Copii cu disabilităţi pot fi integraţi în societate, dacă li se oferă afecţiune

Copii cu dizabilităţi pot fi integraţi în societate, dacă li se oferă şansa de a se manifesta şi dacă există multă afecţiune, dăruire şi dragoste atât din partea psihopedagogilor, cât şi din partea membrilor familiei, dar şi a societăţii în ansamblu, afirmă specialiştii din cadrul Complexului-Pilot de Pedagogie Curativă „Orfeu” din Chişinău, transmite Info-Prim Neo. Copii cu disabilităţi care îşi fac studiile în cadrul complexului menţionat au sărbătorit miercuri, 14 mai, cinci ani de la fondarea instituţiei. De cinci ani, copii cu disabilităţi de aici se bucură de metode speciale de instruire prin intermediul cărora pot fi integraţi în societate. Modalităţi de pedagogie curativă sunt aplicate în baza unor exemple şi experienţe din ţările occidentale. Fondatorul şi directorul complexului, Oleg Ababii, a consultat numeroase instituţii internaţionale în acest domeniu pentru a a elabora un program de pedagogie curativă şi în Republica Moldova. Complexul „Orfeu” este primul care a implementat astfel de modalităţi de instruire. „Să-l educăm, iubindu-l” este genericul şi scopul pedagogiei curative. Medicul psihoterapeut Silvia Topală spune că pedagogia curativă are la bază ca şi principiu integrarea în societate a copiilor cu deficienţe mentale şi locomotorii prin implicarea acestora în diverse activităţi care să le permită să îşi dezvolte simţurile, gândirea, capacitatea de analiză şi, în unele cazuri, chiar şi rectificarea deficienţelor locomotorii. Pedagogia curativă pune accent nu doar pe instruirea clasică de învăţare a literelor şi a cifrelor, ci mai ales pe integrarea copiilor în societate, oferindu-le posibilitatea de a şti cum să se comporte şi cum să se manifeste. Anterior, până a se deschide complexul, copii care manifestau retard mental nu avea nici o şansă de a se integra în societate. Părinţii copilul aveau doar două opţiuni: fie să ţină copilul închis în casă fără a-i oferi posibilitatea de a se afla într-un mediu propice, fie trebuia să îl plasez în instituţii de tip rezidenţial de la Orhei sau de la Hânceşti. Odată cu înfiinţarea complexului „Orfeu” şi cu aplicarea pedagogiei curative, copiilor li se acordă şansa să participe la diverse cercuri, ca de exemplu: dansuri, pictură, tâmplărie, croitorie, broderie, muzică, etc. Elevii din clasele gimnaziale frecventează clasele profesionale. Datorită muncii asidue a medicilor, pedagogilor şi profesorilor de educaţie tehnologică, majoritatea elevelor din clasele absolvente, fetiţe cu diverse deficienţe, inclusiv şi foarte grave, au izbutit să îşi coase singure haine pentru ceremonia de absolvire. De acelaşi succes se bucură şi băieţii, ei dând dovadă de abilităţi extraordinare în ale cusutului. Au existat cazuri când copii cu disabilităţi nu puteau pune nici măcar aţa în ac. Dar prin muncă şi prin ambiţie s-a ajuns ca aceşti copii să progreseze foarte mult şi să ajungă să coase la maşinile de cusut. De asemenea, copii fac broderii de o complexitate şi dificultate nemaipomenită. Sunt remarcabile obiectele din lemn confecţionate de către cei dibaci în ale tâmplăritului. Silvia Topală spune că prin intermediul desenului copii îşi exteriorizează sentimentele, de multe ori refulându-şi stările negative. Potrivit sursei citate, terapia curativă prin intermediul desenului, a cusutului, tâmplăritului contribuie inclusiv şi la dezvoltarea răbdării, atenţiei, voinţei şi a sentimentelor pozitive orientate spre descoperirea frumosului a binelui de către copii cu disabilităţi. Ca rezultat al activităţii pedagogilor, al psihologilor şi al medicilor logopezi, pe parcursul anilor se observă că aceşti copii cu diverse deficienţe reuşesc să scape de numeroase complexe, devenind mult mai relaxaţi, mult mai deschişi spre viaţă. Silvia Topală afirmă că au existat copii care nu au putut vorbi, nu manifestau nici o reacţie la mediul înconjurător, fiind catalogaţi drept persoane fără nici o şansă de reabilitare. După frecventarea orelor situaţia lor s-a îmbunătăţit. În cadrul instituţiei sunt copii cu disabilităţi extrem de grave şi cu boli precum sindromul Down, epilepsie, autism, retard mental mediu şi grav, dar şi copii care manifestă handicap locomotor. Medicul psihoterapeut Silvia Topală spune că toţi aceşti copii pot fi integraţi în societate, mai mult decât atât, ei pot fi aduşi la starea ca să se încadreze în câmpul muncii. Alexandra Dascăl, şeful-adjunct al complexului, a declarat pentru Info-Prim Neo că instituţia funcţionează în baza unui program special, destinat copiilor cu deficienţe mentale. Ca şi în cadrul instituţiilor de învăţământ auxiliare, destinate copiilor cu disabilităţi, şi complexul „Orfeu” activează conform unui program special. Dar, spre deosebire de şcolile auxiliare, unde în fiecare clasă există un număr mare de copii, profesorii neavând posibilitatea să-i supravegheze pe toţi, la complexul „Orfeu” în fiecare grupă sau clasă sunt cel mult opt copii. În acest mod educatorul împreună cu medicul reuşesc să lucreze cu fiecare copil în parte. Complexul este destinat, se ocupă cu educarea, instruirea copiilor cu disabilităţi, începând cu cei mici de la grădiniţe şi terminând cu elevii absolvenţi. În cazul micuţilor de la grădiniţe, se aplică metoda „imitării”. Copii trebuie să urmărească educatorul şi să repete întocmai ceea ce face acesta. În aşa fel, se dezvoltă atenţia copilului, răbdarea şi se pune accent pe dezvoltarea simţurilor. Instituţia funcţionează şi în calitate de internat. Există copii care trebuie să rămână şi pe timp de noapte din cauză că nu se pot deplasa şi întâlnesc numeroase probleme locomotorii . Din aceste motive, instituţia funcţionează 24 de ore, medicii şi asistenţii sunt mereu în preajama copiilor. Actualmente centrul este frecventat de circa 200 de copii.
  • psihoterapeutul silvia toapala despre metoda curativa de pedagogie.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.