Comerțul devine industrie de prestare a serviciilor populației

În următorii șapte ani vânzările cu amănuntul vor spori cu 5-10% anual, iar dezechilibrul infrastructurii comerțului în localitățile rurale față de cele urbane se va reduce cu circa 15%, potrivit Strategiei de dezvoltare a comerțului interior pe anii 2014-2020, aprobată de guvern, transmite IPN.

Se prevede extinderea reţelei comerciale cu 500 unităţi anual, creşterea ponderii comerţului de format modern în totalul de vânzări cu amănuntul pe ţară până la 45 %, precum și majorarea ponderii comerţului la distanţă în totalul de vânzări cu amănuntul cu 2-3 % anual.

Vicepremierul Valeriu Lazăr, ministrul economiei a menționat că prin acest document Ministerul Economiei schimbă viziunea asupra comerțului, acesta va cuprinde nu doar domeniul de comercializare a bunurilor (mărfurilor), dar şi cel al serviciilor, precum reparaţii, închirieri, curăţare, spălare, alimentaţie publică, cazare, voiaj. „Astfel, comerţul devine industrie a serviciilor prestate populaţiei”,  - a specificat Lazăr.

Potrivit spuselor sale, obiectivele Strategia țin de creşterea eficienței reglementării comerţului interior, sporirea competitivităţii produselor și serviciilor plasate pe piaţă, modernizarea formelor de distribuţie şi comercializare a produselor și serviciilor, asigurarea comerţului cu forţă de muncă calificată în continuă perfecţionare. Toți acești factori vor conduce la reducerea costurilor operaționale și, respectiv, consumatorii vor beneficia de bunuri și servicii la prețuri mai mici.

Accentul Strategiei este pus pe accesul populaţiei atât din mediul rural, cât şi din mediul urban, la o infrastructură comercială modernă, care să satisfacă cerinţele consumatorilor. Dar cel mai important este crearea locurilor de muncă pentru populaţia de la sate prin intermediul reţelei comerciale – puncte de colectare a produselor agricole, de procesare a acestora (mica industrie), unităţi (ateliere) de prestare a serviciilor, aferente comerțului.

Impactul Strategiei va fi resimţit și de mediul de afaceri, care activează în comerț. Potrivit documentului, reformarea şi ajustarea cadrului legal în domeniu va contribui la crearea bunelor condiţii de activitate a agenţilor economici, la sporirea investiţiilor în comerț, la afirmarea transparenței și concurenței loiale şi, în ultimă instanță, la protecția consumatorilor.

Consiliul Național pentru Participare , care reprezintă circa 30 de organizații ale societății civile este de părere că un asemenea document este necesar, că problemele în domeniul comerțului interior sunt enunțate în Strategie cuprinzător. Însă analiza acestora nu ajunge să intre în specificul situațiilor, iar propunerile de soluționare a acestor probleme sunt de multe ori declarative.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.