Compania Lagardère Travel Retail, despre licitația de la Aeroport și intenția de a investi în Moldova

Compania Lagardère Travel Retail nu a participat la elaborarea caietului de sarcini pentru licitația de la Aeroport și nu crede că în acesta au fost incluși parametri care să favorizeze compania, deoarece cerințele indicate acolo sunt obișnuite pentru industria cu care se ocupă. O spune Baptiste Duguit, vicepreședinte pentru Dezvoltare, Lagardère Travel Retail, ca reacție informațiile apărute în spațiul public privind favorizarea companiei prin condițiile caietului de sarcini.

Într-o conferință de presă la IPN, Baptiste Duguit, a explicat că prima data au fost contactați de Republica Moldova în 2019 de societățile moldovenești DFM și Aerofood , care voiau să vândă afacerile lor în Aeroport. La acel moment s-au întâlnit cu persoanele responsabile pentru a evoca posibilitățile acestei investiții. Au contactat Ambasada Franței în Moldova, Camera de Comerț locală, care au explicat realitățile locale și conflictul dintre Avia Invest  (compania care avea în concesiune Aeroportul) și autoritățile moldovenești. A văzut, de asemenea, că DFM și Aerofood practic nu plăteau nicio taxă sau taxele erau foarte mici, respectiv, nu generau practic niciun venit pentru aeroport, ceea ce nu e normal în practica companiei pe care o reprezintă. Au decis atunci să nu continue negocierile cu Avia Invest.

În decembrie 2022, președinta  țării, Maia Sand,  care se afla la Paris la o reuniune cu investitori francez, a încurajat compania să urmărească îndeaproape situația în jurul Aeroportului, estimând că ar putea fi o oportunitate de dezvoltare a afacerilor în următorii ani. Baptiste Duguit susține că au „fost seduși” de deschiderea Moldovei și interesul autorităților de un potențial investitor ca ei. În 2023, când s-au întrunit condițiile necesare, au revenit pentru a-și arăta interesul pentru activitatea în Aeroport.

Reprezentantul companiei susține că pe parcursul anului 2023 a avut mai multe întrevederi cu ministrul dezvoltării economice, directorul APP, directorul Aeroportului, dar nu s-a întâlnit niciodată cu Andrei Spînu (ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale). Totodată, Baptiste Duguit menționează că asemenea discuțiile cu autoritățile, cu gestionarii de aeroporturi este un lucru firesc. Așa compania poate să cunoască situația reală, să cunoască eventualele evoluții și să-și structureze oferta pentru țara respectivă. El mai spune că unele proiecte se realizează prin negocieri directe cu autoritățile, altele trec prin licitații. Autoritățile au indicat că în cazul Republicii Moldova va fi vorba despre o licitație de care s-au pregătit și care trebuia să aibă loc săptămâna trecută.

Baptiste Duguit menționează că această licitație este ceva ordinar în activitatea companiei. Un element complicat pentru ei este că este vorba de un contract pe o perioadă scurtă, de 3 ani. De obicei, contractele lor sunt de 7-10 ani. Înainte de licitație, compania deschide o întreprindere fără activitate, pentru că, dacă câștigă licitația, să structureze echipele și să răspundă rapid la solicitările formulate. Și în acest caz, pentru a deschide această reprezentanță în Moldova, a apelat la un avocat cu reputație bună, a deschis o companie cu sediu temporar și, dacă va începe activitatea în Moldova, vor schimba sediul.

Săptămâna aceasta compania a aflat că licitația a fost anulată și că va fi lansată alta în scurt timp. Reprezentantul companiei susține că au fost surprinși și decepționați pentru că procesul a fost transparent și clar, dar vor urmări condițiile noi care vor fi anunțate de autorități și vor decide dacă vor participa la licitație.

Baptiste Duguit a remarcat că în activitatea de retail la Aeroportul din Chișinău planifică să investească 3-4 milioane de euro. Activitatea de retail ar trebui să genereze venituri și pentru autorități, care să fie investite în infrastructura Aeroportului. Condițiile caietului de sarcini propuse permit autorităților să aibă venituri mult mai mari din activitatea de retail decât cea avută până acum.

Baptiste Duguit a mai spus că nu au avut discuții cu autoritățile privind reintroducerea regimului duty free (în contextul în care acesta a fost anulat). Planul de business este bazat pe regimul duty paid în Aeroport. Nu este exclus ca pentru beneficiile pasagerilor și Aeroportului să ceară să fie reintrodus regimul duty free. Dar acum nu este o condiție. Dacă compania nu câștigă licitația în Moldova, întreprindere deschisă aici va fi închisă.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.