Cu bune, cu rele, anul 2017 ajunge la final și este momentul potrivit să facem totalurile. Cu această ocazie, IPN a adunat prin lume gânduri bune, de această dată doar bune, de la cei care iau decizii și de la cei pentru care se iau decizii. Ce a adus bun anul 2017? La această întrebare i-am provocat să răspundă pe cei care au acceptat să ne fie alături în dorința noastră de a găsi ceea ce este bun în lucrurile care ne înconjoară și în evenimentele care ne marchează. Chiar dacă de mai multe ori nu toate merg așa cum ne-am dori, câștigă omul și câștigă societatea care are capacitatea să vadă și în probleme, și în lucruri mai rele, o oportunitate în plus de implicare pentru a schimba lucrurile în bine. Pentru fiecare dintre subiectele abordate venim cu mai multe clasamente care reflectă poziția celor care le-au întocmit. Mai jos vedeți ce a adus bun 2017 în domeniul protecției copiilor rămași fără îngrijire părintească.
---
Clasamentul CCF/HHC Moldova:
1. Numărul copiilor din instituțiile rezidențiale a continuat să se reducă.
„Acest lucru se datorează închiderii instituțiilor și fortificării familiilor cu ajutorul serviciilor și sprijinului acordat de sistemul de protecție a copilului, de autorități, profesioniști, dar și de ONG-uri. Așadar, în 2017 numărul copiilor care încă se mai află în internate și case de copii este de circa 1200 (comparativ cu 11500 de copii câți erau la începutul reformei, în 2006), iar tot mai mulți copii cresc în familii sau în alternative de tip familial”.
2. A continuat extinderea și diversificarea serviciilor alternative de tip familial, în unele raioane au fost aprobate pentru prima dată servicii de APP (Asistența Parentală Profesionistă) în 2017.
„Numai organizația noastră a contribuit la formarea a 35 de familii noi de APP”.
3. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a aprobat în iulie un Program nou al Vizitelor la Domiciliu, cu conținuturi revizuite care se axează pe fortificarea familiei, identificarea riscurilor sociale și evaluarea dezvoltării psiho-emoționale a copilului de vârsta 0-3 ani.
„Vizitele sunt efectuate de către asistentele medicale pentru a evalua starea fizică, socială și psiho-emoțională a copilului de la naștere la trei ani. Pe lângă verificarea stării de sănătate a copilului, asistentele medicale oferă consiliere familiei, sfaturi și ghidare pentru a dezvolta abilitățile lor parentale, depistează riscurile medicale, dar și cele sociale cu care se confruntă familia, pentru a le aduce în vizorul specialiștilor și a ajuta familiile aflate în impas. Circa 175 de asistente medicale și medici de familie au fost instruiți cum să facă vizitele la domiciliu în cele patru raioane-pilot: municipiul Bălți, Glodeni, Drochia și Dondușeni, iar 86 de asistente medicale deja aplică noua metodă atunci când fac vizite la domiciliul pacienților”.
4. Am inaugurat Creșa din orașul Glodeni, frecventată acum de 12 copii cu vârsta cuprinsă între patru luni la trei ani.
„Creșa este un serviciu social destinat familiilor social-vulnerabile, menit să prevină abandonul copiilor și să vină în sprijinul și fortificarea familiilor. Până acum CCF/HHC a dezvoltat, în total, cinci creșe de acest tip, iar încă una urmează să fie inaugurată la începutul anului viitor în municipiul Bălți”.
5. Gala Generozității 2017 – principalul nostru eveniment de colectare a fondurilor pentru copii și familiile lor dezavantajate din programele noastre.
„Evenimentul, pe care îl desfășurăm în fiecare an sub patronajul sopranei de talie internațională Valentina Nafornița, a adunat 30 de mii de euro, bani pe care îi vom orienta pentru prevenirea separării copiilor de familiile lor. Asta pentru că noi avem convingerea că FAMILA este cel mai prielnic mediu de creștere și dezvoltare armonioasă pentru fiecare COPIL. Vom continua să ne ducem mai departe misiunea noastră: ca niciun copil să nu sufere în instituții rezidențiale”.
Clasamentul Direcției municipale pentru protecția drepturilor copilului:
1. În 2017 a fost creat un serviciu nou de zi pentru copii cu dizabilități și, suplimentar, două grupe creșe pentru copii cu vârsta până la trei ani.
„Astfel, în prezent serviciul respectiv este constituit din patru grupe creșe, iar în anul 2018 DMPDC urmează să inaugureze serviciul locuința socială asistată pentru copii”.
2. A crescut considerabil numărul copiilor dezinstituționalizați.
„Dacă în anul 2012 în centrele de plasament statale/nestatale erau 460 de copii, la sfârșitul semestrului I al anului curent erau 172 de copii. Dacă în gimnaziile-internat în anul 2005 erau 1218 copii, la 1 septembrie 2017 – doar 96 de copii. Pentru prevenirea instituționalizării, cât și pentru reintegrarea copiilor din instituțiile rezidențiale se întreprind mai multe acțiuni. Printre acestea se numără sprijinul familial, cu acordarea ajutorului bănesc, iar ca urmare 46 de familii au primit suma de 176 de mii de lei. Este vorba și despre ajutorul financiar acordat prin intermediul Fondului municipal de susținere socială a populației familiilor social-vulnerabile, de care au beneficiat 301 familii cu 551 de copii. Prin intermediul sponsorilor cu care conlucrează Direcția, 2664 de familii social-vulnerabile cu 3129 copii au beneficiat de ajutor umanitar și 13 familii – de ajutor financiar. Totodată, la inițiativa DMPDC, al șaptelea an consecutiv, Consiliul municipal Chișinău alocă surse financiare pentru procurarea abonamentelor de călătorie în transportul public pentru copiii rămași fără ocrotire părintească, din instituțiile rezidențiale și din familii socialmente vulnerabile. În anul 2016 au fost distribuite 5 727 de abonamente copiilor care fac parte din categoriile menționate, iar suma totală alocată de CMC în acest scop constituind 400 890 lei pe an”.
3. A scăzut considerabil numărul cazurilor de abandon sau refuz al copiilor la naștere, pe parcursul anilor 2001-2017:
Anul 2001 – 217 copii;
Anul 2005 – 106 copii;
Anul 2011 – 44 de copii;
Anul 2015 – 15 copii;
Anul 2016 – 4 copii (dintre care doi au fost reintegrați în familia biologică);
Anul 2017 – 2 copii.
„Acest fapt se datorează programelor de prevenire a abandonului și instituționalizării copiilor. În acest scop a fost inițiat și programul „Mellow Parenting” implementat de AO „Parteneriate pentru fiecare copil”, în colaborare cu Direcția în cadrul proiectului „Mellow Parenting – pentru copii sănătoși și fericiți”. Scopul Programului este de a îmbunătăți siguranța, bunăstarea și dezvoltarea copiilor vulnerabili până la cinci ani, în special celor cu risc sporit de abandon și separare din cauza lipsei de îngrijire parentală adecvată și a atașamentului și relațiilor părinte-copil slab dezvoltate”.
4. Campania de informare cu privire la fenomenul cerșetoriei și exploatării copiilor prin cerșetorie: ,,Nu le mai da bani! Ajutați-ne să-i protejăm!”
„Au fost elaborate și editate pliante cu mesajul: „Implicarea copiilor în cerșit – afacere ilegală!”, distribuite în transportul public și a fost difuzat un spot social”.
5. În conlucrare cu toate instituțiile statului abilitate, cu instituțiile private, active în domeniul protecției drepturilor copilului a fost elaborat un plan de acțiuni în cazul depistării copiilor în stradă în diferite situații de risc.
„Astfel, fiind depistați în situație de risc iminent pentru viața și sănătatea lor sau în stradă, nefiind însoțiți de maturi, copiii sunt separați de părinți sau de persoanele în grija cărora se află și care nu își îndeplinesc obligațiunile ce țin de îngrijirea și educarea copilului. Aceștia sunt preluați de autoritatea tutelară și plasați, în conformitate cu prevederile legale, în familia extinsă, instituția medicală (dacă este necesar) sau în Serviciul de plasament de urgenta, care funcționează în Chișinău în cadrul Centrului municipal DMPDC din luna noiembrie 2014. În scopul prevenirii și combaterii fenomenului respectiv, în urma dezbaterilor au fost înaintate propuneri de îmbunătățire a situației copiilor cu comportament deviant, care duc un mod de viață stradal, precum și a celor care deja sunt în conflict cu legea. Printre acestea se numără crearea unui serviciu specializat pentru copii în conflict cu legea și dezvoltarea programelor de lucru cu familiile copiilor care au un comportament deviant și programelor de reabilitare a copiilor. La fel, este vorba despre identificarea surselor de finanțare pentru serviciile sociale destinate copiilor ce vin din afara municipiului Chișinău etc.”.
Clasamentul Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale:
1. Elaborarea și promovarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Serviciului social Centrul de plasament pentru copiii separați de părinți și a Standardelor minime de calitate.
2. Elaborarea și promovarea proiectului hotărârii pentru modificarea și completarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea și funcționarea Serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii și a Standardelor minime de calitate.
3. Elaborarea și promovarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea și funcționarea serviciului social casă de copii de tip familial și a standardelor minime de calitate.
4. Elaborarea și promovarea proiectului Instrucțiunii privind mecanismul de cooperare intersectorială pentru prevenirea primară a riscurilor și asigurarea bunăstării copilului.
5. Elaborarea și promovarea proiectului de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative în scopul eficientizării implementării Legii 140/2013.
Clasamentul avocatului poporului pentru protecția drepturilor copilului:
1. Creșterea vizibilității și credibilității instituției Avocatului Poporului pentru drepturile copilului.
„Această constatare reiese din dublarea numărului de adresări în adresa ombudsmanului copilului, deschiderea spre colaborare a autorităților publice centrale sau locale, organizații neguvernamentale și mass-media în discutarea sau remedierea problemelor care vizează respectarea drepturilor copilului. Notăm menținerea dialogului permanent cu copiii, ascultarea și promovarea opiniei acestora: a) în cadrul Forumului din iunie curent, unde copiii au avut posibilitatea sa-și expună opinia în fața miniștrilor și deputaților, b) includerea opiniei copiilor în Raportul alternativ privind respectarea drepturilor copilului prezentat la Comitetul ONU pentru protecția drepturilor copilului, în februarie curent, c) cât și în Raportul anual al ombudsmanului copilului privind respectarea drepturilor copiilor în Republica Moldova pentru anul 2016. La fel, menționam implicarea copiilor în monitorizarea implementării Convenției ONU cu privire la drepturile copilului și îndeplinirea de către stat a Recomandărilor Comitetului ONU pentru drepturile copilului, în urma audierii Raportului pe țară privind respectarea Convenției, prezentat de către MSMPS în luna septembrie curent”.
2. Elaborarea și implementarea Hotărârii Guvernului nr. 591 din 24 iulie 2017 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Serviciului social Centrul de plasament pentru copii separați de părinți și standardelor minime de calitate.
„Acesta are drept scop protecția temporară a copilului separat de părinți și (re)integrarea familială și sau incluziunea comunitară și socială”.
3. Semnarea, la data de 6 februarie 2017, de către Republica Moldova a Convenției Consiliului Europei cu privire la prevenirea și combaterea violenței față de femei și violenței în familie.
Maia Bănărescu, avocat al poporului pentru protecția drepturilor copilului: „Aderarea Republicii Moldova la prevederile Convenția va permite fortificarea mecanismelor de protecție a copiilor și întărirea instituțiilor de resort în domeniul protecției copiilor. Apreciez foarte mult efortul tuturor actorilor preocupați de protecția drepturilor copilului pentru campania antiviolență desfășurată în țară la finele acestui an, inclusiv cu implicarea copiilor și consider important de a realiza în continuare activități antiviolență – acțiuni de informare a populației despre efectul negativ al violentei, unde să se adreseze victimele violenței pentru a fi protejate, acțiuni de responsabilizare a părinților în contextul neaplicării pedepsei corporale sau altui tip de violentă (exploatarea prin munca etc.), acțiuni de implicare a comunității etc.”.
4. Din perspectiva protecției drepturilor copilului prezintă interes stabilirea premiselor pentru introducerea și punerea în funcțiune a dispozitivelor medicale de nouă generație, prin adoptarea Legii Nr. 102 din 9 iunie 2017 cu privire dispozitivele medicale. De asemenea, simplificarea procedurii de introducere pe piață a dispozitivelor medicale ce dețin „marcajul CE” printr-o procedură de notificare, reglementată de Legea prenotată.
5. Declanșarea dialogului de către ombudsmanul copilului, cu autoritățile de resort, privind modificarea curriculumului în sistemul educațional prin garantarea unui proces educațional care să răspundă cerințelor Convenției ONU cu privire la drepturile copilului.
„De asemenea, pregătirea implementării unui curriculum standardizat la nivel național în domeniul educației sexuale (relații interpersonale, sănătatea reproductivă etc.) care va contribui la protecția copiilor de riscurile din acest domeniu. La fel, ridicarea calității instruirii copilului privind drepturile sale, inclusiv și despre avocatul poporului pentru protecția drepturilor copilului”.
Alte materiale din seria „Ce a adus bun anul 2017 în...”:
Ce a adus bun anul 2017 în procesul de reglementare transnistreană. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 în domeniul educației. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 în domeniul turismului. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 în domeniul mediului. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 în cinematografie. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 în domeniul asigurării drepturilor persoanelor cu dizabilități. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 în domeniul transplantului de organe și țesuturi. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 pe plan literar. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 în domeniul voluntariatului. Campanie IPN
Ce a adus bun anul 2017 pe segmentul de tineret. Campanie IPN