Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” a reușit în 2022 să înregistreze progrese economice, operaționale și pe agenda de investiții. Volumul total de mărfuri transportate a fost de 1 232 de milioane de tone/km, cu aproximativ 84% mai mult față de anul 2021. Cifra totală de afaceri s-a apropiat de 1,3 miliarde de lei, ceea ce este dublu în comparați cu anul precedent. Datele au fost prezentate joi de către directorul CFM, Oleg Tofilat, transmite IPN.
Directorul CFM a menționat că, încă în prima lună a anului 2022, până la începutul războiului din Ucraina, CFM a înregistrat o cifră record de mărfuri transportate. Doar în luna ianuarie 2022 au fost transportate 95,68 milioane de tone/km, în timp ce volumul lunar de mărfuri transportate în anul 2021 a fost între 25 și 87 de milioane de tone/km.
Anul trecut a fost inițiat proiectul privind achiziționarea a o mie de vagoane cerealiere care urmează să fie livrate până în anul 2025. Noile vagoane vor fi finanțate printr-un credit de asistență din partea Guvernului Poloniei în valoare de 65 de milioane de euro.
În luna mai, a avut loc lansarea celui mai important proiect de infrastructură feroviară de la independență încoace: Modernizarea tronsonului feroviar Tighina-Basarabeasca-Giurgiulești. Distanța - 233 km. Valoarea proiectului este de 113 milioane de euro (BERD, BEI, Comisia Europeană). Lucrările sunt executate de o firmă din Kazahstan.
Oleg Tofilat a mai spus că întreprinderea a achitat integral restanțele salariale și fiscale acumulate pe parcursul anilor precedenți. Este vorba despre datorii salariale în mărime de 150 de milioane de lei și datorii fiscale – 48 de milioane de lei. De asemenea, salariile angajaților CFM au fost majorate cu 89%, de la 4 050 de lei la 7 654 de lei.
În luna august a fost dat în exploatare tronsonul de cale ferată Basarabeasca-Berezino, deschizând, astfel, accesul spre portul dunărean Ismail din Ucraina.
Tot anul trecut, după o pauză de 24 de ani, în noiembrie 2022, a fost reluată circulația trenului pe cursa internațională Chișinău-Kiev. În anul 2021 nu era nicio cursă feroviară internațională, iar în 2022 au fost patru curse active.