Cadrele didactice de sprijin joacă un rol important în incluziunea copiilor cu CES

Copiii cu cerinţe educaţionale speciale (CES), incluşi în instituţii de învăţământ general, trebuie ajutaţi să se adapteze social, iar un rol important în acest proces îl au cadrele didactice de sprijin. Acestea trebuie să aibă abilităţi de comunicare, mediere şi flexibilitate. Opiniile au fost formulate de către specialişti în cadrul unui seminar desfăşurat de către Centrul psiho-socio-pedagogic din Chişinău, de pe lângă Direcţia generală educaţie, tineret şi sport şi asociaţia obştească „Lumos Foundation Moldova”, transmite IPN.

Potrivit directorului interimar al centrului, Svetlana Gorea, cadrele didactice de sprijin vin să-i ajute pe copiii cu cerinţe speciale să se integreze social şi să obţină studii. Aceşti copii necesită o abordare specială. Aici e vorba nu doar despre copii cu dizabilităţi, dar şi de copii orfani sau provin din familii vulnerabile, cu tulburări de comportament etc. Copiii cu dificultăţi de învăţare beneficiază de sprijin în timpul orelor şi în cadrul activităţilor desfăşurate în centrele de resurse pentru educaţie incluzivă. Ei sunt asistaţi de către cadrele didactice de sprijin, care îi ajută la însuşirea grilei de obiecte în baza unui curriculum adaptat. Pentru a ajuta aceste cadre de sprijin, periodic sunt organizate un şir de activităţi, printre care şi seminarul respectiv, unde specialiştii prezintă recomandări şi bune practici.

Agnesa Eftodi, coordonator în cadrul proiectului „Dezvoltarea şi promovarea educaţiei incluzive”, Lumos, a declarat că studiile au arătat că o problemă care frământă mai mult cadrele de sprijin este lucrul cu copiii cu tulburări de comportament şi cei cu autism. Unul dintre factorii de succes în asistenţa copiilor îl reprezintă analiza comportamentală. „Este  vorba de identificarea cauzelor care provoacă un comportament sau altul. Comportamentul este o formă de exprimare a capacităţilor sau a trăirilor, pentru că astfel copilul îşi exprimă trăirile interioare, arată dacă e de acord sau nu cu o situaţie”, a notat coordonatorul.

Specialiştii au declarat în cadrul seminarului că uneori cadrele de sprijin nu reuşesc să lucreze eficient din cauza subestimării factorilor de mediu în schimbarea motivaţiei şi a comportamentului copilului. Acest lucru se întâmplă din cauza atitudinii pesimiste faţă de procesul schimbării sau, dimpotrivă, din cauza dorinţei de a schimba totul, pe toţi şi deodată. Pentru a evita astfel de situaţii, este necesară o pregătire vastă şi aplicarea unor tehnici specifice.

În prezent în şcolile din municipiul Chişinău nu sunt suficiente cadre didactice de sprijin. Din cele 45 de şcoli unde este nevoie de astfel de cadre, cererea este acoperită în proporţie de 80 la sută.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.