Consiliul municipal a respins din nou majorarea tarifelor în transportul public din capitală
Consiliul municipal Chişinău a respins marţi, 11 iulie, cu majoritate de voturi, proiectul de decizie cu privire la majorarea tarifelor în transport public municipal, pe motiv că, înainte de examinarea chestiunii în cauză, a aprobat metodologia de calcul a tarifelor în transportul public, iar majorarea tarifelor trebuie conformată prevederilor noii metodologii.
Consilierii s-au pronunţat ca proiectul de decizie privind majorarea tarifelor să fie prezentat spre examinare în cadrul unei următoare şedinţe a CMC. Ei au cerut ca pentru următoarea şedinţă să fie prezentate trei proiecte separate de decizii pentru fiecare tip de transport public: troleibuz, autobuz şi microbuz.
Şefa Direcţiei generale economie, reforme şi relaţii patrimoniale, Valentina Merlă, a declarat pentru presă că metodologia stabileşte criteriile pe care trebuie să le întrunească prestatorii de servicii pentru a solicita Consiliului municipal ajustarea tarifelor. Potrivit ei, în primul rând se va ţine cont ca activitatea prestatorilor de servicii să fie eficientă şi profitabilă, să poată asigur recuperarea mijloacelor financiare cheltuite pentru procurarea unităţilor de transport. Totodată, metodologia prevede ca serviciile de transport să fie de o calitate înaltă.
Sursa citată a precizat că ajustarea tarifelor va fi justificată în special în cazul majorării preţului la carburanţi şi în dependenţă de alţi factori subiectivi din domeniul activităţii întreprinderilor prestatoare de servicii de transport.
Merlă a menţionat că, potrivit calculelor estimative efectuate de Regia Transport Electric conform noii metodologii, preţul de cost la o călătorie cu troleibuzul în anul 2005 era de 1,46 lei, iar conform programelor de activitate pentru anul curent - 1,84 lei. Parcul Urban de Autobuze a calculat că preţul de cost pentru o călătorie cu acest mijloc de transport în anul 2005 era de 4,81 lei, iar în 2006 – de 5,58 lei. Sursa citată a precizat că pentru microbuze astfel de calcule nu s-au efectuat.
Consilierul independent Mihai Roşcovan a declarat anterior pentru Info-Prim Neo că metodologia include reguli de joc clare: operatorii vor putea cere majorarea tarifelor doar în cazul în care aceasta va fi argumentată economic. În situaţia în care CMC va considera tarifele “insuportabile” pentru populaţie, vor putea fi aplicate mecanisme de subvenţionare atât a transportului public urban, cât şi a categoriilor social vulnerabile.
Transportatorii propuneau anterior majorarea până la 1,5 lei a unei călătorii cu troleibuzul, la 2 lei - cu autobuzul şi stabilirea preţului de 3 lei pentru o călătorie cu microbuzul.