Analiză Info-Prim Neo: De mai multă vreme, cineva ne ţine închişi într-un cerc vicios care seamănă foarte mult cu o capcană. Şi acel cineva face tot ce-i stă în puteri ca să ne convingă că altă soluţie nu există, că ne este bine aşa sau că noi înşine purtăm vina pentru această stare de spirit, care ne marchează, a şobolanului închis în capcană...
Doi în unul
De mai multă, chiar de prea multă vreme nu poate fi ales preşedintele ţării. Aceasta înseamnă instabilitate politică de durată, care generează efecte nocive sociale şi economice, imediate şi de durată, compromite şansele fiecărui om în parte la o viaţă mai bună şi ale ţării la o perspectivă geopolitică mai favorabilă. Forţele politice reprezentate în Parlament se învinuiesc reciproc pentru situaţia creată, dar ele, toate, trişează, fac teatru, pentru că în realitate această stare de lucruri le convine, tuturor, şi le este, tuturor, favorabilă. Dacă are cineva de pierdut din aceasta, suntem noi, cetăţenii, şi mai este ţara. Logica elementară spune că dacă ceva se întâmplă sau nu se întâmplă, trebuie de căutat cui îi este convenabil.
De exemplu, ne-am putea întreba, cât adevăr este în afirmaţiile, potrivit cărora fiecare zi aflată la putere, aduce reprezentanţilor Alianţei pentru Integrare Europeană (AIE), de la guvernare, profituri fabuloase, de milioane, şi milioanele nu sunt doar în lei moldoveneşti. Profiturile vin indiferent de-i criză în ţară sau nu, sau, poate, pe vreme de criză vin mai sigur. Sau, am putea să ne întrebăm, de ce opoziţia comunistă nu a făcut până acum câteva lucruri simple pentru a oferi finalitate procesului de alegere a preşedintelui, dacă tot strigă că ţine la interesele ţării? Unu: să voteze un candidat al AIE, aşa cum opoziţia a votat candidatul comunist la preşedenţie în 2005, pentru a asigura stabilitatea, a preveni haosul şi dezordinile în masă, după cum ne-au asigurat guvernarea şi opoziţia de atunci. Doi: să înregistreze un candidat propriu la preşedenţie, pe care să-l treacă prin procedura de nealegere de câteva ori, ca să poată pretinde dizolvarea Parlamentului pe calea cea mai directă şi legală şi anunţarea alegerilor parlamentare anticipate. Trei: să se adreseze Curţii Constituţionale (CC), încă demult, ca aceasta să confirme, eventual, ceea ce opoziţia numeşte, demult, uzurparea puterii de către AIE, ca să se ajungă la alegeri anticipate şi pe această cale. Partidul Comuniştilor (PCRM) nu a făcut niciunul dintre aceste lucruri separat şi nici pe toate luate împreună.
Mai mult, se crează impresia că, începând cu 12 ianuarie, a lansat un atac furibund asupra CC mai mult pentru a-şi tăia, în ochii lumii, orice posibilitate de a se adresa Curţii şi de acum înainte. Concluzia este că actuala stare de criză este deopotrivă convenabilă şi favorabilă atât guvernării, cât şi opoziţiei. Şi puterea, şi opoziţia nu sunt interesate în alegeri parlamentare anticipate şi nu riscă să le provoace, inclusiv, pentru că viitorul scrutin electoral ar putea aduce în Parlament, aşa cum s-a mai întâmplat de două ori, aceleaşi forţe politice în aproximativ aceeaşi configuraţie. De aceea PCRM a ales să revină la putere nu prin alegeri, ci prin revolta maselor, pe care se străduie din răsputeri să le asmută asupra „uzurpatorilor puterii în stat”, chiar dacă riscă să se transforme într-un uzurpator real. S-a mers pe logica cocoşului în goană după găină: „dacă n-o ajung, cel puţin mă încălzesc”.
Iar AIE a ales calea tragerii de timp prin metode legale, semilegale şi dincolo de legalitate, până la vremuri mai bune. Ambele tabere aruncă din când în când reproşuri la adresa alegătorilor, care, vedeţi dumneavoastră, nu vor sau nu ştiu să facă alegere corectă, făcându-se, în felul acesta responsabili pentru „paritatea permanentă” dintre putere şi opoziţie. Dar acesta nu este unicul interes comun pe care îl au guvernarea actuală şi opoziţia actuală în actuala situaţie. Concluzia lor că un nou scrutin electoral ar aduce aceleaşi formaţiuni şi aproximativ aceeaşi configuraţie în Parlament este cel puţin greşită, pentru că porneşte de la o premiză cel puţin greşită, dacă nu speculativă, egoistă, într-un cuvânt - politică.
„La morişca cea de jos, eu eram cel mai frumos...”
Actorii politici reprezentaţi în actualul Parlament sunt în drept să creadă că în viitorul Legislativ nu-i poate înlocui nimeni. Dar nu pentru că sunt cu adevărat cei mai buni, aidoma flăcăului „de la morişca cea de jos”, din cunoscutul cântec popular, care se alege doar el cu sărutul tinerei morăriţe pentru că „eu eram cel mai frumos”. Ci pentru că deţin pâinea şi cuţitul legislativ, pe care le folosesc pentru a nu admite accederea în Parlament a altor actori politici atât la nivel de formaţiuni politice, cât şi de personalităţi politice. Criza politică de durată denotă, printre altele, incapacitatea actualilor actori politici de a o debloca. Ce fac respectivii actori politici?
Perpetuează criza, justificându-se prin imperfecţiunea Constituţiei, dar nici Constituţia nu sunt capabili să o modifice. În acelaşi timp, există şi altă soluţie, eficientă: înlocuirea actorilor parlamentari cu alţii mai buni, mai capabili să depăşească situaţii de felul acesta şi să întoarcă societăţii şansele pe care aceasta le pierde acum. Aceasta, însă nu se poate întâmpla la modul real, pentru că, pe parcursul mai multor ani, şi guvernările, şi opoziţiile urmăresc cu stricteţe să nu admită „intruşi” în ceea ce ele consideră „o chestiune internă, aproape de familie”. Am putea spune că păstrarea status quo-ului în Parlament, inclusiv pe timp de criză, inclusiv cu costuri înalte neraţionale, plătite de societate, reprezintă un beneficiu comun, pe care îl administrează în comun puterea şi opoziţia.
S-ar putea să fie adevărate afirmaţiile, potrivit cărora ar exista chiar un pact neformal între cele două tabere care se consideră puternice, „alese”. Potrivit acestei înţelegeri, urmează să se ajungă la situaţia când vor exista doar doi mari actori politici care se vor alterna, „pe vecie”, de la opoziţie spre guvernare şi invers. Cel puţin, aceasta ar explica multe din comportamentul actualelor partide parlamentare, care pare să prefere, împreună, perpetuarea crizei politice eventualei admiteri la „ieslea” puterii a altor actori politici. Există două căi, de principiu, pentru împrospătarea sângelui clasei politice moldoveneşti: a) coborârea pragului electoral, astfel ca în Parlament să vină mai multe formaţiuni şi b) finanţarea partidelor de la bugetul de stat, astfel ca să dispară sau să se diminueze monopolismul politic, instituit în Republica Moldova pe orizontală şi pe verticală.
Coborârea pragului electoral este benefică pentru toţi
Actualmente, pragul electoral pentru candidaţii independenţi este de 2%, pentru partidele politice – 4%, iar pentru blocuri electorale – 7%, dacă sunt formate din două partide şi 9%, dacă sunt formate din trei sau mai multe partide. Când s-a aflat la guvernare, PCRM a majorat aceste praguri, în principal, pentru a-şi asigura perpetuarea la putere, cu admiterea nesemnificativă în Parlament a altor segmente politice, mai degrabă, de ochii lumii, pentru că formaţiunea nu a demonstrat voinţă şi capacitate de a colabora cu opoziţia de atunci. Perioada de doi ani şi ceva de la urmă demonstrează că şi pragul electoral actual este folosit în aceleaşi scopuri.
Dispariţia din Parlament şi de pe arena politică în general a Alianţei Moldova Noastră, după ultimele alegeri parlamentare, este un argument convingător în favoarea tezei referitor la scopurilor pe care le urmăresc partidele „mari” ajunse în Parlament. Această tactică a adus la blocarea serioasă a situaţiei în Parlament şi în societate. Deblocarea este posibilă doar prin lărgirea cercului de participanţi la procesul legislativ, iar lărgirea cercului poate fi obţinută doar prin coborârea pragului electoral. Problema este în partidele parlamentare care se vor opune micşorării pragului, dacă nu vor înţelege că aceasta este necesar, este în beneficiul societăţii şi chiar în propriul beneficiu.
Din coborârea pragului electoral şi majorarea numărului actorilor trecuţi în Parlament are de câştigat, mai întâi, societatea care va fi reprezentată mai adecvat în forul legislativ. În ultimă instanţă, bătăliile electorale de la Independenţă încoace se dau între opţiunile comunistă şi necomunistă, iar această îngustare de viziuni se transformă în frână serioasă, soldată cu blocaje de felul celor la care suntem martori. Actualmente, societatea moldovenească este mult mai pestriţă, mult mai diferită, mult mai bogată în nuanţe de orientări şi predilecţii politice, decât imaginea sa reflectată de Parlament. Un prag electoral mai mic ar încuraja oamenii să renunţe la principiul „răului mai mic” atunci când votează, să-şi delege în Parlament formaţiuni şi personalităţi de diferite culori politice în care au mai multă încredere, pe care îi cunosc mai bine şi de la care pot cere mai mult.
De aici pot apare mai multe oferte politice pentru societate, mult mai largi decât după criteriul comunist-necomunist. Un Parlament mai pestriţ oferă mai multe posibilităţi pentru constituirea coaliţiilor guvernamentale mai largi, inclusiv după numărul de mandate, şi nu la limită, după cum avem în parlamentele din ultimele trei legislaturi. Aceasta ar diminua, pe de o parte, tendinţa de dictat din partea componentelor mari ale alianţei, iar, pe de altă parte, şantajul pe care îl utilizează de ani buni partidele cu puţine mandate, în baza aşa-zisului „vot de aur”. În consecinţă, o coaliţie din mai multe partide, fiecare cu mai puţine mandate, dar cu un număr mai mare de mandate în total decât acum, reprezintă societatea mai adecvat, este mai democratică, mai funcţională, asigură înnoirea sângelui clasei politice moldoveneşti şi depăşirea stării de scindare multilaterală a societăţii în ansamblu.
Oricât ar părea de straniu, în urma accederii în Parlament şi a altor actori politici, au de câştigat şi actuala opoziţie, şi actuala guvernare. PCRM trebuie să înţeleagă în sfârşit că, datorită „împestriţării” ireversibile a societăţii, respectiv, a bazei sociale a partidelor politice, nu mai poate reveni niciodată la statutul său de unic partid de guvernământ. Iar aceasta înseamnă că poate reveni la guvernare, doar dacă va avea în Parlament parteneri de coaliţie apropiaţi ca platformă politică. În caz contrar, îl paşte pericolul să nu ajungă niciodată la „volanul” ţării, chiar dacă decenii înainte va avea cel mai mare număr de mandate în Legislativ.
Partenerii PCRM pot apare în Parlament doar dacă însuşi PCRM votează diminuarea pragului electoral şi acceptă diminuarea monopolului pe care îl deţine pe stânga eşichierului politic din Republica Moldova. După atâtea atacuri şi hărţuilei reciproce, componentele actualei AIE nu pot spera să rămână la guvernare de durată în actuala configuraţie şi cu actuala pondere în Parlament. În cazul unor eventuale alegeri parlamentare, fiecare dintre ele mai degrabă riscă să piardă din mandate, decât să câştige şi aceasta este soarta generală a partidelor după o perioadă de guvernare. Fiecare formaţiune obţine o nouă şansă doar cu apariţia unor noi actori în Legislativ, iar aceştia nu pot apare, dacă actuala guvernare nu conştientizează necesitatea coborârii pragului electoral.
Monopol politico-financiar „beton”
Apariţia unor noi actori politici, respectiv, a unor noi şanse pentru societate, rămâne imposibilă atâta timp cât rămâne valabil actualul sistem de funcţionare a partidelor. Toată lumea ştie că viaţa de partid în Republica Moldova este dirijată de liderii de partid care dirijează fluxurile financiare din interiorul partidelor. Cheltuielile pentru activităţile de partid, în special cele electorale, au crescut în ultimul timp atât de mult, încât le poate suporta doar un cerc foarte îngust de oameni foarte bogaţi, cărora le spunem de la o vreme oligarhi. Are loc oligarhizarea partidelor, a vieţii politice, dar şi economice a ţării, în ansamblu, în care nu are şansa să pătrundă altă lume din afară, decât prin alocaţii financiare şi mai mari.
De multe ori, este vorba de bani neluaţi la evidenţă oficială, din care nu s-au plătit şi nu se plătesc impozite la stat. De regulă, cei care investesc astfel de bani, sunt interesaţi să şi-i poată recupera, de regulă, mai mulţi, de regulă, din contul banilor bugetari sau a banilor care nu ajung la buget. Astfel, actualmente, viaţa politică este monopolizată, pe de o parte, de oligarhii din fiecare partid, iar, pe de altă parte, de către oligarhii din fruntea doar câtorva partide, indiferent dacă sunt la guvernare sau în opoziţie. Astfel, nici pe orizontală, nici pe verticală nu pot apare formaţiuni şi oameni politici noi. Acest cerc închis şi vicios poate fi rupt doar prin implementarea legislaţiei privind finanţarea partidelor politice de la bugetul de stat.
Şi actuala opoziţie, când s-a aflat la guvernare, şi actuala guvernare, care a fost în opoziţie, au recunoscut necesitatea şi importanţa trecerii la finanţarea partidelor de la buget, dar nici unii, nici alţii nu au făcut vreun pas practic în acest sens. Are oare acest comportament vreo legătură cu afirmaţiile amintite deja potrivit cărora orice zi de aflare la guvernare aduce profituri fabuloase? Este oare adevărat că noile guvernări moldoveneşti nu îndrăznesc să atingă prea mult afacerile tenebre ale reprezentanţilor fostelor guvernări, pentru că mizează pe aceeaşi atitudine în cazul schimbării rolurilor? Dacă în cazul micşorării pragului electoral putem miza pe un oarecare interes propriu al partidelor parlamentare, în cazul trecerii la finanţarea partidelor de la buget miza este doar pe influenţă din afara formaţiunilor şi chiar din afara Republicii Moldova. Societatea civilă din ţară trage de mai mulţi ani semnale de alarmă privind pericolul oligarhizării vieţii politice, face propuneri de schimbare a stării de lucruri, parte din ele chiar au fost auzite, formal.
Astfel, finanţarea de la buget a fost prevăzută prin modificări la Legea privind partidele, adoptate încă pe timpul guvernării PCRM. Dar implementarea noilor prevederi a fost amânată pentru anul 2012, ca actuala guvernare să o amâne pentru încă o perioadă îndelungată de timp. Practica de mai mulţi ani demonstrează că cele mai multe reforme importante se pot face în Republica Moldova doar la insistenţa partenerilor externi ai ţării, după formula „bani contra reforme”. Deşi s-au aratat şi anterior interesaţi de finanţarea partidelor moldoveneşti de la buget, deocamdată, tema nu a intrat oficial în lista de priorităţi a partenerilor de dezvoltare în relaţiile cu Guvernul Moldovei.
Dar există semne că situaţia se schimbă, pentru că ultimul grup de experţi ai UE care a vizitat Moldova recent a abordat această temă în legătură directă cu liberalizarea regimului de vize. Rămâne să sperăm că partenerii străini vor găsi pârghii mai puternice decât actualele interese ale clasei politice moldoveneşti pentru a rupe acest cerc vicios politico-financiar de calitate „beton”.
Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
P.S.: Pentru cei care doresc să-şi împrospăteze cuvintele cântecului amintit mai sus „La morişca cea de jos”:
La morişca cea de jos,
Eu eram cel mai frumos,
Când eram să torn în coş,
Eu eram cel mai frumos,
Morăriţa mă dă jos,
Eu eram cel mai frumos,
Stai, bădiţă, nu turna,
Eu eram cel mai frumos,
Până nu m-îi săruta, Eu eram cel mai frumos.
...........................
Sărmanul omul urât,
Nici la moară n-are rând,
Iar bărbatul cel frumos,
Cum ajunge, toarnă-n coş”.
Până când Republica Moldova în rol de tânără morăriţă pe care o poate amăgi orice flăcău din politică ce se autodeclară frumos şi deştept?
V.V.
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I