Consumatorii din Moldova puţin îşi cunosc drepturile

Cei mai mulţi consumatori care apelează la Agenţia pentru Protecţia Consumatorului o fac pentru că sunt sfătuiţi, şi nu din proprie iniţiativă. Puţini dintre ei îşi cunosc drepturile, de aceea au nevoie de ajutor atunci când întocmesc o petiţie. „Consumatorul, când depune cererea, este informat care sunt prevederile legislaţiei şi beneficiile de care dispune. 60% dintre consumatori ştiu exact ce vor să menţioneze în cerere, iar ceilalţi sunt ajutaţi”, a declarat Sergiu Lelic, şef-adjunct al Direcţiei relaţii cu consumatorul din cadrul Agenţiei pentru Protecţia Consumatorului, contactat de IPN.

Sergiu Lelic a amintit că, timp de 14 zile, consumatorii sunt în drept să returneze un produs nealimentar cumpărat, cerând înlocuirea sau întoarcerea contravalorii acestuia. Condiţia este să aibă bon de casă, iar produsul returnat trebuie să fie fără defecte şi lovituri mecanice, să fie păstrată eticheta şi cutia, iar starea acestuia să îi permită vânzătorului să îl repună în comerţ.

O hotărâre în vigoare a Guvernului prevede că nu pot fi schimbe sau returnate bijuteriile din metale preţioase şi semipreţioase, lenjeria de corp şi de pat, ciorapii şi articolele de igienă, cum ar fi periuţa de dinţi, pensetă, aparatele de ras manuale sau electrice.  Pe aceeaşi listă sunt produsele de cosmetică şi parfumerie. Sergiu Lelic a explicat că asemenea produse nu pot fi preschimbate pentru că, la cumpărarea lor, consumatorul a ştiut exact utilitatea acestora, corespunzătoare cu mărimea, culoarea şi calitatea aleasă. „Produsele care pot fi preschimbate sunt cele care nu corespund proprietăţilor de pe ambalaj şi normelor utilizării acestora”, a declarat Sergiu Lelic. De asemenea, nu pot fi returnate materiale de construcţie şi de finisare, cum ar fi linoleumul, peliculă, mochetă, la fel ca şi ţesăturile, deoarece acestea se taie exact la comanda clientului.

Sergiu Lelic a precizat că agentul economic nu este obligat să afişeze informaţia despre produsele care, potrivit legislaţiei, pot fi preschimbate sau returnate. Acesta este un drept pe care consumatorul trebuie să-l cunoască. În cazul în care i se lezează acest drept, este în drept să depună o petiţie la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor (str. Vasile Alecsandri 78) sau poate apela linia fiebinte a instituţiei – (022) 74-14-64.

„Piaţa Republicii Moldova se dezvoltă pe zi ce trece, iar agenţii economici prestează servicii şi comercializează produse tot mai noi, mai netradiţionale, de aceea  cadrul legal trebuie să fie modificat, astfel încât să corespundă tuturor rigorilor, directivelor şi standardelor Uniunii Europene”, a mai spus Sergiu Lelic, şef-adjunct al Direcţiei relaţii cu consumatorul la Agenţia pentru Protecţia Consumatorului.

De la începutul anului până în prezent, la Agenţia pentru Protecţia Consumatorului au fost depuse 15 cereri de expertizare a produselor pe care agenţii economici nu au acceptat să le accepte înapoi. Zece dintre acestea au fost soluţionate în favoarea consumatorului.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.