oferi investitorilor străini condiţii mai favorabile în domeniul economic, financiar şi fiscal, va atrage mai mulţi investitori străini să vină în Moldova pentru investiţii şi afaceri. Din cauză că condiţiile din Moldova şi din China sunt diferite, e greu să facem comparaţie cu privire la problema corupţiei. Cred că China şi Moldova pot colabora în domeniul anticorupţiei, în interesele celor două ţări şi popoare. În lupta anticorupţie, Guvernul chinez promovează următoarele măsuri: educaţie, sisteme de supraveghere, reforme, corectare, pedepsire. Partidul Comunist Chinez persistă în supravegherea din interiorul partidului şi exteriorul partidului, o combinare de supraveghere de către instituţiile speciale şi de către mase; acordă o atenţie deosebită rolului de supraveghere al presei, ca elementele corupte să fie pedepsite de disciplina partidului şi de legile ţării.
- Sunteţi în Moldova de mai mult timp, prin ce se aseamănă lumea chineză, aş spune, universul chinez, cu felul de a fi al moldovenilor? Există o asemenea asemănare sau deosebirile sunt atât de mari, încât nu lasă loc pentru similitudini?
- Cred că mentalitatea popoarelor celor două ţări este în general la fel. De pildă, în legătură cu standardele de bine şi rău, preţuirea sentimentelor celor mai apropiaţi din familie şi prietenie, dragostea faţă de patrie, de popor, dorinţa de a servi ţării şi propriului popor, fiecare spera ca poporul şi familia sa să trăiască mai bine etc. Din cauză că condiţiile din fiecare ţară sunt diferite, poate că există nişte diferenţe. China are o populaţie mare, de aceea, există o competitivitate mare, chiar copiii mici de la şcoală se află deja la un început de concurs. Pentru o viaţă mai bună, majoritatea oamenilor au depus eforturi mari. De exemplu, a fost un şofer care lucrează în oraş, dar familia lui era situată într-o zonă mai muntoasă. Acolo nu exista un drum foarte bun spre oraş, viaţa de acolo a fost mai grea. El a mobilizat oamenii din sat să facă donaţii de bani, oamenii de acolo au reuşit să construiască o şosea. După aceea, produsele agricole au fost transportate în oraşe şi au fost vândute, respectiv, multe familii din sate au deschis hoteluri mici pentru turiştii din oraşe. Oamenii din satul respectiv s-au îmbogăţit treptat. În provincia Yun Nan din China, vremea de acolo este întotdeauna ca şi primăvara. Ţăranii de acolo cultivă flori. Acolo este cea mai mare piaţă de flori din China, florile de acolo nu se vând doar pe piaţa chineză, ci şi în străinătate, mai ales în Asia. Mulţi ţărani care cultivă flori, pot vinde flori prin internet în străinătate. În China mai este o localitate care se numeşte Yi Wu. Oamenii de acolo au analizat condiţiile proprii şi au hotărât să construiască multe bazaruri unde să vândă mărfuri din întreaga China. Astfel, oamenii de afaceri au venit din China şi din străinătate pentru a cumpăra aceste mărfuri. Hotelurile şi restaurantele de aici sunt dezvoltate şi regiunea de aici s-a transformat din dintr-o zonă săracă în una dezvoltată. Ca viaţa să fie mai bună, ca să se schimbe situaţia de sărăcie, acesta este un lucru pe care Guvernul chinez şi majoritatea oamenilor se ocupă acum. Oamenii din multe regiuni din China au reuşit să realizeze visurile lor şi regiunile mai avansate au început să ajute pe oamenii din regiunile mai puţin avansate.
- De ce ultimul ambasador al Chinei a stat în Republica Moldova doar 1 an şi 5 luni? O schimbare, într-un fel, netradiţională, de prime persoane în ambasada tării Dvs. la Chişinău poate prevesti şi o anumită schimbare de politici în raport cu Moldova?
- Activitatea domnului ambasador Fang Li a fost bine apreciată de către conducerea Moldovei şi de către partidele diferite şi oamenii din diferite cercuri din Moldova. Relaţiile chino-moldave nu vor fi influenţate de schimbarea ambasadorului. Politica chineză faţă de Moldova nu s-a schimbat cu nimic. Sunt convinsă că şi în acest an colaborarea dintre cele două ţări va fi deosebit de strânsă, relaţiile noastre vor fi consolidate în continuare.
Consemnare: Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I