Certificatele de integritate eliberate de către Autoritatea Națională de Integritate (ANI) nu reprezintă un filtru de integritate, așa cum pretinde să fie, și nu demonstrează integritatea titularului. Ar fi bine ca ANI să obțină atribuții nu doar de constatare, ci și de control al integrității solicitantului de certificat de integritate. Subiectul a fost discutat, joi, în cadrul unei mese rotunde organizate de Asociația Presei Independente și Moldova Curată, transmite IPN.
Directorul executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, consideră că certificatul de integritate ar trebui să fie eliberat prin e-cazier. Directorul API mai spune că termenul pentru care este eliberat certificatul de integritate, de trei ani, este unul foarte scurt, aspect asupra căruia ar trebui să se intervină în legislație. Petru Macovei crede că exercițiul de emitere a certificatelor de integritate în actuala campanie electorală nu a făcut decât să compromită principiul integrității ca atare. Și ANI s-a compromis, eliberând certificate de integritate unor persoane care nu sunt integre, neavând atribuții de control și sancționare.
Lilian Chișca, vicepreședinte ANI, susține că certificatul de integritate este un filtru de integritate, doar că acest lucru, posibil, se va manifesta mai târziu. Odată solicitat certificatul de integritate, ANI nu are competența de a iniția un control în privința persoanei respective, ci doar constată situația în baza informațiilor emise de o ultimă instanță. În actuala campanie electorală, cu mențiuni în certificatele de integritate s-au ales doar șase solicitanți din peste 1500 care au fost. Toți șase, de altfel, au fost înregistrați de către CEC în calitate de candidați. Reprezentanții ANI pregătesc un set de propuneri de îmbunătățire a practicii de eliberare a certificatelor de integritate și de evitare a unor „handicapuri” existente.
Referindu-se la solicitările de informații ale jurnaliștilor, Viorel Pîrvan, expert juridic, a spus că accesul al informație este problematic nu doar la ANI, dar și la alte instituții de stat. Motivul ar fi că se confundă Legea cu privire la accesul la informație cu Legea cu privire la petiționare. În primul caz termenul maxim de oferire a unui răspuns este 15 zile, iar în cel de-al doilea 30 de zile. Pentru că are loc această confuzie, jurnaliștii ajung să obțină o informație deja expirată, fără valoare, după 30 de zile.
Certificatul de integritate este un document oficial care conține informații, pentru ultimii trei ani, despre averile nejustificate constatate, conflictele de interese consumate, restricțiile încălcate constatate, incompatibilitățile nesoluționate constatate, limitările încălcate constatate și interdicțiile de a ocupa o anumită funcție sau de demnitate publică, care rezultă din actele de constatare ale ANI sau dintr-o hotărâre de judecată definitivă.