Cafenelele, barurile și restaurantele respectă legea antifumat în 92% cazuri RO/RU


Cafenelele, barurile și restaurantele respectă legea antifumat în 92% cazuri
 

În perioada 23 septembrie – 6 noimebrie 2016 voluntarii mai multor organizații neguvernametale și activiști civici au efectuat monitorizarea cafenelelor, barurilor și restaurantelor din mun. Chișinău și mun.Bălți, pentru a verifica cum se respectă legea privind controlul tutunului[1]. Monitorii a vizitat cafenelele, barurile și restaurantele în cele mai frecventate ore, şi anume în perioadă de prânz (13:00 – 14:00) și seara (18:00 – 22:00). 80% din localuri (188) au fost vizitate seara (18:00-22:00).

În urma monitorizării s-a constatat că majoritatea absolută (96%) a localurilor de alimentație publică respectă legea și au afișat la intrare, în cel mai vizibil loc, în încăperi semnul unic de interzicere a fumatului.

În încăperile a 92% din cafenele, baruri și restaurante nu s-a atestat fumatul. În 8% din localuri (18 - Chișinău, 2 - Bălți) s-a constatat încălcarea legislației de către proprietarii localurilor, și anume fumatul în încăpere (19 cazuri), precum și existența unei încăperi aparte pentru fumat (1 caz). Scrumiere au fost identificate în încăperile a 5% din localuri (11 – Chișinău și 1 – Bălți). La întrebarea adresată administratorului/chelnerului dacă se poate fuma în încăpere, au răspuns afirmativ 8% din localuri (18 – Chișinău, 2 – Bălți). În 15 din cele 20 localuri în care s-a constatat fumatul, la întrare în încăpere, în cel mai vizibil loc, era afișat semnul unic de interzicere a fumatului.

99% din localurile de alimentație publică respectă legea privind interzicerea publicității și promovării produselor din tutun. Doar într-un local din mun. Chișinău exista promovare a produselor din tutun prin intermediul dispozitivelor luminiscente și doar într-un local din mun. Bălți se ofereau cadouri (brichete) la procurarea produselor din tutun.

Mai mult de jumătate din localuri (130 – Chișinău, 18 - Bălți) nu respectă legislația privind obligativitatea eliberării bonurilor de casă. Astfel, în 55% din localurile de alimentație publică bonurile de casă nu se oferă clienților după ce chelnerii/barmanii încasează banii.

În 7 localuri din mun. Chișinău, bonul de casă nu a fost oferit nici după solicitarea insistentă a clienților. În aceste cazuri, explicațiile administratorului/chelnerului au fost de genul: „Maşina de casă şi control cu memorie fiscală (MCC) este la reparație”, „MCC este defectată”, „Este suficient și nota de plată”.

De asemenea, în 7 cazuri nu a fost posibilă verificarea corespunderii sumei real achitate cu suma indicată în bonul de casă, deoarece bonurile fiscale nu au fost eliberate. În restul 228 cazuri (97% din localuri) suma real achitată a fost identică cu suma indicată în bonul de casă.

În fiecare al treilea local (38%, 73 – Chișinău, 17 - Bălți) nu există afișat la vedere anunțul prin care se atenționează consumatorul despre dreptul de a cere bonul de casă (de forma și conținutul stabilit) și obligația de a-l prezenta la examinarea eventualei reclamații.

În urma monitorizării
au fost întocmite și transmise 20 de Sesizări către Centrele teritoriale de sănătate publică (18 – Chișinău, 2 – Bălți) pentru localurile în care s-a constatat încălcarea legii.

***

Monitorizarea a fost realizată în baza unei metodologii care s-a axat pe studierea implementării Legii nr.278 din 14.12.2007 „Privind controlul tutunului” și a Hotărârii Guvernului nr.474 din 28.04.1998 cu privire la aplicarea mașinilor de casă şi control cu memorie fiscală pentru efectuarea decontărilor în numerar, în localurile de alimentație publică. În cadul monitorizării s-a studiat respectarea legii antifumat în încăperi (spații închise) și nu s-a prevăzut monitorizarea teraselor sau a altor spații deschise din localurile de alimentație publică.

Localurile supuse monitorizării au fost selectate aleatoriu (204 localuri din mun.Chișinău și 31 localuri din mun.Bălți) dintr-o listă[2] de 601 localuri de alimentație publică de tip cafenea, bar și restaurant din mun.Chișinău și de 81 localuri din Bălți. Astfel, în mun.Chișinău au fost monitorizate 120 cafenele, 56 baruri și 28 restaurante. În mun.Bălți au fost monitorizate 16 cafenele, 11 bariuri și 4 restaurante.

La monitorizare au paricipat voluntari din Asociația Studenților și Rezidenților în Medicină, Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate, Platforma pentru Cetățenie Activă și Parteneriat pentru Drepturile Omului și activiști civici din mun.Chișinău și mun. Bălți. Monitorizarea a fost posibilă grație proiectului ”Moldova fără fum de tutun” finanțat de ”Campanian fos Tobacco-Free Kids” și ”Bloomberg Philanthropies” și implementat de Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate (Centrul PAS).  



[1] Legea nr.278 din 14.12.2007 republicată în temeiul art.VII, alin.(3) al Legii nr.124 din 29 mai 2015 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.185-189, art.449.

[2] Lista nu a inclus localurile de tip: bufet, cantină, patiserie, culinărie etc., precum și localurile de tip cafenea și restaurant în care fumatul era interzis până la intrarea în vigoare a legii privind controlul tutunului.

 


Кафе, бары и рестораны соблюдают закон о борьбе с курением в 92% случаев

В период с 23 сентября по 6 ноября 2016 года волонтёры, представляющие ряд неправительственных организаций, а также гражданские активисты, проверили кафе, бары и рестораны в муниципиях Кишинёв и Бэлць на предмет соблюдения ими Закона о контроле над табаком[1]. Проверяющие посетили кафе, бары и рестораны в самые оживлённые часы, то есть во время обеда (13:00 – 14:00) и вечером (18:00 – 22:00). Визиты в 80% заведений (188) были совершены вечером (18:00 – 22:00).

По результатам проверок было установлено, что абсолютное большинство (96%) заведений общественного питания соблюдают закон и разместили на самом видном месте при входе в помещение единый знак о запрете курения.

В помещениях 92% кафе, баров и ресторанов не было зафиксировано случаев курения. В 8% заведений (18 – в Кишинёве, 2 – в Бэлць) были выявлены нарушения законодательства владельцами заведений, а именно курение в помещении (19 случаев), либо наличие отдельного помещения для курения (1 случай). Пепельницы были обнаружены в помещениях 5% заведений (11 – в Кишинёве, 1 – в Бэлць). На заданный администратору/официанту вопрос о том, можно ли курить в помещении, положительный ответ был получен в 8% заведений (18 в Кишинёве, 2 – в Бэлць). В 15 из 20 заведений, где были выявлены факты курения, при входе в помещение, на самом видном месте, был размещён единый знак о запрете курения.

99% заведений общественного питания соблюдают закон о запрете рекламы и продвижения табачных изделий. Лишь в одном заведении в мун. Кишинёв имело место продвижение табачных изделий посредством люминесцентных устройств, а в одном заведении на территории мун. Бэлць при покупке табачных изделий предлагались подарки (зажигалки).

Более половины заведений (130 – в Кишинёве, 18 – в Бэлць) не соблюдают законодательство об обязательной выдаче кассовых чеков. Так, в 55% заведений общественного питания клиентам не выдаётся кассовый чек после получения денег официантами/барменами.

В 7 заведениях на территории мун. Кишинёв кассовый чек не был предоставлен даже по настоятельной просьбе клиента. В этих случаях администратором/официантами были даны объяснения такого типа:  „Контрольно-кассовая машина с фискальной памятью (ККМ) находится в ремонте”, „ККМ неисправна”, „Достаточно и счёта”.

Кроме того, в 7 случаях не было возможности проверить соответствие фактически уплаченной суммы той сумме, которая указанна в кассовом чеке, поскольку чек не был выдан. В остальных 228 случаях (97% заведений) фактически уплаченная сумма соответствовала сумме, указанной в кассовом чеке.

В каждом третьем заведении (38%, 73 – в Кишинёве, 17 – в Бэлць) не размещено на видном месте объявление, которое уведомляло бы потребителя о его праве требовать кассовый чек (установленной формы и содержания) и обязанности предъявить этот чек при рассмотрении возможной жалобы.

По итогам проверок
были составлены и направлены в территориальные центры общественного здоровья 20 жалоб (18 – в Кишинёве, 2 – в Бэлць) на заведения, в которых были выявлены факты нарушений закона.

***

Мониторинг был проведён на основе методологии, сфокусированной на изучении исполнения в заведениях общественного питания Закона №278 от 14.12.2007 „О контроле над табаком” и Постановления Правительства №474 от 28.04.1998 о применении контрольно-кассовых машин с фискальной памятью при расчётах наличными. В рамках мониторинга было изучено соблюдение закона о борьбе с курением в помещениях (закрытых местах). Мониторинг террас или других открытых мест при заведениях общественного питания предусмотрен не был.

Для проведения проверок заведения были выбраны случайным образом (204 заведения в мун. Кишинёв и 31 заведение в мун. Бэлць) из списка[2], содержащего 601 заведение общественного питания типа кафе, бар и ресторан из мун. Кишинёв, а также 81 аналогичное заведение из мун. Бэлць. Таким образом, в мун. Кишинёв были проверены 120 кафе, 56 баров и 28 ресторанов. В мун. Бэлць были проверены 16 кафе, 11 баров и 4 ресторана.

В мониторинге приняли участие волонтёры из Ассоциации студентов и резидентов в сфере медицины, Центра политики и анализа в области здравоохранения, Платформы за активную гражданскую позицию и партнёрство в области прав человека, а также гражданские активисты из мун. Кишинёв и мун. Бэлць. Проведение мониторинга стало возможным благодаря проекту „Молдова без табачного дыма”, финансируемому „Campanian fos Tobacco-Free Kids” и ”Bloomberg Philanthropies” и осуществляемому Центром политики и анализа в области здравоохранения (Центр PAS).

 


[1] Закон № 278 от 14.12.2007, повторно опубликован на основании статьи VII, части (3) Закона № 124 от 29 мая 2015 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, № 185-189, ст. 449.

[2] Список не включал в себя заведения такого типа, как: буфет, столовая, кондитерская, кулинария и т.д., а также те заведения типа кафе и ресторан, в которых курение было запрещено и до вступления в силу Закона о контроле над табаком.

 



DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire.

 

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE