Coaliţia 2007 constată că tot mai puţine posturi de radio şi TV reflectă echidistant actuala campanie electorală
Actuala campanie electorală este reflectată echidistant doar de posturile de televiziune PRO-TV şi TV-7 şi radio „Vocea Basarabiei” reflectă echidistant campania electorală, în timp ce posturile publice „Moldova-1”, Radio Moldova, postul privat cu acoperire naţională NIT continuă tendinţa manifestată în campania electorală pentru alegerea guvernatorului din autonomia găgăuză de a favoriza indirect partidul de guvernământ şi de a ignora partidele de opoziţie. Acestora se adaugă şi fostul post municipal de radio „Antena C”, reorganizat recent prin privatizare. În acelaşi timp, postul „Euro-TV” manifestă o oarecare propensiune către pluralism. Aceste date se conţin în raportul nr.1 al Coaliţiei civice pentru alegeri libere şi corecte-2007 „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale”, lansat miercuri, 2 mai, la Chişinău.
Potrivit preşedintelui Asociaţiei Presei Independente (API), Petru Macovei, monitorizarea, în perioada 10-24 aprilie, a 6 posturi TV, 4 posturi de radio şi 15 ziare a scos în evidenţă două tendinţe în procesul de reflectare a campaniei electorale – pro partidul de guvernământ cu ignorarea opoziţiei, ca în cazul posturilor „Moldova-1”, Radio Moldova, NIT, „Antena C”, „Moldova Suverană, „Nezavisimaia Moldova”, ziarele locale „Golos Bălţi”, „Farul Nistrean”, „Căuşenii”. Pe de altă parte se situează posturile care încearcă să se menţină pe linia unei reflectări echidistante, dar nuanţate a evenimentelor şi nu omit nici activitatea formaţiunilor din opoziţie, cum ar fi PRO-TV şi TV-7. „Vocea Basarabiei” se află în al doilea grup, dar se deosebeşte printr-un mesaj critic mai pronunţat la adresa Partidului comuniştilor, cu toate că reflectă obiectiv evenimentele care favorizează această formaţiune. În acelaşi timp, ziarele private „Jurnal de Chişinău”, „Timpul de dimineaţă”, ziarele locale „SP”, „Unghiul”, „Observatorul de Nord” publică preponderent materiale critice la adresa partidului de guvernământ, adresând, însă, critici şi opoziţiei, nefavorizând nicio formaţiune politică. Între aceste două grupuri se situează publicaţiile „Săptămâna” şi „Flux”, care publică materiale laudative şi critice la adresa guvernării, înclinând balanţa, în cazul „Săptămânii” spre Alianţa „Moldova Noastră”, iar în cazul „Flux”-ului – spre PPCD. „Moldavskie vedomosti” favorizează în mod evident doar PPR.
Potrivit lui Macovei, gradul de pluralism şi echidistanţă a posturilor monitorizate este reflectat şi prin sursele din care acestea se informează, primul grup alimentându-se din surse oficiale, pe când cel de-al doilea – inclusiv şi din surse din formaţiunile de opoziţie.
Conform raportului, cel mai mult spaţiu au acordat campaniei electorale, în perioada supusă monitorizării, ziarele „Nezavisimaia Moldova”, „Moldavskie vedomosti”, „Jurnal de Chişinău”, „Moldova Suverană”, „Flux”. În acesta din urmă au început să apară tot mai des materiale pozitive despre candidatul PPCD la funcţia de primar general al capitalei. În acelaşi timp, „Flux” defavorizează mai multe formaţiuni politice.
Printre publicaţiile procomuniste se numără şi „Komsomoliskaia pravda”, în care prevalează articole de laudă la adresa partidului de guvernământ, iar „Russkoe radio” difuzează mai multe ştiri favorabile decât nefavorabile acestei formaţiuni.
Coaliţia civică pentru alegeri libere şi corecte-2007 monitorizează şi în continuare organele mass-media. O atenţie deosebită va fi acordată campaniei electorale propriu-zise, care începe la 4 mai.