C O M U N I C A T DE P R E S Ă
Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor şi Asociaţia Transportatorilor Privaţi aduce la cunoştinţa opiniei publice un fapt strigător la cer referitor la reiderul din domeniul transportului, cu ajutorul instanţei de judecată. La data de 20 decembrie 2010, judecătoarea A. Gavriliţă de la Curtea de Apel Chişinău a pronunţat o hotărâre vădit ilegală, neobiectivă şi total neîntemeiată. Este vorba de fapt de substituirea organelor administraţiei publice locale de către instanţa de judecată.
Este foarte interesant cum instanţa de judecată satisface cererea unei firme private “Dongtur” S.R.L., în spatele căreia stă un consilier municipal, şi anulează o decizie absolut legală a Consiliului Municipal Chişinău, încălcând direct drepturile altor zeci de agenţi economici care activează în domeniu, afectând grav interesele a zeci de colective de muncă, cu impact asupra câtorva mii de contracte de muncă, punând astfel în pericol întregul Complex de transport şi riscând să paralizeze definitiv deservirea călătorilor în municipiu.
Prin Decizia nr. 8/7 din 15.09.2009, Consiliul Municipal Chişinău elimină o ilegalitate comisă de Comisia de concurs, care la data de 12 mai 2009 a desfăşurat un concurs ilegal privind atribuirea dreptului de administrare a rutelor. Acest concurs este ilegal din mai multe considerente.
În primul rând, comunicatul informativ privind locul şi data desfăşurării concursului nu a fost publicat în Monitorul Oficial, aşa cum prevede expres legea, aceasta atrăgând după sine nulitatea concursului.
Însăşi Decizia prin care au fost adoptate Regulile de desfăşurare a concursului nu a fost publicată, aceasta însemnând că Decizia nu are valoare juridică şi nu poate fi aplicată.
Mai mult decât atât, Decizia cu pricina era suspendată de către instanţa de judecată şi Comisia de concurs se afla în ilegalitatea de a desfăşura concursul la data de 12 mai 2009.
Concursul mai este ilegal şi prin faptul că la acea dată exista o încheiere judecătorească de interzicere a acestuia, iar Comisia nu avea dreptul să expună la concurs rute administrate de alţi agenţi economici şi care nu au fost retrase de la aceştia, aşa cum prevede legea.
În plus la concurs nu puteau fi admişi concurenţi care nu întrunesc condiţiile legale prevăzute expres de Regulamentul transporturilor auto de călători şi bagaje, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 854 din 28.07.2006. În speţă este vorba de pct. 6 din Regulamentul nominalizat, care prevede că la concurs sunt admişi agenţi care administrează numărul necesar de unităţi de transport pentru deservirea rutei sau rutelor.
Deşi firma cu pricina nu posedă decît 5 unităţi de transport, aceasta a câştigat la concurs, nu se ştie cum, 12 rute care ar trebui să fie deservite de 550 autobuze.
Cu toate acestea, inexplicabil, Curtea de Apel Chişinău, prin judecătoarea A. Gavriliţă, substituind Consiliul Municipal Chişinău, consideră acest concurs legal şi dă câştig de cauză unei firme private, care nu întruneşte nici cele mai elementare condiţii pentru participarea la concurs.
Iată cum o singură persoană, profitând de statutul său de consilier municipal, printr-o acţiune de reider cu implicarea instanţelor de judecată, poate prelua pe căi ilicite businessul a zeci de agenţi care activează în ramura dată de mai bine de 15 ani, punând astfel în pericol un întreg domeniu.
Pe această cale, vă comunicăm că luni, 16 mai 2011, ora 900, la Curtea Supremă de Justiţie se va judeca Recursul la Decizia pronunţată de judecătoarea A. Gavriliţă.
Copreşedinte al Uniunii Preşedintele Asociaţiei
Vladimir FLOREA Ion MĂMĂLIGĂ