Cetăţenii R. Moldova nu doresc aderarea la NATO pentru că nu sunt bine informaţi
Atitudinea rezervată a populaţiei faţă de NATO se datorează, în primul rând, faptului că R. Moldova rămâne în prizonieratul spaţului informaţional rusesc, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă liderul Partidului Social Liberal, Oleg Serebrian.
Potrivit sursei citate, populaţia din R. Moldova citeşte presa rusească, priveşte posturi de televiziune din Federaţia Rusă. Astfel că, cetăţenii aud doar că NATO este un bloc agresiv, creează probleme în Balcani şi Caucaz, etc.
Totodată Serebrian a menţionat că puterea de la Chişinău nu este interesată să creeze o altă imagine Alianţei Nord-Atlantice. „Dacă pentru un an de zile ar fi schimbată concepţia la posturile publice de radio şi televiziune privind NATO, dacă ar fi figura NATO în loc de Voronin (Vladimir Voronin, preşedintele R. Moldova n.r) în fiecare buletin informativ, dacă ar fi prezentate informaţii despre acţiunile pozitive ale NATO în diferite domenii, concepţia populaţiei s-ar schimba radical”, a declarat liderul social-liberalilor.
Mass-media electronică influenţează mult preferinţele populaţiei. Acum 3-4 ani ex-spicherul Eugenia Ostapciuc, fiind mediatizată intens, era a doua sau a treia ca şi popularitate, iar acum aproape că nu mai este în topuri, a subliniat Serebrian. În acelaşi timp, potrivit sursei citate, încercarea Centrului de Informare şi Documentare (CID) NATO de a implica presa în acţiuni de informare poate treptat să conducă la schimbarea percepţiei faţă de NATO.
Şi analistul politic Oazu Nantoi a declarat că relaţiile R. Moldova cu NATO nu sunt discutate în societate.
La rândul său, Radu Gorincioi, directorul CID NATO a declarat că în Planul Individual de Acţiuni al Parteneriatului RM-NATO (IPAP) există un capitol privind informarea opiniei publice. Acesta conţine un şir de acţiuni cu implicarea societăţii civile şi mass-media. CID NATO doreşte să pună în discuţie un şir de aspecte privind relaţiile RM cu NATO, viitorul acestora, precum şi modul în care se implementează IPAP. În acest sens, a fost lansată propunerea de a difuza emisiuni la un şir de posturi de radio, dar nu toate au răspuns la acest apel, inclusiv unele posturi publice, ceea ce demonstrează că nu se doreşte discutarea acestor aspecte.
Totodată, a menţionat Radu Gorincioi, Centrul intenţionează să atragă atenţia opiniei publice supra acestor chestiuni prin lansarea unui club de discuţii, la care vor fi invitaţi politicieni, reprezentanţi ai societăţii civile, şi unde se va discuta ce poate realiza RM în relaţiile cu NATO, care sunt problemele existente, etc.
Potrivit unui sondaj realizat în octombrie de Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC, 23% din populaţie ar vota pentru aderarea la NATO, iar 27% – împotrivă. Indecişi s-au declarat 30% dintre respondenţi. Potrivit aceluiaşi sondaj, 30% din populaţie au încrede în Alianţa Nord-Atlantică, în timp ce 45% - nu au.