Asociaţia Patronatului din Aeronautică acuză de incompetenţă Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC) a R. Moldova şi atenţionează că va acţiona în judecată în cazul în care autoritatea naţională nu va anula ordinul de retragere a certificatelor de zbor pentru cele 8 companii aeriene de tip cargo, emis la 22 iunie curent. Reprezentanţii mai multor companii aeriene din Moldova au declarat luni, 25 iunie, în cadrul unei conferinţe de presă că nu cunosc adevăratele motive pentru care ASAC a decis să retragă certificatele de zbor. Potrivit lor, companiile aeriene moldoveneşti au încheiat numeroase contracte cu organizaţii internaţionale importante ca Ministerul Apărării al SUA, Naţiunile Unite, efectuând zboruri umanitare în cadrul misiunilor ONU, iar prin neonorarea contractelor riscă să plătească despăgubiri de mii de dolari. În cazul unui proces de judecată, pe care aceştia sunt siguri că îl vor câştiga, autoritatea de stat a aviaţiei civile riscă să plătească despăgubiri enorme companiilor ca urmare a sistării curselor aeriene, care sunt destul de costisitoare. Directorul companiei „Jet Streem”, Boris Salov, a declarat că în ASAC există mari probleme administrative generate de lipsa specialiştilor în conducerea instituţiei. Potrivit lui, din această cauză vor avea de suferit nu numai companiile aeriene moldoveneşti care vor intra în lista neagră a comanditarilor internaţionali, dar şi imaginea şi atractivitatea investiţională a R. Moldova. În prezent, practic toate cele 100 de aparate de zbor ale companiilor moldoveneşti sunt blocate în ţările de destinaţie, neputându-se întoarce acasă. Operatorii aerieni spun că în cazul menţinerii ordinului ASAC, circa 3-4 mii persoane riscă să rămână fără surse de existenţă. Potrivit ordinului ASAC, „aviaţia civilă moldovenească s-a confruntat cu o serie de neconformităţi ca urmare a nerespectării reglementărilor, pe de o parte, şi ca urmare a lipsei unui control eficient, determinat de extinderea exagerată a ariei de operare, pe de altă parte. S-a produs o seamă de accidente care au condus la distrugeri de aeronave, pierderi de vieţi omeneşti, daune morale aduse aviaţiei civile. Tot mai mulţi operatori moldoveni şi-au răspândit aeronavele din Papua Noua Guinee şi Noua Zeelanda până în Iraq, Sudan, Congo şi Sahara Occidentală, operatorii pierzând efectiv controlul asupra lor atât din punct de vedere operaţional, cât şi din punctul de vedere al întreţinerii tehnice”, se spune în documentul emis de ASAC. Printre companiile cărora li s-au retras certificatele de operatori aerieni figurează Aeroportul Internaţional Mărculeşti, „Jet Line Internaţional”, „Jet Stream”, „Tiramavia”, „Valan Internaţional Cargo Charter”, „Grixona” etc . Şi-au păstrat certificatele de doar trei companii aeriene care transportă exclusiv pasageri, inclusiv compania de stat „Air Moldova”.