Comisia Principală de Etică va supraveghea doar implementarea legislaţiei cu privire la conflictul de interese, este îngrijorată TI-Moldova
Asociaţia Transparency International – Moldova (TI-Moldova) relevă cu îngrijorare faptul că proiectul de Regulament al Comisiei Principale de Etică (CPE) stipulează doar competenţa acesteia de supraveghere a implementării legislaţiei cu privire la conflictul de interese şi că în proiect lipsesc prevederi ce ţin de activitatea comisiei referitoare la supravegherea implementării, aplicării şi respectării legislaţiei privind Codul de conduită a funcţionarului public, transmite Info-Prim Neo.
TI-Moldova consideră că instituirea CPE este dictată nu numai de necesitatea implementării legislaţiei cu privire la conflictul de interese, dar şi a legislaţiei cu privire la Codul de conduită a funcţionarului public. Trebuie să se ţină cont că normele privind conflictul de interese sunt parte componentă a Codului de conduită a funcţionarului public şi că însăşi denumirea CPE denotă despre domeniul în care trebuie ea să activeze (etica sau conduita funcţionarului). TI-Moldova propune, de asemenea, de a reglementata atribuţia CPE de a supraveghea respectarea normelor de conduită de către categoriile de funcţionari de rang înalt, în special de către funcţionarii care nu au o subordonare ierarhică sau un organ de autoadministrare; de a recepţiona şi examina reclamaţiile şi de a cerceta cazurile de încălcare a normelor privind conflictul de interese şi conduita funcţionarului public etc.
Cu referire la normele ce ţin de conflictul de interese, TI-Moldova propune de a reglementa atribuţia CPE de examinare a declaraţiilor de interes personal şi, după caz, soluţionarea conflictelor de interese doar în privinţa unor categorii de persoane care nu au o subordonare ierarhică şi anume în privinţa: preşedintelui Parlamentului, preşedintelui ţării, prim-ministrului, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), preşedintelui Curţii Constituţionale, preşedintelui Curţii de Conturi, procurorului general, guvernatorului Băncii Naţionale a Moldovei, directorului Serviciului de Informaţii şi Securitate, directorului Centrului pentru Drepturile Omului, başcanului Găgăuziei, preşedintelui Adunării Populare a Găgăuziei, preşedinţilor de raioane, preşedinţilor consiliilor locale, primarilor. TI-Moldova propune, de asemenea, a include în listă funcţionari publici, în privinţa căror a fost depusă o contestaţie la CPE privind legalitatea acţiunilor şi deciziilor adoptate de către conducătorii instituţiilor publice respective.
TI-Moldova consideră că norma precum că CPE „examinează şi soluţionează conflictele de interese în cazul judecătorilor, cu informarea ulterioară a CSM” nu poate fi acceptată şi necesită a fi exclusă din proiectul de Regulament al CPE, pe motiv că acestea pot şi urmează a fi rezolvate de către conducătorii instanţelor de judecată în care activează judecătorii. TI-Moldova consideră, de asemenea, că implicarea CPE în rezolvarea situaţiilor de conflict de interese în cadrul sistemului judiciar la un moment dat ar putea fi interpretată ca o imixtiune în activitatea sistemului judiciar sau ca o limitare a independenţei judecătorului şi instanţei.
Transparency International – Moldova propune, de asemenea, de a completa proiectul de Regulament cu normele privind: drepturile şi obligaţiile CPE; măsurile de asigurare a independenţei şi imparţialităţii CPE; drepturile şi obligaţiile funcţionarilor publici în legătură cu exercitarea atribuţiilor de către CPE; întocmirea şi prezentarea rapoartelor de activitate a comisiei; responsabilităţile funcţionarilor publici şi conducătorilor instituţiilor publice şi sancţiunile care pot fi aplicate acestora în cazul nerespectării legislaţiei, inclusiv sancţiunile care pot fi aplicate de către CPE; răspunderea membrilor CPE; contestarea acţiunilor şi deciziilor CPE; informarea publicului privind activitatea CPE.