În 2026, după implementarea Strategiei de dezvoltare a turismului „Chișinău – capitală turistică 2022-2026”, capitala Republicii Moldova tinde să intre în Topul celor mai vizitate 10 capitale din Europa, a menționat Irina Popa, specialist principal în Direcția generală economie, comerț și turism a Consiliului municipal Chișinău, la dezbaterea publică: „Strategia de dezvoltare a turismului „Chișinău – capitală turistică 2022-2026”. Analiza documentului, obiective și rezultate scontate”. Dezbaterea a fost organizată de Agenția de presă IPN.
În anul 2020 peste 6000 de turiști au stat în Chișinău mai mult de 24 de ore, potrivit datelor colectate de la hotelurile din capitală. „Atunci când a existat Agenția Turismului, ca structură de stat, toți operatorii turistici erau obligați să prezinte anual un raport și date informative despre numărul de turiști care au venit în capitală de peste hotare. La momentul de față, ținând cont de mai multe situații, astfel de date nu se furnizează. Agenția Turismului nu mai activează de patru ani”, a precizat Irina Popa. De aceea se operează cu datele colectate de la hotelieri.
În strategia elaborată s-a pus accentul pe turismul receptor, pentru că este important valul de turiști să vină în oraș. Un proiect turistic lansat în august anul trecut este troleibuzul turistic. Pe parcursul anului încă un troleibuz a fost conectat la acest proiect, care e folosit pentru curse speciale. „Prima încercare (de la lansa troleibuzul turistic, n.r.) a fost în 2011, când am venit cu o așa idee la Primărie, dar ni s-a spus că buget nu este, nimic nu este, nimic nu putem și cam la asta s-a limitat. Apoi a fost a doua încercare, dar a fost o încercare cu ghizi live, cu ghizi reali. Și a doua încercare a durat, dacă nu greșesc, din august și până în septembrie, vreo lună de zile. Bugetul s-a terminat, o lună de zile a circulat, au lucrat, dacă nu greșesc, vreo șase ghizi, au lucrat doar în limba română și rusă, limba engleză nu a fost folosită deloc. Al treilea proiect, copt, e realizat, are rezultat foarte bun, a fost lansat pe 1 august anul trecut și la momentul de față estimativ avem peste 10 mii de excursioniști. Avem deja două troleibuze turistice, deseori cel de-al doilea lucrează separat pentru delegații, pentru invitați, pentru diferite curse, foarte des este luat în arendă pentru niște curse speciale”, a detaliat Irina Popa, specialist principal în Direcția generală economie, comerț și turism.
De sărbători sunt organizate tururi speciale, cum ar fi turul pentru copii cu Moș Crăciun. Până acum au avut loc 72 de excursii de acest fel. Deși inițial era planificat ca troleibuzul turistic pentru copii să circule până la 31 decembrie, s-a extins până la 14 ianuarie deoarece existau solicitări din partea pasagerilor. O rută specială a troleibuzului turistic a fost dedicată cuplurilor și medicilor celebri din Chișinău. „Au fost niște excursii foarte complicate, pentru că informație la subiectele respective este foarte puțină. Totodată, este un moment delicat în ceea ce privește ghizii – nu oricare ghid poate prezenta la un nivel înalt, profesionist. De fiecare dată, ghizii sunt selectați minuțios”, a menționat responsabila de la Direcția generală economie, comerț și turism.
Irina Popa a subliniat că un moment important al strategiei este faptul că documentul prevede ca zona turistică a Chișinăului, care se află de fapt în centrul orașului, să fie extinsă în toate cele cinci sectoare ale orașului. „Unul dintre scopuri este ca întreg Chișinăul să devină un oraș turistic, dar nu partea centrală, unde sunt concentrate majoritatea muzeelor, majoritatea obiectivelor turistice cel mai bine păstrate și cunoscute”, a spus specialistul.
Suburbiile Chișinăului au o infrastructură destul de slabă din punctul de vedere al conectării cu obiectivele turistice importante din oraș. „Practic, din Chișinău este cel mai simplu să ajungi la subteranele Cricova, dar mai avem prin zonă multe – Bardar, Mileștii Mici. De fapt, în suburbii avem multe zone atractive pentru turiști, iar acest moment este la fel prezent în strategie”, a precizat Irina Popa.
La elaborarea Strategiei de dezvoltare a turismului „Chișinău – capitală turistică 2022-2026” au lucrat peste 50 de persoane. Documentul conține150 de pagini.