Copiii au expediat MET o scrisoare de pledoarie în favoarea dreptului copilului la educaţie
O scrisoare de pledoarie în favoarea dreptului copilului la educaţie a fost expediată Ministerului Educaţiei şi Tineretului (MET) de către copiii care monitorizează respectarea drepturilor copilului în R. Moldova, transmite Info-Prim Neo cu referire la Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).
Anunţul a fost făcut în cadrul unui atelier ce a reunit la Chişinău 22 de copii din Grupul de Lucru pentru Monitorizarea Drepturilor Copilului în Moldova. „Recent, am adunat informaţii despre dreptul copilului la educaţie şi am ajuns la concluzia că dreptul la educaţie este cel mai iubit şi cel mai încălcat drept al nostru”, au afirmat copiii în scrisoarea lor către minister. Copii şi-au exprimat dorinţa de a deveni „un grup consultativ al MET”, pentru ca opiniile, informaţiile şi ideile pe care le au să ajute persoanele oficiale să ia „decizii în favoarea fiecărui copil din Moldova”.
În Raportul de monitorizare, copiii constată că multiple încălcări. Potrivit lor, în majoritatea şcolilor elevii plătesc regulat bani pentru fondul clasei sau a şcolii, din aceşti bani fiind reparate clasele. Rata abandonului şcolar este ridicată, mai ales în mediul rural, unde copiii sunt nevoiţi să părăsească şcoala sau să lipsească mult de la ore pentru că muncesc ca să se întreţină. Deseori copiii cu un singur părinte muncesc alături de acesta. În unele şcoli, o parte dintre copii lipsesc de la lecţii pentru că le este frică de profesori, deoarece aceştia îi ceartă, îi discriminează etc.
Potrivit Grupului de Lucru, programa şcolară ignoră obiectivele de dezvoltare a personalităţii copilului, de pregătire a lui pentru viaţa activă ca adult, deoarece cea mai mare parte a materialului predat este teoretic şi de multe ori elevilor li se cere să spună pe de rost ce le-a fost predat. O parte dintre profesori sunt pasivi în timpul orelor, stau la masa lor şi dau elevilor multe sarcini de pregătit. Sunt profesori care se pregătesc insuficient pentru ore, nu explică temele şi îi lasă pe elevi să înveţe temele noi independent, acasă.
În majoritatea şcolilor profesorii tratează elevii diferit în funcţie de anumite criterii: rezultatele şcolare, pregătirea pentru ore, poziţie socială a familiei, relaţia pe care o au cu părinţii elevilor. Elevii care nu sunt preferaţi de profesori sunt neglijaţi sau înjosiţi. Sunt profesori care aplică violenţa fizică în calitate de metodă de educaţie a elevilor (lovesc, aruncă obiecte). O parte dintre profesori etichetează, poreclesc, ameninţă copiii sau strigă la ei. În majoritatea şcolilor violenţa verbală şi fizică este prezentă şi între elevi. Copiii au constatat, de asemenea, că în multe şcoli lipsesc calculatoarele, nu există acces la Internet, mobilierul claselor şi sălilor de sport este învechit.
Grupul de Lucru al Copiilor pentru Monitorizarea Drepturilor Copilului în Moldova a fost creat în iulie 2008, la iniţiativa CIDDC, cu sprijinul acordat de „Salvaţi Copiii”-Suedia, OSCE, Agenţia Suedeză de Dezvoltare şi Cooperare Internaţională şi Soros-Moldova. Mesajul Grupului Lucru al Copiilor pentru Monitorizarea Drepturilor Copilului este: „În Moldova toate lucrurile trebuie să înceapă cu dreptul. Cu dreptul copilului”.