Corupţia, instabilitatea politică şi guvernare ineficientă - cei mai problematici factori în afaceri”, ONG

Ministerul Economiei a iniţiat consultările publice pe marginea proiectului Strategiei Naţionale de Atragere a Investiţiilor pentru Dezvoltarea Exportului. Documentul a fost conceput pentru a atrage investiţii străine directe în sectoarele economice orientate spre export. Elaboratorii Strategiei şi-au propus ca documentul să contribuie şi la reducerea decalajului competitiv al ţării. La dezbateri participă reprezentanţi ai ministerului, ai Centrului Analitic Independent Expert Grup şi ai unor companii de peste hotare, transmite IPN.

Potrivit documentului, investiţiile străine directe reprezintă un mijloc important de conectare a economiei naţionale la economia mondială. În prezent, la nivel mondial, mai multe bunuri şi servicii sunt furnizate consumatorilor prin intermediul vânzărilor realizate de filiale străine, decât doar prin intermediul tranzacţiilor comerciale în sine. „Noua strategie va urmări dezvoltarea exporturilor prin prisma atragerii investiţiilor străine directe asupra celor mai atractive sectoare cu potenţial considerabil de export. Acest document urmăreşte nu doar atragerea investiţiilor, dar şi menţinerea şi dezvoltarea legăturilor dintre sectoarele care beneficiază de investiţii străine directe şi restul economiei. Totodată, este importantă crearea unui climat investiţional favorabil şi atractiv pentru marii investitori, capabili să vină cu proiecte investiţionale majore pe termen îndelungat”, a menţionat la dezbateri şefa Direcţiei politici investiţionale şi competitivitate a Ministerului Economiei, Olga Badanova.

Documentul a fost elaborat în comun de Centrul Analitic Independent Expert-Grup şi compania cehă Czech Invent. „Strategia trebuie să ofere teren pentru anumite realizări, trebuie să avem rezultate tangibile cum ar fi un proiect implementat în Republica Moldova care să aducă beneficii pentru domeniul investiţiilor şi în promovarea exporturilor. Documentul nu este o soluţie, dar este un angajament al tuturor actorilor în realizarea acestor obiective”, a afirmat Robert Hezjak, reprezentant al companiei Czech Invent.

Strategia relevă cele mai stringente probleme cu care se confruntă investitorii străini atunci când doresc să se lanseze pe piaţa moldovenească. Dintre cele mai importante sunt lipsa forţei de muncă calificată, legislaţia muncii rigidă şi neclară pe anumite aspecte, insuficienţa halelor industriale echipate corespunzător, administrarea fiscală ineficientă, calitatea precară a drumurilor şi cadrul legal slab. „Cei mai problematici trei factori pentru desfăşurarea afacerilor sunt legaţi de calitatea guvernării: corupţia, instabilitatea politică şi guvernarea ineficientă”, a menţionat directorul executiv al Centrului Expert-Grup, Adrian Lupuşor.

Punerea în aplicare a noii strategii ar trebui să atragă investiţii străine directe în valoare de cel puţin 600 milioane de dolari anual, cel puţin 20 din investitorii actuali ar trebui să extindă operaţiunile în ţară, investiţiile existente ar trebui să genereze cel puţin 5000 locuri de muncă în economie, atât în mod direct de către investitorii străini, cât şi indirect, de către furnizorii locali.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.