Consolidarea capacităţilor Fondului rutier se va efectua gradual
Cu începere din 2010, modalitatea de finanţare a Fondului rutier (FR) va fi schimbată, potrivit unui proiect de lege aprobat de guvern, transmite Info-Prim Neo.
Actualmente, infrastructura rutieră a R. Moldova se află într-o stare de deteriorare gravă, atingând un nivel de peste 90 la sută din reţeaua drumurilor publice. Astfel, necesitatea unui mecanism adecvat de finanţare pentru întreţinerea şi reparaţia drumurilor este o problemă stringentă. Practica formării FR prin alocări din bugetul de stat s-a dovedit a fi una ineficientă. În aceste condiţii, se propune să fie modificată modalitatea de finanţare a FR, (modalitate descrisă şi în Strategia infrastructurii transportului terestru pe anii 2008-2017), prin transferarea directă, pe un cont special, a plăţilor utilizatorilor de drumuri sub formă de accize la benzină şi motorină, incluse în preţul acestora.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor, Anatol Şalaru, a menţionat că transferarea directă a accizelor la combustibil în FR va sporii capacităţile de finanţare a lucrărilor de reparaţie şi întreţinere a drumurilor. El a apreciat că banii plătiţi de utilizatorii de drumuri nu întotdeauna şi nu în măsura cuvenită ajungeau în FR. Deseori ei serveau Ministerului Finanţelor drept material de acoperire a găurilor şi urgenţelor.
Totodată, Şalaru a spus că austeritatea bugetului şi mulţimea problemelor cu care se confruntă finanţele publice nu va permite aplicarea integrală a noii modalităţi de finanţare a FR din anul viitor şi alocarea în acest fond a cel puţin 80% din accizele la benzină şi motorină, precum stipulează Strategia nominalizată. Astfel, după mai multe dezbateri, s-a convenit ca, în 2010, să fie alocate în FR 50% din suma acestor accize, în 2011 - 65%, iar la 80 la sută să se ajungă în 2012.
Şi tot cu referire la FR, guvernul a aprobat modificări în Programul privind repartizarea mijloacelor FR pe anul 2009, în legătură cu majorarea acestuia prin rectificările la Legea bugetului de stat pe 2009 cu 10 mln lei.
Astfel, mijloacele FR pe 2009 vor constitui 241,35 mln lei, dintre care 152,23 mln lei pentru volumul de lucrări efectuate pe drumurile naţionale şi 89,12 mln lei pentru lucrările efectuate pe drumurile locale.
Au fost efectuate modificări neînsemnate şi în distribuirea mijloacelor FR pe capitole de cheltuieli, cu accent pe întreţinerea drumurilor şi luându-se în considerare că pe drumurile locale s-a făcut un număr mai mare de lucrări.