Copii și adulți de etnie romă refugiați din Ucraina, găzduiți la cinci centre de plasament temporar din Moldova, frecventează cursuri de română. Pe lângă studierea limbii române, refugiații învață și reguli de comportament în comunitate. Acțiunile sunt desfășurate în cadrul unui proiect desfășurat de organizația „Tarna Romˮ, transmite IPN.
„Nu sunt invitați doar copiii la cursul de alfabetizare pentru refugiați. Sunt invitați și maturii, și nu doar etnicii romi, ci și ceilalți refugiați de alte etnii care sunt cazați temporar în aceste centre”, a precizat la o conferință de presă Nina Cușnir, coordonatoare de proiect pe domeniul educației în cadrul organizației „Tarna Romˮ.
Cursurile de limbă română sunt frecventate de refugiații din centre de plasament din Chișinău, Cojușna, Costești, Ungheni și Glodeni. Profesorii implicați în proiect au venit cu inimă deschisă, fără discriminare, pentru ei nu contează dacă copilul este etnic rom sau ucrainean. Și această abordare se reflectă în rezultatele pe care le obțin cei care frecventează instruirile, a remarcat coordonatoarea.
Lecțiile se desfășoară de luni până vineri, după-masă, ca să aibă acces la ele cât mai multă lume. La momentul actual, 94 de copii și 11 adulți le frecventează. Este un proiect care lasă urme pozitive. Printre audienți sunt și copii care nu au ținut niciodată un pix în mână, nu știu să stea într-o bancă, într-o clasă. Deși la început unii copii au avut probleme comportamentale, s-au adaptat și sunt dornici să obțină cunoștințe noi, a remarcat Nina Cușnir
Marin Alla, director general al organizației „Tarna Romˮ, a precizat că prin acest proiect se oferă posibilitatea copiilor refugiați din Ucraina să învețe limba română și să cunoască ce este școala. Este o etapă de pregătire pentru scoală. Totodată, și părinții sunt încurajați să înțeleagă rostul educației.
Proiectul este implementat în parteneriat cu UNHCR Moldova.