Timp de 3 luni, în Moldova se va desfăşura campania „Cuvintele pot fi medicamente”, care are drept scop să combată discriminarea persoanelor cu tentative de suicid, în special când este vorba de copii, şi a familiilor care i-au pierdut pe cei dragi în urma suicidului. Campania a fost lansată oficial la 10 iunie, de către Asociaţia obştească „Altruism”, şi se va încheia pe 10 septembrie, când la nivel mondial este marcată Ziua de prevenire a suicidului.
Preşedintele Asociaţiei „Altruism”, Liuba Ceban, a menţionat, într-o conferinţă de presă la IPN, că este lansat primul ghid pentru jurnalişti: „Reflectarea subiectului suicidului în presă”. Organizatorii anunţă şi un concurs al reportajelor, care se va încheia cu decernarea Premiului pentru inteligenţă emoţională în reportaje. La fel în cadrul campaniei, va fi prezentat publicului larg filmul „Salvând viaţa împreună” şi va fi lansat Clubul jurnaliştilor pentru viaţă, care se va convoca în fiecare lună. „Vom discuta cu jurnaliştii despre cum trebuie să asculte o persoană despre suicid, despre inteligenţa emoţională în ştiri şi transmiterea unui mesaj pozitiv. Toate persoanele care au nevoie de consultaţie individuală, o pot obţine gratuit la sediul asociaţiei”, a spus Liuba Ceban.
În Ziua mondială a suicidului urmează să se facă o primă evaluare campaniei şi vor fi organizate diverse evenimente pe tot teritoriul republicii, unde va fi abordat în mod pozitiv subiectul suicidului. Mesajul campaniei – „Cuvintele pot fi medicamente” va fi promovat pe reţelele sociale şi pe bloguri. „Am iniţiat această campanie pentru a demonstra oamenilor care se confruntă cu anumite dificultăţi că nu sunt singuri şi nu este nimic greşit cu ei. Ei sunt oameni care se confruntă cu mai multe situaţii dificile în viaţă şi au nevoie de ajutor pentru a depăşi aceste situaţii”, a mai spus preşedintele Asociaţiei „Altruism”.
Liana Râşcu, autorul Ghidului „Reflectarea subiectului suicidului în presă”, a spus că lucrarea abordează problema suicidului, cum trebuie să fie înţeles şi tratat acest subiect în mass-media. Cartea aduce sugestii generale în prezentarea materialelor ce vizează persoane care au recurs la suicid. „În situaţia în care un jurnalist oferă detalii despre un caz de suicid şi metodele de suicid folosite, persoanele vulnerabile se pot identifica cu victimele şi, prin urmare, pot apela şi ei la aceeaşi soluţie. Este important ca mesajul jurnalistic despre suicid să conţină sfaturi şi modalităţi prin care persoanele vulnerabile pot depăşi situaţiile dificile în care se află”, a spus Liana Râşcu.
Aceasta a adăugat că jurnaliştii trebuie să sensibilizeze opinia publică. Scopul ghidului este să ofere jurnaliştilor informaţii despre cum să trateze tema suicidului, fără să stimuleze persoanele vulnerabile să recurgă la asemenea gest disperat şi să nu se simtă singure şi slabe.