Analiză IPN: Toată lumea stă cu ochii pe partidele şi politicienii care au pornit un nou ciclu de acţiuni menite să formeze o nouă coaliţie de guvernare pro-europeană pentru Republica Moldova, inclusiv să constituie un nou guvern. Multă lume îşi doreşte ca şi prima, şi a doua să fie mai bune decât anterioarele. Pentru a înţelege câte şanse există ca aceasta să se întâmple anume aşa, ar trebui să dezghiocăm criteriile de care se conduc actorii politici, iar el, în linii generale, sunt doar două: interesul naţional şi interesul de partid.
---
Trebuie să fixăm de la început că interesele naţionale şi cele de partid nu se exclud în mod obligator, iar, în anumite circumstanţe îmbinarea, corectă, onestă, a lor poate aduce beneficii şi partidelor, şi societăţii. Nu ştim dacă este cazul acestei perioade istorice prin care trece astăzi interesul naţional al Republicii Moldova, precum nu există siguranţă că partidele şi liderii politici de astăzi au capacitatea şi voinţa de a crea asemenea circumstanţe. Dar, pentru a ne da seama ce se va întâmpla şi de ce se va întâmpla în urma negocierilor, care urmează să pornească săptămâna aceasta, este necesar să privim mai cu atenţie la ceea ce am numit în titlu „interesele naţionale şi interesele de partid”.
Integrarea europeană ca interes naţional
Din întreaga gamă de interese naţionale ale ţării acum contează cel mai mult nevoia acesteia de ajustare la standardele europene de viaţă sub aspect economic, politic, social, astfel încât oamenii să beneficieze de un nivel comparativ de trai ca în statele europene, inclusiv salarii, pensii, drepturi şi libertăţii. Nu zice nimeni că în Europa este „raiul pe pământ”, ci doar că acum, la această etapă istorică, anume modelul european garantează în fapt unul dintre cele mai înalte standarde de viaţă pentru mai multă lume din totalul de populaţie. Cu modelul european ar putea concura modelul american, dar numai parţial, pentru că şi cel american, şi cel european au la bază aceleaşi idei, doar că America este departe, nu doar geografic, iar Europa este aproape şi nu doar geografic. Într-atât de aproape, încât multă lume deja înţelege că „noi suntem în Europa şi Europa este în noi”.
Celălalt model, Estic, în care am fost mai mult de 200 de ani, a avut suficient timp să-şi demonstreze priorităţile, dar nu a fost capabil. Nici astăzi, nici o ţară din spaţiul Estic, nu se poate compara după nivelul de trai cu nicio ţară din spaţiul European, şi nu există semne că lucrul acesta se poate întâmpla cel puţin pe parcursul unei vieţi de om. În pare parte, anume datorită sistemului vechi am ajuns să fim astăzi acolo unde suntem ca ţară şi ca fiecare om în parte. Este un lucru mai mult decât evident, este o legitate, pe care, la sigur, le vor accepta cu timpul o parte tot mai mare din societatea moldovenească, indiferent de etnie, limbă vorbită, orientări politice şi geopolitice. Realizarea în fapt a interesului european, are capacitatea să contribuie şi la realizarea altor necesităţi de nivel naţional, de exemplu, care ţin de securitate şi reintegrare a ţării, astfel încât integrarea europeană devine un interes integrator şi pentru alte interese.
PLDM, PDM, PL – adepţi convinşi sau conjuncturali?
Partidul Liberal Democrat din Moldova pare să fie un partid suficient de convins în promovarea ideii de integrare europeană. În favoarea acestei concluzii vin câteva argumente de bază şi adiacente, inclusiv:
- Îşi alimentează statutul de partid politic la guvernare şi cel de lider printre alte partide pro-europene aproape exclusiv din masivul alegătorilor pro-europeni. Un altfel de comportament ar fi unul suicidal, iar problemele, cu care se confruntă în ultimul timp PLDM, ţin în cea mai mare parte de deficitul de încredere din partea susţinătorilor săi, care suspectează formaţiunea că generează sau nu este capabilă să soluţioneze unele probleme grave din societatea moldovenească. „Furtul miliardului” ar fi cel mai relevant exemplu. Astfel, partidul este taxat pentru „insuficienţă de europenism” sau „abateri de la modelul european şi promisiunile pro-europene”.
- În contextul integrării europene, a mers cel mai departe dintre partidele pro-europene, aflate la guvernare, pe calea apropierii ţării de SUA şi NATO, în măsura în care aceasta este posibil acum în Republica Moldova. În acest context, este relevantă instituirea Dialogului Strategic Republica Moldova – SUA, lansat în luna martie 2014 la Washington de către ex-premierul Iurie Leancă, pe când reprezenta şi avea susţinerea PLDM.
- În special, în faza iniţială a războiului ruso-ucrainean, a avut poziţia cea mai tranşantă pro-ucraineană dintre partidele moldoveneşti de la guvernare, liderul PLDM Vlad Filat aflându-se pe „Maidanul” din Kiev, în componenţa delegaţiei instituţiilor şi partidelor europene. În acest context, putem deduce alegerea clară a PLDM în favoarea ideii pro-europene pe plan geopolitic, cu riscurile respective care pot veni din partea Federaţiei Ruse. Referitor la aceasta, IPN scria în acea perioadă: „PLDM: Poduri construite spre Vest. Poduri arse spre Est?”
- Poziţia univoc pro-europeană a PLDM explică, parţial, relaţiile mai puţin „zgomotoase” ale formaţiunii cu PDM, în ultimul timp, şi, „uneori”, „gălăgioase de tot” cu PL. Aceasta pentru că PDM ţinteşe un masiv mai larg de alegători, inclusiv cel al PLDM, iar PL – un masiv mai îngust, pro-european, dar aflat şi în sfera de influenţă a PLDM. Desigur, divergenţele dintre cele trei partide au şi alte motive, dar criteriul alegătorului pro-european comun este unul demn de luat în seamă.
- Deşi rezultatele alegerilor locale din luna trecută au confirmat mandatul pro-european al PLDM la guvernare, cedarea poziţiilor în capitală este, poate, cel mai serios avertisment de care a avut parte până acum, inclusiv şi în special, în ceea ce priveşte calitatea promovării ideii europene.
Partidul Democrat din Moldova continuă să-şi menţină poziţia centristă în sensul mizei pe votul alegătorilor dintr-un masiv larg de tot, inclusiv aflat acum sub influenţa altor formaţiuni. În acelaşi timp, şi-a fortificat şi şi-a făcut mai distinct mesajul pro-european.
- Cel mai proaspăt şi cel mai convingător argument este statutul de asociat în Partidul Socialist European, obţinut recent, „întrecând” la acest capitol PLDM şi PL, care rămân la statutul de observatori în familiile partidelor lor europene. Poate şi mai relevant decât însăşi obţinerea statutului contează mişcarea clară a PDM în direcţie europeană, în condiţiile când parteneriatul cu partidul puterii din Rusia este din ce în ce mai neobservat. Trebuie să presupunem că un partid centrist, cum se afişează PDM în interior, nu face întâmplător mişcări de genul acesta în exterior.
- Strategia de bază prin care PDM îşi atrage alegătorii ţine preponderent de proiecte sociale pe care promite să le implementeze. De exemplu, miza pe familie ca valoare şi condiţie de existenţă a fost „asul” PDM în ultima campanie electorală. Dar proiectele sociale necesită mulţi bani, iar bani în ţară nu sunt. Nici în bugetul statului, nici în cele ale partidelor şi liderilor lor. De exemplu, demult nu se mai aude despre acţiuni de binefacere ale Fundaţiei Edelweiss a prim-vicepreşedintelui PDM, Vlad Plahotniuc, mai degrabă pentru că nici unul din cei mai bogaţi oameni ai ţări nu-şi poate permite să substituie statul în rezolvarea problemelor sociale, şi nici nu trebuie să-şi permită, din cauza pericolului de corupere a societăţii în proporţii mari. De altfel, este un adevăr pe care va trebui să-l însuşească foarte repede proaspeţii primari de Bălţi şi de Orhei, care au promis să acopere găurile bugetelor locale din bani proprii. La sigur, găurile sunt atât de mari, încât banii noilor primari nu vor ajunge nici pentru „peticit”.
Acum, bani, mulţi şi siguri, există numai la partenerii europeni. Inclusiv pentru proiecte sociale prin care să fie îndeplinite promisiunile electorale şi atins scopul menţinerii puterii. Dar pentru aceasta europenii cer reforme, adică ajustarea standardelor de viaţă ale cetăţenilor la standardele de viaţă ale europenilor. Şi nu pur şi simplu, ci „more for more”. S-ar putea să fie adevărat că unii din aceşti bani nimeresc, prin diferite scheme, în mâinile „oamenilor de la guvernare”, nu doar din PDM. În ansamblu, se constituie poate cel mai puternic stimulent pentru ataşamentul PDM faţă de cursul european al Republicii Moldova. Din Est, aşa cum n-au venit până acum bani pentru proiectele sociale din Republica Moldova, aşa şi nu vor veni, pentru că şi ei acolo, în Estul lor, trăiesc mult sub nivelul europenilor.
- Alegerile locale au reconfirmat, şi în cazul PDM, legitimitatea mandatului pentru guvernarea pro-europeană, dar, rezultatele obţinute în capitală, şi în cazul PDM, poate chiar ceva mai mult decât în cazul PLDM, constituie o ultimă avertizare privind promovarea reală şi eficientă a cursului european. Şi în raport cu PDM rămân valabile învinuirile şi suspiciunile privind complicitatea şi lipsa de capacitate de a acţiona în cazul „Furtului veacului”, dar nu numai. Raportat la tema de astăzi, avertismentul se referă la modul direct la capacitatea PDM de a asigura concordanţa interesului de partid cu cel naţional.
Partidul Liberal este „cel mai pro-european” dintre cele trei partide participante la negocieri şi în aceasta constă forţa, dar şi slăbiciunea formaţiunii.
- De la 2007 încoace, PL obţine la alegeri rezultate mai mult sau mai puţin stabile, indiferent dacă se află la guvernare sau în opoziţie. Iar aceasta înseamnă că are un electorat mai mult sau mai puţin stabil, fidel, conştient, pro-european şi pro-unionist. Mai degrabă, este electoratul care a abandonat Partidul Popular Creştin Democrat, după ce, în 2005, liderii formaţiunii au colaborat făţiş cu PCRM, trădând, în percepţia susţinătorilor, cauza democratică, europeană şi unionistă. În aceste condiţii, PL nu-şi poate permite devieri prea mari de la cursul european, fără riscul de a repeta soarta PPCD şi a liderilor săi. Este adevărat că altercaţiile cu Platforma Civică „Demnitate şi Adevăr”, de înaintea turului doi al alegerilor locale, ar fi putut constitui un punct de cădere liberă a PL în ochii alegătorilor săi, dacă nu era miza geopolitică a alegerilor, cu confruntarea vectorilor pro-european şi pro-rusesc, precum şi dacă partidele de la guvernarea nu ar fi fost suspectate de implicare în „afacerea miliardului”.
- PL continuă să deţină guvernarea capitalei, atât prin primarul general, cât şi prin Conciliul municipal, unde are cele mai multe mandate dintre partidele pro-europene. Respectiv, are privilegiul, dar şi responsabilitatea de a crea coaliţia pro-europeană la nivel municipal. Aceasta creează şanse în plus pentru cauza europeană nu doar la nivel de capitală, ţinându-se cont de statutul ei pentru întreaga ţară. Este adevărat că şansele nu se transformă în realitate în mod automat şi există pericolul ca ele să nu devină realitate proeminentă nici în al cel de al treilea mandat al PL, aşa cum lucruri nu s-au mişcat prea mult înainte în cei opt ani deja trecuţi. Mulţi dintre votanţii lui Dorin Chirtoacă şi ai PL-ului au făcut asemenea afirmaţii înainte şi după alegerile din capitală. În acest sens, victoria PL în Chişinău are mai mult valoare de simbol în confruntarea geopolitică, ceea ce nu este puţin, dar nu este de ajuns pentru ca opţiunea europeană să prindă rădăcini mai tari în Republica Moldova şi în mintea oamenilor ei.
De altfel, pro-europenismul PL aduce mai puţină plusvaloare procesului de integrare europeană, indiferent dacă se află la guvernare sau în opoziţie. S-ar putea să aibă dreptate liderii PL atunci când îi critică dur pe liderii celor două partide de la guvernare, oarecum selectiv, dar această apreciere vine, în formă de bumerang, să aprecieze prestaţia PL şi a conducătorilor săi în realizarea cauzei de integrare europeană. Aceasta pentru că, în anumite cazuri, nu a avut capacitatea să influenţeze guvernarea din interior, în alte cazuri, pentru că nu a dorit să ajungă la guvernare sau nu avut capacitatea de a ajunge la guvernare, pentru a influenţa lucrurile în direcţia dorită. Dar poate că aşa a fost interesul de partid al PL…
Negocierile ca şi confruntare a intereselor de partid
Interesul politic suprem al partidelor, inclusiv a celor moldoveneşti pro-europene, este obţinerea şi/sau menţinerea puterii. Guvernarea este fructul jinduit la modul firesc şi orice alte scopuri declarate sunt fie etape intermediare, fie amăgeală politică, fie perversiune politică.
PL: poziţia cea mai tare şi cea mai slabă
Din această perspectivă, poziţia PL va fi cea mai tare în viitoarele negocieri, iar formaţiunea are cele mai multe şanse să-şi atingă scopurile. Şi aceasta din câteva considerente:
- PLDM şi PDM nu au reuşit să meargă prea departe, inclusiv în parcursul european, în formatul unei coaliţii minoritare. PL a păstrat pauza după ce nu au fost acceptate condiţiile înaintate în negocierile trecute, iar timpul s-a dovedit a fi de partea sa. De pe aceste poziţii, lozinca PL în înaintarea cerinţelor va fi „totul sau nimic”, „totul” putând fi înlocuit pe alocuri doar cu „foarte mult”. Şi aceasta pentru că formaţiunea sau mai degrabă liderii ei se simt la fel de confortabil la guvernare ca şi în opoziţie. Însuşi Mihai Ghimpu a confirmat că nu are nevoie de guvernare, că un număr minim de mandate îi asigură oricum prezenţa în Parlament. Cu toate consecinţele nefavorabile, dar şi favorabile, care decurg de aici, adăugăm noi.
- Precondiţia dură a şi fost deja formulată: PLDM şi PDM să negocieze doar cu PL, nu şi cu PCRM. S-ar putea ca „anticomunismul principial” al PL-ului să fie justificat de considerentele ideologice, dar s-ar putea - şi de considerente partinice. Într-o coaliţie îngustă, din doar trei partide, rolul PL, respectiv, posibilităţile de satisfacere a intereselor de partid, cresc în proporţie geometrică până la „totul sau nimic”. Într-o coaliţie largă, cu participarea PCRM, cu condiţia că acesta acceptă cursul pro-european în mod public, posibilităţile PL se diminuează dramatic. De fapt, revin la proporţiile lor fireşti pentru un partid cu cele mai puţine mandate în Parlament.
- Există semne că PL poate renunţa la cerinţa anterioară privind „procurorul european”, măcar şi din „grija” pentru bugetul ţării care nu ar putea suporta salariul de 200 mii de euro pe an, vorba lui Mihai Ghimpu. Dar tot aceleaşi semne arată că PL va fi categoric pentru partajarea de pe acum a funcţiei de preşedinte al ţării, prin alegere în Parlament. Interesul de partid, dar şi personal, ar fi că doar aşa PL ar putea pretinde să-şi aibă reprezentantul în fotoliul de şef al statului, ceea ce nu se poate întâmpla în cazul alegerilor prin vot direct, pentru că aici „minimul de mandate” nu mai este suficient. Doar că fără PCRM preşedintele nu poate fi ales în Parlament, iar PL respinge PCRM în calitate de partener de negocieri, nemaivorbind de partener de guvernare. Chiar dacă următoarea coaliţie va fi creată, este uşor de prevăzut că aceasta poziţie a PL va aduce în mai puţin de un an la situaţia când „patria şi cursul european” vor fi din nou în pericol.
PDM nu are variante de pierdut
Nu are de ce se face mai moale decât data trecută şi poziţia PDM şi aceasta din două motive.
- În primul rând, PDM s-ar simţi la fel de confortabil, poate chiar mai confortabil, în coaliţia din care lipseşte PL, care se poartă ca un copil capricios. Formatul PCRM-PDM-PLDM i-ar asigura un grad mai înalt de confort psihologic, iar disconfortul în formatul, mai puţin realizabil, dar nu ireal de tot, PSRM-PCRM-PDM, ar putea să nu fie şi el foarte mare. Prin capacităţile de care dispune, PDM va putea oricând da vina pentru deturnarea cursului european pe PLDM şi PL. Dar, pe moment, interesul cel mare al PDM poate fi realizat printr-o coaliţie pro-europeană clară.
- În al doilea rând, PDM se vede într-un viitor nu foarte îndepărtat partidul cel mai important în Republica Moldova, un fel de mega-partid sau PCRM-2, iar cedările mari, chiar şi pe termen scurt, făcute PL-ului ar fi contrare acestor scopuri. Tot ceea ce va accepta PDM va fi ca cedările să fie făcute din partea PLDM, în sensul funcţiilor şi „sferelor de influenţă”.
PLDM până la vremuri mai bune
Poziţia PLDM va fi dictată de scopul de a trece fără alte pierderi de perioada care vine, până la vremuri mai bune, pe fundalul celor pe care deja le-au suportat atât formaţiunea, cât şi liderul Vlad Filat. În acest context, s-ar putea ca PLDM să fie impus să cedeze în negocieri ceea ce nu ar fi dispus să cedeze PDM, dar şi ceea ce ar putea solicita direct PL sau chiar deja a solicitat: acceptarea partidului, încă neexistent, al lui Iurie Leancă la negocieri şi partajarea de funcţii, evident, tot din contul PLDM.
Din considerentele expuse mai sus, dar şi pentru că PLDM are responsabilităţi reale mai mari pentru soarta integrării europene, viitoarea coaliţie pro-europeană ar putea fi constituită, în principal, din contul PLDM. Poate că aceasta a avut în vedere autorul setului de teze cu titlul „Duminică. Misiune imposibilă”, publicat de IPN n preajma turului doi al alegerilor din Chişinău, în care „decimarea PLDM” este prevăzută în toate variantele de rezultate aşteptate. În rest, spun ruşii: „Lovkosty (politicheskih – v.v.) ruk i nikakogo moshennichestva”.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I