Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel

Interviu Info-Prim neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova

- Cum apreciaţi Rezoluţia Parlamentului European din 15 septembrie privind perspectiva de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană? Ce aduce ea nou în relaţiile UE-Republica Moldova şi în procesul de integrare europeană a ţării?

- Cred că Recomandările Parlamentului European reprezintă, în primul rând, o încurajare pentru Moldova şi politicienii săi ca aceştia să continue procesele bune iniţiate acum doi ani. Nu este un secret faptul că Uniunea Europeană este destul de satisfăcută de cooperarea care s-a desfăşurat pe parcursul acestor doi ani: am atins multe şi eu cred că aceste Recomandări servesc drept o recunoaştere din partea Parlamentului European a progresului atins. Acesta vrea să încurajeze politicienii moldoveni, dar şi poporul Moldovei, să continue munca insistentă de apropiere a ţării de Uniunea Europeană.

- Ce semne a vrut să dea UE Moldovei, şi poate nu doar Moldovei, prin adoptarea unui document de asemenea anvergură în condiţiile situaţiei politice nu tocmai stabile din Republica Moldova?

- Parlamentul European, în calitatea sa de instituţie de parlamentari aleşi, a dorit pur şi simplu să dea Moldovei un semn de încurajare astfel încât aceasta, în pofida situaţiei politice interne, să-şi continue eforturile de reformare. Cred că este o încurajare şi faptul că, afară de aceea că nu s-a reuşit, timp de doi ani, să se aleagă un preşedinte, eforturile în sensul reformelor pot continua. Evident că Parlamentul European, ca de altfel şi toate celelalte instituţii ale Uniunii Europene, speră că ţara îşi va alege în curând preşedintele. Şi noi sperăm că decizia Curţii Constituţionale va contribui la soluţionarea acestei probleme.

- Cum poate influenţa adoptarea Rezoluţiei situaţia politică internă din Republica Moldova?

- Sperăm că aceste Recomandări vor servi drept un stimulent pentru ca politicienii moldoveni să meargă mai departe cu reformele. Am convingerea că toţi politicienii acestei ţări, inclusiv Partidul Comuniştilor din opoziţie, urmăresc în principiu acelaşi obiectiv, cel de a aduce Republica Moldova mai aproape de Uniunea Europeană. Însă, se pare că tacticile utilizate pentru a atinge acest obiectiv strategic diferă. Astfel, eu cred că este foarte important ca partidele din Parlament, dar şi cele extraparlamentare, să se unească în jurul ideii de apropiere a Moldovei de Uniunea Europeană şi să facă totul, cel puţin pe acest front, în afara bătăliilor politice interne, ca să avanseze această chestiune şi să continue colaborarea noastră, dealtfel deja foarte intensă.

- Cum apreciaţi Dumneavoastră situaţia politică din Republica Moldova, care credeţi că sunt scenariile posibile: AIE 2 va rezita? Va fi ales preşedintele ţării? Vor avea loc alegeri parlamentare anticipate? Altele?

- Este foarte dificil să apreciezi dinainte decizia Curţii Constituţionale, care se va pronunţa la acest subiect. Evident, nu e o situaţie ideală când ţara nu a reuşit să aleagă un preşedinte în ultimii doi ani. Însă, toate instituţiile lucrează, iar noi lucrăm alături de ele. Sperăm că în viitorul apropiat preşedintele va fi totuşi ales, pentru că altminteri, aşa cum prevede Constituţia voastră, vor trebui să fie organizate noi alegeri anticipate. Nu este un secret faptul că împărtăşim aceleaşi păreri cu mulţi politicieni moldoveni şi anume că alegerile anticipate parlamentare nu vor schimba multe: este posibil ca acestea să producă rezultate foarte similare cu cele ale alegerilor parlamentare din anul trecut. Aşadar, noi ne dorim să continuăm colaborarea şi suntem gata să oferim ajutor în procesul de alegere a preşedintelui. Şi sperăm că decizia Curţii Constituţionale va contribui la o mai bună stabilitate politică în ţară.

- În ajunul aniversării 20 a Independenţei Republicii Moldova Agenţia Info-Prim Neo a publicat o serie întreagă de materiale prin care a încercat să acrediteze ideea că Moldova are nevoie să legifereze orientarea europeană pe cale constituţională în calitate de vector al dezvoltării ţării. Această prevedere constituţională urmează să garanteze ireversibilitatea procesului de modernizare a ţării, să calmeze spiritele politice care sunt gata să iasă din maluri, cu consecinţe imprevizibile, să restabilească în societatea moldovenească atmosfera de linişte şi toleranţă socială. Ce credeţi despre această idee, în special prin prisma Rezoluţiei din 15 septembrie a Parlamentului European?

- Aceasta este o propunere interesantă. Însă fiind o persoană din afară, nu pot să mă expun asupra a ceea ce trebuie sau nu trebuie să introduceţi în Constituţia voastră. Însă, cum am mai spus, toate partidele importante sunt pentru integrarea europeană a Moldovei. În acest context, aş putea spune că nu ar fi o idee rea ca o astfel de idee să existe în Constituţia voastră. Însă, mai cred că cel mai important lucru nu e ceea ce scrie în Constituţie, dar ceea ce fac politicienii la modul practic. Şi aici, precum am mai spus, sper să putem continua procesul de reforme. Avem multe planuri ambiţioase şi voi menţiona doar cele mai importante: negocierile pe marginea Acordului de asociere, Acordului aprofundat şi cuprinzător de liber schimb, dialogul privind liberalizarea vizelor, care sperăm să intre curând în cea de-a doua fază, precum şi negocierile recent lansate în domeniul aviaţiei, care este încă un pas practic al cooperării care va apropia Republica Moldova de Uniunea Europeană.

Consemnare: Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.