CNPF face concretizării asupra modului de calculare a uzurii în cazul pagubelor produse de autovehicule
Informaţiile din presă precum că majoritatea deţinătorilor de autovehicule vor primi, cel mult, 50% din despăgubiri în caz de accident, reprezintă o interpretare eronată a prevederilor Regulamentului cu privire la modul de determinare a uzurii în cazul pagubelor produse de autovehicule, aprobat prin decizia Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF) la 3 aprilie 2008. Despre aceasta a comunicat într-o conferinţă de presă de Aurica Doina, vicepreşedinte al CNPF, transmite Info-Prim Neo.
Aurica Doina a explicat, că rabatul mediu de uzură, aplicat asupra costului pieselor de schimb şi părţilor necesare a fi înlocuite a variat anterior între 64 şi 82%, ceea ce a dus la diminuarea despăgubirilor de asigurare. Agenţii de asigurare au compensat persoanelor terţe doar 23% din costul real al pieselor de schimb, ţinând cont de costul materialelor. Astfel, dacă în primele 6 luni ale lui 2006 s-au înregistrat încasări din asigurările obligatorii de răspundere civilă în mărime de 43,4 mln lei, doar 11,9 mln lei (27%) au constituit despăgubiri de asigurare, din care doar 4,9 mln lei , adică 41% din dauna totală au fost achitate pentru piesele de schimb.
„În perioada 1995- 2005 procedura de calculare a despăgubirilor, cu luarea în consideraţie a coeficientului de uzură, nu a avut o reglementare exactă. Agenţii de asigurări se conduceau de regulamente interne şi aplicau variat rabatul de uzură. Regulamentul nominalizat are drept scop stabilirea unei practice unice”, a subliniat sursa citată.
Potrivit lui Vladimir Ştirbu, director al departamentului asigurării în cadrul CNVM. normele introduce în regulament reprezintă un mecanism de reducere a situaţiilor de conflict, care apar între agentul de asigurare, persoana păgubită şi persoana asigurată. Acest mecanism permite creşterea calitativă şi cantitativă a despăgubirilor de asigurare în raport cu primele de asigurare şi reducerea numărului de adresări în judecată.
El a mai specificat că aplicarea regulamentului nu aduce prejudicii persoanei păgubite, asigurând restabilirea situaţiei patrimoniale până la accident.Agentul de asigurare va fi obligat să ţină cont de cheltuielile real suportate pentru restabilirea bunului deteriorat şi valoarea acestuia la data accidentului. Dar şi păgubitul trebuie să ţină cont că despăgubirea nu poate întrece costul real al acestui bun, urmând să prezinte documente care confirmă valoarea.
Din cele 33 companii de asigurare din Moldova 29 propun asigurări obligatorii de răspundere civilă a deţinătorilor de autovehicule şi vehicule electrice urbane.