Interviu IPN cu Nichita Macovei, administratorul societăţii „Casa Moldova”, din oraşul Nantes, Franţa
****
După embargoul impus de Federaţia Rusă, apelul Comisiei Europene de a deschide piaţa europeană pentru vinul moldovenesc sună ca o speranţă pentru producători. Ce trebuie să facă exportatorii pentru a promova produsele moldoveneşti pe piaţa europeană am vorbit cu Nichita Macovei, un agent economic care vinde de 5 ani vinuri moldoveneşti în Franţa. Acum un an, într-un alt interviu pentru IPN, Nichita Macovei spunea că vânzările în Franţa sunt nesemnificative atât timp cât nu ai o reţea proprie de distribuţie.
****
– Embargoul impus de Federaţia Rusă a adus o răsturnare de situaţie care pare să fie în favoarea producătorilor de vin moldovenesc. Cum este văzută această conjunctură în Franţa, acolo unde de mai mulţi ani vindeţi vinurile noastre?
– În Franţa acest embargo este văzut ca oricare altul. Cât despre mine, cred că nu este o noutate, suntem obişnuiţi cu astfel de poziţii ale Kremlinului. Cu siguranţă, este o decizie politică. Nu ştiu ce companie, care producător de vin a avut un produs necalitativ. În această situaţie, trebuia sancţionat producătorul care a admis neconformităţi, nu întreaga ţară. Nu ar trebui să sufere toate companiile. Recent am discutat cu un mare vinificator, care mi-a spus că a pierdut 25% din vânzări. Piaţa rusă este foarte importantă pentru vinurile moldoveneşti. De fapt, orice piaţă este importantă. Totuşi, acum avem posibilitatea să ne rupem de această piaţă, să nu mai fim dependenţi de ea. Cu siguranţă, vom avea de suferit, dar cu timpul lucrurile vor reveni la normal. Când a fost aceeaşi situaţie în Georgia, circa 30% de întreprinderi s-au închis, dar cele care au rămas au devenit mai puternice, iar acum au o piaţă mult mai diversificată.
– De ce aţi ales să vindeţi vin moldovenesc în Franţa?
– Pentru că sunt moldovean, pentru ca ştiu să o fac, îmi place vinul şi competiţia.
– Francezii apreciază vinul moldovenesc?
– Preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin, a afirmat că moldovenii nu vor vinde o sticlă de vin în Franţa. Noi suntem acolo două societăţi comerciale şi vindem 50-60 de mii de sticle de vinuri moldoveneşti. Cum nu se vând? Eu vând de 5 ani. Francezii cumpără vinul moldovenesc, îl apreciază. Iar vinuri proaste sunt peste tot, şi în Franţa, de altfel.
Oamenii pe care i-am cunoscut în mare parte nu ştiu nimic despre Republica Moldova. Dar acest lucru nu este neapărat negativ. Faptul că nu se cunoaşte nimic despre vinul moldovenesc poate fi un avantaj, pentru că provoacă interesul.
– Ce ne poate aduce deschiderea pieţei europene pentru vinurile moldoveneşti?
– Prin faptul că nu vor mai fi cote stabilite de export, probabil, vor creşte exporturile de vin în ţări cum sunt Cehia, Slovacia, Polonia, România. În ceea ce priveşte Franţa, Germania, ţările din nordul Europei, nu cred că vom vedea rezultate imediate. Posibilităţi de export se oferă, dar unde producătorul va vinde acest vin şi cine o să-l cumpere? Trebuie să ai un cumpărător, iar cumpărătorul trebuie să fie cucerit. Sunt foarte puţini exportatori care înţeleg cum funcţionează comerţul în Europa. Ca să vinzi într-o ţară europeană trebuie să ai reţele de distribuţie. Este obligatoriu.
– Care sunt şansele unui producător de vin din Republica Moldova să ajungă cu producţia sa în supermarketurile europene?
– Ca să vinzi vin în Europa el trebuie să fie de două ori mai bun şi de două ori mai ieftin. De exemplu, în Franţa este un fel de monopol de vinuri, atunci când e vorba de mari reţele comerciale. E nevoie de investiţii ca să ajungi în supermarket, unde vinul se vinde repede. În Franţa mai mult de 80% din populaţia care cumpără vin îl ia din supermarket, doar 15-20% cumpără vin din magazine specializate şi de la târguri de vin. Ca să ai volume, vinul trebuie să ajungă în aceste reţele comerciale. Locul însă trebuie să ţi-l cumperi, trebuie să investeşti. Eu de 5 ani încerc să intru în supermarket şi nu reuşesc.
– Ce trebuie să facă un producător vinicol pentru a cuceri o piaţă europeană?
– În primul rând, să-şi schimbe mentalitatea, iar în al doilea, să se pregătească de investiţii şi mediatizare. Am dubii că o vor face-o mulţi. Probabil, se va ajunge la un compromis cu Federaţia Rusă.
– Ce ar trebui să facă autorităţile pentru a promova producţia vinicolă, inclusiv pe piaţa europeană?
– Ar trebui să elaboreze un plan strategic de acţiuni, cu invesţii financiare substanţiale, factor uman dinamic şi profesionist şi cu un control riguros. Este imperativ de a crea o structură executivă care ar pune acest plan în aplicare. Iar dacă autorităţile nu vor să se mişte în acest sens, planul strategic trebuie să fie asumat de producători. Avem vinuri de calitate, folclor şi tradiţii seculare, care sunt interesante pentru europeni. Totuşi, unui agent economic îi este greu să se descurce de unul singur. E necesar să ne unim eforturile. Avem nevoie de o strategie de stat. Altfel nu se poate. Am vorbit destul, e timpul să ne punem pe treabă.
Elena Bolşenco, IPN