Curtea Constituțională a recunoscut drept constituțională prevederea din Codul Fiscal ce se referă la secretul fiscal. Curtea a decis că organele fiscale și instanțele de judecată pot verifica, la examinarea cazurilor privind accesul la informații, existența unui scop legitim pentru îngrădirea accesului la informațiile care constituie secret fiscal. O sesizare privind constituționalitatea prevederii respective din Codul Fiscal a fost depusă de deputatul PAS, Dumitru Alaiba, transmite IPN.
„Curtea a admis parțial sesizarea privind controlul constituționalității articolului 129 pct.19 din Codul Fiscal, depusă de către deputatul Dumitru Alaiba. Se recunoaște constituțional articolul 129, punctul 19 din Codul Fiscal, în măsura în care organele fiscale și instanțele de judecată pot verifica, la examinarea cazurilor privind accesul la informații, existența unui scop legitim pentru îngrădirea accesului la informațiile care constituie secret fiscal și pot pune în balanță principiile concurente”, a spus președinta Curții Constituționale Domnica Manole.
Ședința a avut loc în lipsa deputatului Dumitru Alaiba.
Judecătorul Serghei Țurcan a declarat că, în sesizarea depusă de Dumitru Alaiba se cere verificarea constituționalității articolului 129 din Codul Fiscal. Acesta susține că definiția de „secret fiscal” este ambiguă, fapt care conduce la aplicarea abuzivă a acestei prevederi de către organele fiscale. Autorul sesizării consideră că, având în vedere ambiguitatea conceptului de secret fiscal, organele fiscale cataloghează toate informațiile cu privire la cuantumul contribuțiilor ca fiind secret fiscal și prin urmare refuză să facă disponibile aceste informații solicitate de societatea civilă și de mass-media. Astfel, consideră autorul sesizării, este încălcat dreptul de acces la informație de interes public.
Reprezentantul Parlamentului, Valeriu Kuciuk, a spus că Parlamentul consideră că sesizarea necesită a fi respinsă în temeiul mai multor argumente de drept. Potrivit lui, noțiunea de secret fiscal se regăsește în legislația tuturor statelor lumii și balanța între interesul legitim particular și interesul public este ghidată de legislația țărilor respective, inclusiv obligația de respectare a datelor personale și totodată, cu trecerea testului de interes legitim. Plasarea noțiunii de „secret fiscal” este în acord cu reglementările Constituției, care, de altfel, mai prevede că dreptul la informație nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecție a cetățenilor sau siguranța națională.
Hotărârea este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la momentul adoptării și se publică în Monitorul Oficial.