Copiii se îmbolnăvesc tot mai des „din cauza programei şcolare prea încărcate”
Elevii se îmbolnăvesc din ce în ce mai des. Avocatul parlamentar pentru drepturile copilului, Tamara Plămădeală, a spus marţi, 8 decembrie, în cadrul unei mese rotunde, că din cauza programei şcolare prea dificile şi încărcate, creşte numărul copiilor cu boli cronice ale sistemului nervos sau de ochi, iar dezvoltarea fizică, intelectuală şi morală a acestora întârzie, transmite Info-Prim Neo.
Avocatul afirmă că elevii sunt foarte încărcaţi cu pregătirile pentru studii, au multe ore opţionale şi cursuri facultative, motiv pentru care cere Ministerului Educaţiei să studieze posibilitatea de a revizui programa şcolară în sensul descărcării acesteia.
„Copiii trebuie lipsiţi de aceste greutăţi, care crează probleme, complică şi situaţia părinţilor, care şi aşa sunt ocupaţi cu serviciul şi mai au şi grija sănătăţii copiilor”, a spus Tamara Plămădeală.
Avocatul a pomenit şi de alte probleme cu care se confruntă elevii. Ea a menţionat că în sistemul educaţional se colectează diferite fonduri şcolare, ceea ce încalcă dreptul la învăţământul gratuit. Este mare numărul copiilor rămaşi fără supraveghere părintească în urma migraţiei părinţilor – la moment 35 mii de copii sunt fără supravegherea ambilor părinţi, iar 70 mii au rămas acasă cu un părinte. Creşte, de asemenea, numărul copiilor în conflict cu legea, cifra acestora ajungând la aproape 3 mii.
„Zi de zi ne confruntăm cu diferite cazuri de încălcare a drepturilor copilului, de multe ori de aceste încălcări sunt responsabili părinţii. Nu este exclusă şcoala, grădiniţa. La moment, migraţia masivă este cea mai gravă încălcare, copiii nu primesc educaţia ambilor părinţi”, a declarat în cadrul mesei rotunde Eugenia Tombot, specialist principal în problemele drepturile copilului din raionul Nisporeni.
Veaceslav Luca, asistent al proiectului „Copiii participă la monitorizarea propriilor drepturi”, este de părere că, de cele mai multe ori, copiii confundă drepturile cu obligaţiile lor, deoarece părinţii lor pun accentul mai mult pe obligaţii. De asemenea, potrivit lui Veaceslav Luca, copiii din mediul rural cunosc mai bine drepturile decât cei din mediul urban, deoarece la nivel de comunitate sunt implementate mai multe proiecte.