Copiii cu probleme sociale continuă să fie discriminaţi, experţi

Copiii cu dizabilităţi mentale sunt mult mai greu acceptaţi în programele de incluziune socială decât cei cu dizabilităţi fizice, au remarcat experţii în domeniu în cadrul unei şedinţe a Clubului de presă organizat de către Centrul pentru jurnalism independent. Potrivit unui studiu sociologic desfăşurat de IDIS „Viitorul”, copiii cu (CES) nu sunt acceptaţi în şcoli comunitare. Primii care sunt împotrivă sunt angajaţii de la şcolile speciale. Mai este şi problema violenţei manifestată de unii copii din şcolile comunitare, transmite IPN.

Valentina Chicu, şefa Direcţiei învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, a spus că educaţia incluzivă presupune şi o interacţiune din partea societăţii. „Ar trebui să se ofere şanse egale pentru valorificarea potenţialului fiecărui copil, iar pentru a avea rezultatele scontate ONG-urile şi instituţiile specializate trebuie să re-înveţe părinţii să lucreze cu copiii, nu doar cadrele didactice”, a menţionat reprezentanta de la minister.

Valentina Chicu a mai spus că metodologia de distribuire a alocaţiei pentru copiii cu CES pentru anul 2014 şi 2015 va fi aceeaşi ca în anii precedenţi. Careva sporuri salariale pentru profesorii care vor avea în clase astfel se copii nu sunt prevăzute.

Galina Bulat, expert în educaţie la Fundaţia „Lumos”, a comunicat că în momentul de faţă nu există o listă nominală finalizată a copiilor cu dizabilităţi pentru a distribui un fond partajat fiecăruia, de aceea au fost create fonduri raionale pentru educaţie incluzivă, de unde banii se vor distribui în funcţie de necesităţi.

Reprezentanţii sectorului neguvernamental prezenţi la şedinţa Clubului de de presă au spus că societatea trebuie să accepte copiii cu CES nu doar declarativ. Ei au menţionat că trebuie de înlocuit cuvântul toleranţă cu respect, iar societatea trebuie să respecte aceşti oameni cu probleme speciale, nu să-i compătimească.

Lucia Gavriliţă, membru al Consiliului Nediscriminare şi a Egalităţii, de 14 ani încearcă prin diverse proiecte să încurajeze adaptarea copiilor cu CES în instituţiile comunitare. „Copiii cu deficienţe de comportament nu sunt acceptaţi în şcoli din comunitate, nici de elevi, nici de cadrele didactice. Fie le sunt create condiţii să plece, fie li se spune în faţă”, a spus Lucia Gavriliţă.

În Moldova, în evidenţa autorităţilor sunt 6268 de copii cu CES. Aceste date nu reflectă însă situaţia reală, mulţi dintre părinţi nu declară că au un asemenea caz în familie, de teama dea fi respinşi.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.